Därför fick jag sparken


”Mitt fackliga engagemang”

 

Det säger taxichauffören Allonias Sebhatus.

Sparkad pga fackengagemang

Fallet har väckt uppmärksamhet och Ali Esbati (V) skrev en interpellation där han bland annat ställde frågan om arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) tänker vidta några åtgärder för att följa upp förekomsten av antifackligt beteende inom taxinäringen.

I dag svarade ministern på frågorna i en debatt i riksdagen. Hon betonade att föreningsfriheten inte får kränkas i Sverige samt att taxichaufförerna omfattas av skydden som finns för arbetstagarna.

Allonias Sebhatu fanns på plats och lyssnade på allt som sades. Efteråt var han inte nöjd.

– Hon vill inte yttra sig om den riktiga problematiken och hänvisar till lagen. Kollegorna vågar inte visa sig här. Vi är rädda för att agera, varje gång vi försöker organisera oss blir vi bestraffade med mindre intäkter och spärrning. Det är som att det är 1914 och inte 2014, säger han.

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt säger att han inte är förvånad över ministerns svar.

– Jag tycker att det är som väntat. Regeringen håller sig till det formella regelverket men ser inte att det finns en hård verklighet för chaufförerna där ute. Det finns människor idag som blir av med sina arbeten för att de vill organisera sig fackligt. Det är beklämmande.

Hans konkreta förslag är att se över hela taxibranschens reglering samt vilka som bedriver verksamheten. Vänsterpartiet vill även att man ska kräva kollektivavtal som villkor vid offentliga upphandlingar.

– Det är så mycket pengar i dessa upphandlingar att man kommer att tvinga företagen att faktiskt behandla chaufförerna schysst, säger han.” Läs hela artikeln.

Är det någon som fortfarande tror att klasskampen är död?

När ett företag försöker stoppa fackligt arbete, då är det borgarklassen som för sin klasskamp och när anställda organiserar sig är det arbetarklassens klasskamp. Klass står mot klass och deras intressen kan aldrig förenas. Därför lever klasskampen så läge klassamhället består.

Den allra största delen av befolkningen tillhör arbetarklassen och endast partier som står på denna klass sida är i grunden demokratiska. Övriga partier är det icke och borgarklassen är den minoritet som inte är det minsta intresserad av demokrati, och har för att undvika att en sådan skapas, uppfunnit den borgerliga parlamentarismen, vilken den kallar demokrati. Denna så kallade ”demokrati” kallas ibland borgerlig demokrati, vilket må vara ett något mera korrekt uttryck, men långt från sanningen om borgarklassens diktatur.

Borgarklassen är en lögnaktig klass eftersom den inte vågar säga sanningen som ju är att den lever på arbetarklassens arbete och måste hålla arbetarklassen okunnig, ty i annat fall förlorar den makten.

17 tankar om “Därför fick jag sparken

  1. Jag körde taxi i en vecka i 70 talets början, bekostade trafikkortet själv. Det berättigade till att köra allt utom buss. Jag förstår inte att det finns någon som frivilligt kör taxi. Jag fick omgående nytt jobb som lastbilsförare och på fritiden tog jag bussförarutbildningen. Så när det blev lediga jobb på SL sökte jag dit och blev kvar som bussförare till 1986, då jag fick omplacering till tunnelbaneförare. Men 1988 sa ryggen och nacken definitivt stopp för vidare yrkesliv.
    Svante

    Gilla

    • Jag har också svårt att förstå hur folk vill köra taxi, så utsatta som de ju faktiskt är. Det har dock blivit bättre genom att de har kameror i bilarna numera och det är ju bra.

      Men jag förstår också varför det finns taxiförare. Det är huvudsakligen tre kategorier som kör taxi. Jag vet för jag åker ofta taxi.

      Först har vi de som är äldre och alltid har kört taxi. De kör oftast dagtid då det är lugnt. Att de fortsätter att köra beror på att det inte är så lätt att sadla om vid 50+ och några är ju närmare 65 (och till och med äldre än så). Den här kategorin är etniska svenskar och de har alla adresser i huvudet och behöver inte köra efter GPS. De hittar alltid!
      Och de gillar sitt jobb. De gillar att träffa folk. De är väldigt sociala människor.

      En annan kategori är unga människor som lyckats ta sig ut på arbetsmarknaden. Även här dominerar de etniskt svenska. Dessa kör efter GPS och den är inte alltid pålitlig. En körde så galet att jag var tvungen att klaga till företaget och undrade om han ens hittade i sin egen ficka.

      Den största gruppen som idag kör taxi är invandrare. Inte sällan är de högutbildade akademiker, men får inte jobb inom det som de har utbildat sig till. Svenskan är det lite si och så med. I värsta fall fattar man nästan inte vad de säger. Och själva kan de ha svårt att förstå vissa gatunamn. De kör efter GPS, som ju inte alltid fungerar, som sagt.
      Det finns självklart bra chaufförer även i denna grupp, men resorna är inte lika roliga när man har språksvårigheter och måste lyssna intensivt på vad de har att berätta för att fatta vad säger. Men begriper man dem så kan de ha mycket intressanta saker att berätta, liksom också kategori nummer ett, de äldre etniskt svenska.

      I den sistnämnda gruppen har jag åkt med chaufförer som har varit läkare, ingenjörer, fysiker och fan vet allt. Visst är de besvikna på att de inte kommer in på den del av arbetsmarknaden där de hör hemma. Samtidigt är de ju glada att de har ett jobb och att de har lyckats ta sig ifrån sina hemländer där de eller deras familj har utsatts för politiskt våld, kanske även torterats och fått sitta inne för sina politiska åsikter och för politisk aktivitet.

      Tänk vilka resurser Sverige går miste om ibland, tack vare en obenägenhet att anställa kvalificerad arbetskraft med utländsk härkomst!

      /Skvitt

      Gilla

    • Jag körde taxi i en vecka, sen fick jag definitivt nog. Har aldrig någonsin haft ett sämre jobb. ”Planetkörningar” dagtid, för en droskägare ansluten till taxikedjan…

      (Tjänar nog mer på att samla burkar!)

      Gilla

      • Vad är planetkörning för någonting?

        Så vitt jag vet är hela eller nästan hela lönen baserad på hur mycket en förare kör in. Det måste vara mycket osäker inkomst.
        Jag tror också att villkoren försämrades rejält för förarna när taxi avreglerades. Det blev då mycket lättare att få tag i en bil, men priset sköt i höjden kunde jag nyligen läsa i en tidningsartikel.

        /Skvitt

        Gilla

        • Jo, villkoren försämrades nog avsevärt när Taxi avreglerades.

          Planetkörningar innebar att man bara körde äldre till fastpris. Man skulle ibland plocka upp flera på turen som skulle till samma sjukhus, vårdcentral etc.

          Körningarna inbringade ej någon dricks pga fastpriset som redan var uppgjort mellan droskägare och uppdragsgivare. Mao, ingen kontanthantering.

          Dessutom kunde de äldre ringa för att få en bil mellan bostaden och affären och handla. Det hände ofta att det bara var ett kvarter mellan affären och butiken, också planetkörning.
          (Lönen var baserad på inkörda mil))

          Med andra ord, det blev inga längre sträckor att köra, och mycket stillastående.

          Dessutom, när centralen samordnar trpter för att plocka upp flera äldre, så gick ju bara vinsten till centralen och droskägaren då dessa resor redan var satta till fastpris, dem emellan.

          Efter avslutat pass skull man även åka och tvätta bilen då nästa förare skulle ta över. Det var ett tvång. Man hade inte en krona för det jobbet.

          Nope, det blev inga pengar på de körningarna som anställd förare, mer än de ynka mil man fick ihop på en dag, men säkert blev det en bra vinst till droskägaren…

          Tror knappt jag körde en vecka!

          Gilla

          • Tack för all tillförd info. Kanske folk läser och förstår bättre vilka villkor förarna har och slutar klaga på priset, samt blir generösare med dricksen.
            Själv betalar jag alltid dricks och tycker inte taxi är dyrt., men det beror ju på hur man räknar. Alltså ska jag berätta hur jag räknar när jag bedömer prisets skälighet:

            Kilometerpriset är högt jämfört med egen bil. Inget snack om saken.
            Men när man betänker att Anders Borg ska ha sitt (därför betalar jag dricksen kontant om jag har pengar och resan med kort – ingen mer än jag och föraren ser alltså de pengarna som han får för ett uppskattat arbete och som ingen annan har del i), droskägaren ska sitt och bil, drivmedel och lite kringkostnader tillkommer, så är det inte dyrt.
            De som jämför med egen bil glömmer i sammanhanget bort totalkostnaden för bilen. Det är kapitalförluster på hela bilen som sjunker i värde. Det är besiktning, bensin, olja,service, reparationer, däck, skatt, försäkring och antagligen ränta till banken, samt parkeringskostnader. Allt det där är också kostnader.
            Man kan inte bara räkna på 15:- / liter och tre mil per liter = 5:- milen, 50 öre kilometern.

            Alltså, taxi är inte dyrt, trots att vissa droskägare kan bli miljonärer.

            Kram!
            /Skvitt

            Gilla

        • …förresten, som svar på det du skrev ovan, kan man skriva mycket om. Detsamma gäller ju i hela trpt-branchen.

          Som jag skrivit på tusen ställen tidigare…ett moment 22 = Den enes död, den andres bröd…

          Förresten: Hur tusan kan folk påstå att Ryssland är kommunistiskt under Putins styre?

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s