Låt oss vara björnar!


Detta kan man inte tro

 

 

Man måste se det först

Korpen o björnen

 

Videon finns här, men också på tuben som synes.

Att hjälpa andra ligger djupt rotat hos människor. Men tyvärr inte hos alla. Och jag ser ett mönster. Ju längre ut på högerkanten folk är ju mindre bryr de sig om andra. Se på Moderaterna! Hela deras politik går ut på att de rika ska sko sig och de övriga bara offra sig. Till och med de mest utsatta ska utsättas ännu mera och vara med att bidra till de rika. Sjuka, döende och arbetslösa ska arbeta gratis åt företag, medan dessa företag får betalt för att ta emot gratis arbetskraft! Det är j u horribelt, men framför allt hjärtlöst, cyniskt och omänskligt! Men de säger att de hjälper folk. Det är i så fall en ”björntjänst”. En riktig tjänst däremot är det björnen i videon som gör!

Ännu längre ut på högerkanten är det ännu värre. Min tes håller alltså. Se på nazisterna! De mördade sjuka och handikappade. Och de satte människor i tvångsarbete, precis som Moderaterna!

Det är på den politiska vänsterskalan som man ser solidaritet. Där känns det alldeles naturligt att göra det som björnen gör. På vänsterkanten har vi de som välkomnar människor som är lite annorlunda än osss själva; etniskt, religiöst och kulturellt. Vi på vänsterkanten bryr oss inte om ifall andra har en annan ”ras”, precis som björnen inte bryr sig om att korpen är en annan art.

Låt oss vara riktiga björnar och göra riktiga tjänster!

34 thoughts on “Låt oss vara björnar!

  1. Handen på hjärtat…

    På tal om videon igen…
    Vem har lagt dit köttet? Har korpen ramlat i spa´t själv?… Är den mänskliga faktorn inblandad… iscensatt en situation?…
    Har korpen själv placerat köttbiten på stenen och sen ramlat i… Fick den en smäll av björnens ram och for i vattnet…ja..ja…
    Hur som..
    Hur vet ”vi” som ser ”filmsnutten” dess rätta helhet… Det vet vi inte. Det lämnas till oss som ser klippet att själva avgöra… (ironiskt eller sanningsenligt…)

    För att få en trovärdig bild av händelsen (empati… mm.) behövs lite mer. Filmen visar en liten del där det lämnas åt tron att avgöra om nalle gör som han gör av ren empatisk vilja. Det belyser egentligen MER hur vi, olika MÄNNISKOR tänker… (utifrån vem som vill veta vad)

    Helt klart blir klippet en bild av en empatisk nalles handling, utifrån det lilla man ser. Vill man, så kan man ju spekulera i om den kloka korpen ”kollar av” björnens empatiska förmåga. Eller om den kloka björnen hade en annan avsikt. Eller om den som lagt ut klippet, ville kolla av hur folk tänker…rent pontant? (Allt utifrån betraktarens öga..)

    Mitt första svar på videon ovan skrev jag lite lätt ironiskt, då man inte sett en helhet. Först när jag sett hur köttbiten och fågeln hamnat där de befinner sig, kan jag uttala mig om situationen är ”äkta” i form av empati och klipskhet…
    Björnar äter förvisso lite kött och kadaver, men de är i första hand vegetarianer… (Morötterna..?! ;-P
    – Har korpen lagt dit dem, eller var det en önskan från björnen att få morötter.. han sparar dem nog till sist.. efterrätten.. ;-P)

    (Hanbjörnar dödar ur sin egen ”ras”… dvs björnungar… är det empatiskt?!) Skulle de då vara mer empatiska mot andra arter, mer än om de inte hade en behållning av det? Mer empatiska mot andra arter, än mot ungar ur den egna arten…

    Rent spontant av klippet är ju nalle den ”lille kramnalle” vi alla fått lära oss att tro att den är. Och visst – korpfåglar ÄR smarta, liksom många andra djur är på sitt sätt. (anpassningsbara)

    Kort sammanfattat:

    Det krävs lite mer för att få till en HELHETSBILD av det man ser I klippet. Ett annat resultat blir om det man vill uppnå en persons synsätt AV klippet…

    Vilket var ditt avséende? 😉

    Gilla

  2. Har sett videon med björnen tidigare. Den nallen gjorde en ÄKTA björntjänst 😀
    Han kunde ha ätit upp kråkan, men det gjorde han inte.

    Kram
    Kao

    Gilla

  3. Tycker det är ruttet av dig att lägga in den här kommentaren under ”Låt oss vara Björnar”. Jag skrev inte den kommentaren till detta inlägg, och det vet du!

    Gilla

    • Jag har inte lagt in den kommentaren på fel ställe. Den hamnar där du placerar den. Jag tror inte ens att jag kan lägga in andras kommentarer på andra ställen utan att det ser ut som om det är mina egna kommentarer.
      Men även om jag kunde, varför skulle jag göra det.
      Jag har inte svarat på den än. Två orsaker. 1. Lite tidsbrist. Men framför allt 2. den kö
      ändes lite malplacerad så visste inte riktig vad jag skulle svar och tänkte att jag får fundera sen när jag får bättre med tid.

      /Skvitt

      Gilla

    • björnen är fin, och det var ju en fin gest att hjälpa korpen upp ur vattnet, antar att korpen hade snott köttbiten ifrån nalle, och sen ramlat i plurret… 😉 Om nallen också hade fått leva sitt liv i frihet och inte instängd på ett jäkla zoo, så hade klippet varit bättre. Avskyr att se björnar och andra vilda individer i fångenskap. Nalle hade behövt en egen lya också för att uppnå total lycka.

      Gilla

  4. Jag är en outsider..vet inte vad sjutton jag ska säga. Kollade på nyheterna och såg ungdomarna där nere i Korea.. de vill ha frihet..där är det ren diktatur.. Hur förklarar man det? De har ju kommunism. Här är också viss diktatur… Jag får det inte att gå ihop. Det har ju med pengar att göra precis hela tiden…och så har det ju alltid varit. Människan vill alltid ha mer och mer, bättre och bättre… Det spelar ju ingen roll vem det än är som styr. Det sitter ju alltid nån i toppen och skor sig på andra oavsett…

    Men visst kan jag hålla med dig i mycket du skriver… men hur tusan kommer det sig att så få röstar vänster. Alla verkar vara livrädda för V. Jag har aldrig rest mer än i jobbet, så jag kan inte svara för hur folk verkligen har det i de länder som bedriver vänsterpolitik. De som bor där vill ju hit, och vi som bor där reser dit…

    Jag är en blandning av både blått o rött känns det som. Att välja är inte lätt… Jag gillar gamla kyrkor men är inte troende, jag gillar att jobba bara för att få vara en del av samhället, det är ju liksom lite socialt. Men jag har arbetsvägrat nu pga andra faktorer… Jag känner ibland att jag har sån beslutsångest så jag bara stänger av. Krigarn i mig har tatt semester.. på obestämd tid känns det som. Jag har blivit ställd.

    Jag anser även att socialsystemet (mängder av akademiker) spelar ut utsatta familjemedlemmar, mot varandra… Jag har helt klart en egen bild av det…. Det handlar om att kriga mot de som sitter snäppet övre hela jäkla tiden i nära nog alla avseenden. Alla ska tjäna på de som är längst ner i skalan. Arbetarklassen och deras ungar…

    Gilla

      • Så är det. Jag tyckte mina föräldrar var för jävliga i många sammanhang, men jag har inte skadat dem i mer än att jag ville veta vissa saker. Mina syskon känner jag knappt, men åsikter som inte stämmer har de. Vad fan vet de om mig egentligen.. Vi känner ju knappt varandra, är fostrade på helt olika sätt. De vi verkar ha gemensamt är att man ska jobba i alla fall. Ändå kan jag inte tycka illa om dem. Alla har ju fostrats under olika premisser och olika tidseror. Jag är glad om de går bra för dem, även om jag hade önskat att min ena syrra hade gett fan i att ljuga så förbannat. Hela tiden en jävla massa bullshit.

        Gilla

      • Jag ”köper” mer och mer det där med kortare arbetstid, mer tid över för barnen och familjen etc… etc… Det är så mycket jag gillar i dina skrifter, men jag har lite svårt för det där att inte kunna välja själv… människor är så olika… När jag läste det där du skrev om : Bara lite gemenskap, så stämde det in på mig. Men det beror ju på att jag inte haft en sån gemenskap, med massa vänner och så…det lockade bar till en fin tanke…jag skulle nog inte platsa… har ett jäkla temprament om jag känner mig ”instängd” med en massa människor. Det är tillitsbrist på hög nivå.

        Gilla

Kommentera

