Kort om SD


Lite historik

 

och sen borde bilden klarna

Vad är egentligen Sverigedemokraterna för slags parti, innerst inne? Ett parti är ju vad dess ledare står för.

12,9 % av alla röstberättigade röstade på Sverigedemokraterna i det senaste valet. Skälen var många, men oftast hade de röstande inte samma grundsyn som partiets kärna. De fastnade för enskilda frågor eller röstade på dem eb rent missnöje med andra partier. Kort sagt, de visste inte vad de egentligen röstade på. Deras väljare är faktiskt oerhört politiskt okunniga.

SD Ola heilar

SD bildades emellertid 1988 som ett nazistiskt parti, över 40 år efter nazismens horribla folkmord och krigsförbrytelser avslöjats. Det är bara 25 år sedan.

För bara 19 år sedan paraderade SD:s partiföreträdare omkring i nazistuniformer.

Avgörande delar av SD:s nuvarande partiledning, inklusive Jimmie Åkesson, anslöt sig till partiet när det fortfarande var nazistiskt.

5 thoughts on “Kort om SD

  1. Jimmie Åkesson visste nog inte bättre. Det finns tyvärr omständigheter för vissa människor som inte kan ge dem en helhetsbild. Detta kan bidra till många spekulationer. Även om man som person bevittnat en händelse, eller bara själv fått höra saker, är det inte alltid att det räcker. Man måste också ifrågasätta. Men tro mig, det är inte lätt att man kan tro motsatsen i alla fall. Vet själv av egen erfarenhet. Det är ibland rent hopplöst att begripa sig på saker. Bra han tar en time out och tänker över saker så gott han nu kan… eller jag vet faktiskt inte. Han ska nog bara se framåt och gå vidare när han mår bättre. Det finns tyvärr saker man aldrig kommer begripa sig på eller än mindre få svar på. Min mor sa en gång: se bara framåt. Det tog mig lång lång tid att se ett sammanhang. Ända tills ikväll. Smärtsamt för många parter vill jag lova. Ibland ska man rota och ibland inte… Ingen idé att fördjupa sig i det. Inte ens jag kan ge alla svar som jag skulle önska. Hoppas han kommer bli bättre, han är ju en människa som alla andra, även om jag inte delar allt i hans politiska intressen.

    Gilla

      • Nej, det förstår jag, och om du hade vetat mer som jag ville säga när jag var och samtalade hade det aldrig blivit så här fel. Rädslan tog överhand, och jag inser nu att det troligtvis är för sent att rätta till det då så mycket missfadäser redan skett.

        Jag är inte, och har aldrig varit emot arbetarklassen, men jag har haft lätt för att tappa fokus efter allt helvete som varit.
        Jag hade hoppats på att få ett nytt samtal där jag hade kunnat komplettera med mer fakta, men det är precis som om det låst sig varenda gång. Orsak? Jag har inte vetat vem jag kunnat lita på, Jag har blivit så himla vilseledd att jag inte ens kunnat fokusera förrän efter mina misstag… Jag är sannerligen mot nazism i allra högsta grad ska du veta. Men det är en mängd oklarheter som inte kommit upp till ytan, och med detta står jag och faller, känns det som

        Gilla

Kommentera

