Ska det upprepas?


Berättigad fråga

 

Det är inte annorlunda den här gången

Nej,det är inte annorlunda den här gången, det skriver med all rätt och riktighet Maria-Pia Boëthius i ETC. Jag citerar några rader och du får klicka på länken för att läsa hela hennes artikel:

”Efter finanskraschen 1929 styrdes missnöjet – med hjälp av fascistiska partier, industrins lobbyister och aningslösa eller medlöpande medier – bort från dem som faktiskt bar skulden för kraschen: industrimagnaterna och bank- och finansspekulanterna, över till judarna och andra ”främmande element”. Krisen, nedgången och den plötsliga nöden påstods bero på judarna, tiggarna, romerna, vänstern, feministerna, bögarna och den ”entartede” (degenererade) konsten, inte på den groteska spekulationsekonomi som störtat stora delar av världen i olycka och långvarig depression.

Är det någon som känner igen sig?

I efterhand har man kunnat visa att alla dessa ”främmande element” såklart var totalt oskyldiga, men att de fungerade som perfekta syndabockar för fascister och nazister i deras kamp om makten. Och näringslivet höll käften eller finansierade fascismen/nazismen: dels därför att fascismen var med på att inte avslöja dem, dels därför att de såg fascismen/nazismen som lockande, karismatiska rörelser som kunde styra massornas längtan efter ett anständigt liv bort från vänstern.

Fascismen gestaltade ju det tyska samhällets av finanskrasch iråkade fattigdom som samhällets olycksbarn, som ett egentligen orättvist drabbat herrefolk. På samma sätt som ”svenskarna” idag i Sverigedemokraternas propaganda sägs hotas av tiggare, romer, muslimer, polska rörmokare, utomeuropeiska flyktingar och invandrare.”

Inte annorlunda

 

Är det bara tillfälligt som våra seriösa partier har lyckats minska SD:s inflytande? Det är faktiskt bara vi väljare som till syvende och sist kan avgöra den saken. Decemberöverenskommelsen är en nödlösning. Den enda hållbara lösningen är att ingen röstar på SD. Och då krävs det att människorna i det här landet skaffar sig politiska och historiska kunskaper. Endast så kan vi undgå att historien upprepar sig. Och då gäller det att inte släppa fram Sverigedemokraterna, Svenskarnas Parti, Svenska MotståndsRörelsen och dessa konstellationers nazism, fascism och rasism!

Skydda sig

Bild ovan bygger på en skärmdump från

FÖRSTÅ PSYKOPATI

psykopati.se

Sveriges mest lästa site om psykopati

Tio skäl att INTE rösta på SD i något val, någonsin!

8 thoughts on “Ska det upprepas?

  1. Ping: Vart är Sverige på väg? | eaqhan

  2. Det känns hopplöst att ta till sig hela världens politik som du skriver om. Det är därför jag inte orkar engagera mig. Alla kastar ständigt skit på alla. Ständigt handlar det om att den ena ska ta makten från den andra och vise versa.
    Jag är så innerligt trött på att krigen aldrig tar slut. För det gör de inte med den sorts ”skitkastarpolitik” som ständigt bedrivs överallt. Så länge jag kan minnas har det krigats någonstans, inte minst i mellanöstern. Där är det ALLTID krig i nån region. Ständigt och jämt.

    Orkar inte bry mig. Sedan var det krigen på balkan. Det hette Jugoslavien från början och sen delades landet upp i olika regioner. Då var det Serbier som tyckte illa om Kroaterna… Ja jisses. Människor som tidigare var ETT FOLK delades upp i enklaver. Då handlade det tydligen om att det var bördigare mark i Kroatien? än i Serbien, och det kunde uppenbarligen inte Serberna tåla?! Nåja…jag är inte så insatt. Men det är alltid bråk om vem som har mer än nån annan, och vem tusan är det som startar alla bråken? Inte är det väl cevilbefolkningen från början i alla fall? vill jag tro.
    Jag orkar inte bry mig om vem som ritat vad eller gjort vad beträffande de där karikatyrteckningarna jag senast läste om. Alla jävlar verkar ju bli kränkta i religioners namn. Förbannade religioner säger jag bara. Heter han inte Muhammed så är det Gud eller Jehova eller nåt annat. Ständigt är det nån form av religionskrig. Enda sättet att få slut på alla jäkla krig är väl den dagen alla förlorar allt de äger och har? och sedan kan de ju sitta där och fundera på vad fan de nu ska bråka om… Då finns det ju inget kvar att kriga om längre.

    Det låter långsökt det jag skriver. Jag vet. Men vet DU vad som ska till för att folk ska sluta kriga nån gång?

    Det börjar ju redan i sandlådan för böveln!
    Jag vet bara vad jag själv har gjort för att andra ska bli sura på mig om man nu ska förkorta ner allt från ”hela världen” och bara gå till sitt eget. Det känns lättare att börja titta på sitt eget agerande och vad det ställer till med sedan kan man ju spekulera i vad det blir utav det osv…osv… Jag kan omöjligt säga vem som har rätt och fel i andra länder. Det är för stort att dra hela folkmassor (man inte vet ett smack om) över en kam.

    Jag måste alltid börja med att titta på mitt eget för att kunna förstå andra, och du ska veta att det finns saker där JAG inte sett att jag gjort något fel, där andra nog tycker nåt annat. Jag är så trött på (vissa) människor, sådana jag VET har orsakat djävulskap (utan att ta reda på fakta). Jag har funnit min harmoni bland djur. De dömer inte. (om de behandlas väl)

    För mig är det så mycket lättare att förstå sig på fyrbenta däggdjur. De spekulerar inte. Deras språk är klart och tydligt.
    Olika djur bevakar sina intressen på andra sätt. Sällan samlar de saker på hög, inte alla arter i alla fall. De sover, leker (jagar)/äter och är mest nöjda med det.

    Visst finns undantag… korpar, skator, hackspettar.. gillar ju sådant som gnistrar och glimmar förståss. Och en fågelarter samt gnagare kan samla på sig… Ja jisses

    (Jo, en sak till betr. psykopati som du ofta refererar till)
    – Finns det psykopater även i djurens värld, tror du?

    Gilla

    • För att få ordning på det här med politik får du tänka ungefär såhär:
      Du står i begrepp att köpa en begagnad bil av en bilhandlare i begagnatbranschen. Du vet att han kommer att göra allt för att få dig att tro att du gör ett klipp. Men han vet att bilen är kass och att du betalar för mycket. Med sitt munväder får han dig att komma över din egen skepsis och tror att du har fått vraket till ett juste pris.

      Bilhandlaren är en kapitalist och du är det inte. Det är kapitalister, dock större än bilhandlaren men likväl kapitalister, som styr den här världen. Du gör det inte.

      Kapitalister är emot all vänsterpolitik, men inte främmande för fascism och i Sverige stödjer de partier som Moderaterna i första hand, men har du funderat på varifrån alla pengarna kommer till Sverigedemokraterna?Dessa partier är helt emot att partier ska behöva redovisa varifrån de får sina pengar.

      När det blir krig är det kapitalister som skor sig och sådana som du och jag som betalar notan, ibland med sina liva. Det är så den politiska kartan ser ut. Och i Mellersta östern är det kapitalisternas behov av olja som skapar konflikterna, vilka har en historisk koppling till hur västländerna har styckat länderna mellan sig och skapat dagens gränser och politiska motsättningar. Dagens krig kan förklaras i historiska termer och religionen utnyttjas i politiska syften, nu liksom förr.

      När det gäller Balkan och forna Jugoslavien så har det alltid handlat om olika etniska grupper och olika religiösa grupper. Man enades och skapade ett land under Titos regim och det rådde fred i landet, men det var en ung statsbildning. Västvärlden stödde högerkrafter som ville bryta sönder en historiskt sett ungt enat land och lyckades till priset av mycket lidande och död mycket tack vare att det faktiskt aldrig handlade om ETT folk. På den punkten har du tyvärr fel. Olja till elden var bland annat att olika enklaver var olika ekonomiskt utvecklade. Man hade dock på sikt hade kunnat jämna ut skillnaderna, men nu kom dessa att ge bränsle åt ett inbördeskrig som bara några få maktgalna ville ha. Och som sagt, de fick stöd från västländerna som ville ha ett större inflytande och som ville bereda marken för ”begagnade bilhandlare” (om liknelsen tillåts), alltså kapitalisterna i väst.

      Det är vem som ska ha ”rätten” att kränga ”skrothögsbilar” bilar som allt handlar (om liknelsen tillåts). Och den lilla människan tvingas in i spelet och får betala notan, ibland med sina liv. Då är det lätt att locka de mest religiösa att aningslöst spela med i elakt spel.

      Det du skriver är inte långsökt. För ”Enda sättet att få slut på alla jäkla krig är väl den dagen alla förlorar allt de äger och har? och sedan kan de ju sitta där och fundera på vad fan de nu ska bråka om… Då finns det ju inget kvar att kriga om längre.” Om kapitalisterna förlorar sitt kapital och om vanligt folk tar över, då försvinner de orättvisor som driver krigen. Därför är jag kommunist!

      Visst kan man finna likheter med politik (och världspolitik med alla dess krig) och hur det ser ut i en sandlåda, men man finner inga förklaringar i sådana liknelser. Däremot finner man förklaringar i att jämföra med att köpa en begagnad bil. Mellan handlare och köpare råder en intressemotsättning. Båda kan inte göra en bra affär. Och när (om liknelsen tillåts) dessa bilhandlare ska sko sig så är det på köparens bekostnad. När du säljer din arbetskraft råder samma motsatsförhållande. Den som köper din arbetskraft pressar priset på alla sätt och du är förloraren. På din sida står bara vänsterkrafterna och som motståndare finns högerkrafterna, kapitalisterna, högerpartierna och fascister av alla slag, till exempel sådana som spelar på religiösa motsättningar som vanligt folk i allmänhet inte bryr sig om.

      Det är motsättningen mellan (och inom) den besuttna överklassen och vi vanliga människor som driver krigen, men också som driver historien vidare. Borgarklassen tog makten över adeln därför att borgarklassen växte sig starkare bland annat genom tekniska framsteg och genom att de använde sin rikedom som kapital, vilket adeln inte gjorde. Och borgarklassen skapade arbetarklassen, det så kallade egendomslösa proletariat som inte ägde produktionsmedel.

      Motsättningen består mellan ägare av produktionsmedel och de som inte äger produktionsmedel och i denna motsättning finns på sikt bara en vinnare, proletariatet – du och jag. Därför är jag kommunist. Och vad kommunismen i slutänden blir är ju vad vi själva gör den till. Det har inget med Sovjetunionen att göra!

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Skvitt, kan inte låta bli att flina åt uttrycken… ”kränga vrak”…haha, och munväder (själv säger jag ”munläder”/”mundiarré i slangspråk )… jodu… det finns folk till allt. 😉

        Har sett ”hela registret” av både seriösa och ickeseriösa. Prova att gå in till en bilhandlare arbetsklädd (blåkläder) kontra ”nippetippeklädd” och jag lovar, redan där får du svaret på ditt egna ”värde”.

        Jag litar inte på någon längre kan jag tala om. Inte en käft.

        Gilla

  3. Maria – Pia Boethius har alltid varit en strong journalist och hon väjer inte för sanningen. Så som hon skrivit här är viktigt för de andra journalisterna – och hela svenska folket, att få sej till livs. Men vilka ‘nyttiga idioter’ läser sånt? De jobbar ju för kapitalet. Ibland utan att begripa det själva.

    Kram
    Kao

    Gilla

    • Ja, hon är bra. Och här visar hon att det är samma mekanismer i dag som på 30-talet, som driver fram högerextremismen. Och alltför många tycks inte ha lärt av historien. Jag tror helt enkelt att de inte ens kan sin historia. Och dessa som inte kan något lär inte läsa något av allt det som många nu skriver, till exempel Maria-Pia Boëthius. Och så rusar de rakt ut över ravinen som om de hade bindel för ögonen och på sätt och vis har de ju det.
      Vafan! Jag blir så förbannad. Man har skyldighet att ha vissa kunskaper, tycker jag. Och där ska skolan ta sitt ansvar. Men hur är det med den saken? Är inte historia, samhällskunskap och humaniora nedprioriterat i dag i skolan, eller har jag fel?

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

  4. Nog har jag förstått att decemberöverenskommelsen bara kommer att bevara. Ingenting blir annorlunda. Jag ville verkligen att tingens ordning skulle förändra. Visste inte vilket parti jag skulle rösta på längre då allt verkar vara lika rörigt. Jag vill leva ett liv i harmoni, men var finns det livet. Troligtvis bara i fantasin. Jag är ingen renodlad ”skogsmulle” eller ”batikhäxa” i mig själv, bara en grå liten mus i vardagen. Jag hade önskat ett annat samhälle, men som sagt… ”tåget har redan gått från mig, och jag sitter här nu här med Pandoras ask.

    Gilla

Kommentera

