Vem sponsrade Hitler?


 

 

Männen bakom Hitler

 

 

Så lyder rubriken till en artikel på Vaken.se.

Det är en intressant och avslöjande text och källorna är samvetsgrant noterade i slutet av artikeln.

”Det kom som en chock att upptäcka att flera av USA:s största företagare var i maskopi med nazisterna både före och efter Pearl Harbour inklusive I.G Farben den kolossala industri som skapade Auschwitz.

Dessa ledare sammanlänkades av en organisation som jag kallar Brödraskapet.”

Läs det! Det är just sådant här man måste veta för att förstå historien och samtiden.

Bakom Hitler

 

”Dessa finansmagnater förenades av en ideologi: ‘Business as usual.’ Knutna till samma reaktionära idéer sökte medlemmarna en gemensam framtid i fascistisk dominans oavsett vilken världsledare som skulle gynna deras ambitioner.”

http://www.vaken.se/artikel-mannen-bakom-hitler/

5 thoughts on “Vem sponsrade Hitler?

  1. Ping: Vart är Sverige på väg? | eaqhan

    • Självklart finns det en hel del för mig nya uppgifter i det som Vaken.se skriver, men i princip var det inget nytt för mig.

      En annan sak jag kommer att t änka på är att efter kriget jobbade de flesta diplomaterna kvar i tysk tjänst trots att de var gamla hängivna nazister. Och det är ju klart att det fick politiska konsekvenser. Men detta är något som man konsekvent har mörkat och när man ändå varit tvungen att erkänna det så har man skyllt på att man inte hade några andra diplomater att tillgå.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

  2. Jisses… Du menar Eu… Jag blir helt stum. Jag minns när jag gick på komvux ett tag. Då skulle vi bla. lära oss om olika partier. Jag blev tilldelad att ta reda på vad Ny Demokrati stod för. Var och lyssnade på dem en gång men det var ingenting för mig. Det var mest kul att se Bert Karlsson plädera för ett nytt parti, han kände man ju till för han var skaparen av Skara sommarland bl.a. Jag var även emot inträdet i EG som det hette på den tiden. Det kom ju i samma veva. Det avgörande då att jag var emot var att när andra länder (tyskland) rev sina murar, då ville EG bygga upp nya murar!!! Man begrep ingenting av det på den tiden. Jag röstade då mot ett EG medlemskap. Ville veta mer vad det där ”bygget” egentligen handlade om. Tycker bara Eu varit bra i en fråga och det är att dom…eller rättare sagt jag har inte haft nån större politisk medvetenhet om vad det egentligen varit bra för. Men jag märkte ju när jag blev intresserad utav vargfrågan att EU ställde upp i kampen om att försvara vargen från jaktglada jägare.

    Massor av saker som jag tyckt varit bra här i Sverige har ofta krockat med vargfrågan. Det har gjort att jag blivit ställd, både en och två gånger. Jag gillar ju att vargen kommit hit igen, men jag förstår ju vissa andra som fått problem med dem. Då har det handlat om att jag varit tvungen att välja. Att ha varg eller inte. Då har jag hellre stoppat huvudet i sanden sas. Ett tag var jag också för SD, en annan gång provade jag att rösta M när sossarna spårade ur. Men mest har det varit S jag röstat på av ”gammal vana”. Jag har varit så politiskt ointresserad/vilsen under flera år. Ja ända fram till mitten av -80 talet vill jag minnas. Har försökt att hänga med så gott det går. Jag ville helst att vi aldrig skulle vart med i Eu ifrån början, jag hade önskat att vi hade haft mer lantbruk här med kor i hagarna som förr, så bönderna hade kunnat fortsätta som de gjort. Inte att man skulle behöva importera kött och mjölk och annat från andra länder och på så sätt utarma vårt tidigare jordbruk.

    … och det här med GMO… ja jisses, hur man än vänder och vrider på allt så har man ändå arslet bak. Det är en hel jäkla vetenskap att sätta sig in i allting och många partier står för liknande saker som jag gillar. Det blir ju bara fler och fler partier också… jag vet att jag blir otydlig för alla då jag har så svårt att se var jag själv hör hemma i denna ljungel. V är ju de som mest stått upp för vargen i våra marker därför blev det dem jag röstade på denna gången. Jag gillar vargar men har samtidigt förståelse för att de kan ställa till med besvär för andra djurhållare. Dessutom har ju Sverige sålt ut allt som snart finns till andra länder så jag begriper ju att vi måste ha import och export. Vi är ju knappast självförsörjande. Men oj vad jag önskar konsumtionshysterin kunde avstanna en del… 10 sorters tandkräm och hårschampoo.. mängder av filprodukter jaja…det är ju samma med allt…

    Hela lastbilsbranschen lever ju förvisso av detta med. Jag skulle kunna skriva miltals om saker som krockar… men märker att jag återigen frångår sakfrågan i ditt inlägg. Jag är samtidigt rädd för den utveckling vi nu går emot. Det kommer fler och fler andra kulturer med ”nygamla” seder. Saker som vi hade här förr i tiden. Det skrämmer också. Jag tycker det är viktigt att värna djur. I de länderna många kommer ifrån är de rädda för djur. Kanske pga att djur inte hålls om sällskap där. (Där har de väl varann, gubbar och kärringar på skilda håll…?! i vissa delar av världen) Kulturkrockarna blir ett faktum för vissa, och för andra kanske ett igenkännande från vårt dåtida och även nu ”nya fattigsverige” Det är med blandade känslor jag ser vad som sker. Men du ska också veta att mycket bra ser jag också med vissa folkgrupper.

    Visst, det krävs att länder hjälps åt i mångt och mycket, men det går ju inte heller då vissa inte kan tänkas dela med sig som du skriver om och släppa ifrån sig lite av sitt kapital…Men jag tycker det verkar som sverige har stödgalor och allt möjligt. Radiohjälper..rädda barnen etc… Jag har många ggr funderat på att inte rösta alls för jag vet ju fasen inte vad som är bäst, Skvitt. Kyrkan behövs ju också, de hjälper de sämst ställda i massor. Ett tag var jag inne på att skita i att gå och käka för jag skämdes att gå dit när jag inte deltog i mässorna och sångerna. Jag är infödd i kristendomen men inte troende. Jag är precis som varghjärta brukar skriva ”en tvivlare”. Jag tror på annat. Jag måste ändå säga att jag vet inte vad jag ska säga om framtiden. Ska jag vara riktigt ärlig så känner jag en rädsla..eller snarare en ångest som hela tiden gör sig påmind, det känns som jag både vill ha kakan och äta den. Jag önskar fanimej att jag slapp ifrån ställningstaganden..har så himla svårt att ta ställning för vissa saker runtom mej. Jag vet att folk blir less på mig då dom inte vet var dom har mig och därför isolerar jag mig hellre ibland. Jag önskar ju att alla lastbilschaufförer och alla andra med för den delen som kämpar för sitt levebröd ska få igenom sina schyssta villkor, och jag önskar att alla barn ska få en trygg uppväxtmiljö ihop med harmoniska föräldrar. Jag önskar att både män och kvinnor kan leva i jämställda förhållanden, och att de kan prata med varandra och kompromissa om saker så det blir bra. Sen får de som kan styra och ställa sköta resten. Jag är ingen politiker och tur är väl det. Jo, jag önskade jag kunnat sätta bättre gränser både för mig själv och de mina i större utsträckning än vad jag kunnat. Istället har jag skapat kaos runt omkring mig genom min otydlighet i en del frågor, samt att riva och rota i gammalt. Jag har förstått att detta kan ta en ände med förskräckelse. Har ju sett att ju mer jag frågat om saker ju besvärligare är jag för min ursprungsfamilj. Det är ju fan att det skulle bli så. Visst, jag borde inte gått så långt som att ”gasta ut” i hela etern (facebook) med saker. Jag blir ju så jäkla frustrerad ibland.

    Men hur ska man vara egentligen? Ska man tiga eller ifrågasätta? Mina fd män har också ledsnat i alla fall, och jag förstår dem. Ingen pratar samma språk som mig. Ändå har jag gillat dem allihop på sina olika sätt…. Du fattar va? Det finns ingen som begriper sig på mig riktigt… (gör du?) Jag vill ju inte att krig och bråk ska uppstå i alla fall. Men ibland måste man rensa luften. Visst, Jag har inte alltid heller haft talets gåva. Dvs. Att tänka först och tala sen.. det blir ibland det motsatta… tala först och tänka sen. (Det är inte bara en som hytt näven åt mig. Men jag är lika duktig tillbaka ibland …pekar finger och vräker ur mig haranger som en annan ”barnunge”. Det räcker med att nån står och fepplar för länge och aldrig blir klara i en kassakö… så kan jag få ”araben”.

    Skvitt. Jag tycker du är duktig på att prata politik. Bli en ny politiker vettja! Själv är jag duktigare på praktiska saker. Talets gåva har jag nog aldrig varit riktigt bra på… det finns en anledning till att jag frångick spårvägen en gång med allt kacklande på passagerare som ofta gnällde om något. Det som jag inte hade ont av, om ex. vis någon spelade och sjöng, blev andra förbannade på och kom fram och klagade hos mig. Lite glädje kan väl folk tåla. Nä jag trivdes bäst i fjärrbilshytten. Där slapp folk mig och mitt humör och jag slapp alla jäkla gnällspikar. hehe.

    Kanske har jag mest skrivit allt detta för att ”skriva av mig”… Men jag kan inte ta ställning till allt du skriver om ibland. Judar, palestinier, araber och krig och elände. Fan jag lider med dem alla. Men jag önskar som sagt inte att lilla Sverige ska bli en krigszon för en hel värld. Det blir bara värre och värre här mellan olika etniska grupper..ständigt och jämt pågår strider. Varför flyr palestinierna hit och vill forsätta kriga mot de som sen länge har bott här men som råkar ha blivit födda med en judisk bakgrund. Varför krigas det HÄR. De flydde ju från krig för att få fred och vise versa. Kan dom inte sluta babbla om gamla fejder sen årtusenden tillbaka? Nä… det verkar som om krigen ska fortgå i det oändliga… Förbannat säger jag bara. Men å andra sidan…jag har ju själv jagat svar ju ..i närmare 45 år…

    (du vet… det där med bjälken i sitt eget öga..)

    Jag slutar mala på nu, det var väl inte en ”självbiografi” av mig du ville läsa… egentligen. Du ville ha ett sakligt svar- jo, jag vet.
    ..och jo det var en otäck upptäckt det där… Jag känner åter att jag måste ”spy”… Det finns en sak jag måste ta på mig här… jag är livrädd för att andra ska få konsekvenser (av något jag delvis själv ställt till med)

    Det handlar om mig, att inte ha kunnat sätta gränser. Det handlar om att inte ha kunnat säga NEJ! Jag måste få ur mig helvetet nån endaste gång. Felet ligger hos mig som inte har kunnat sätta ner foten tydligt – I ALLA SAMMANHANG.) Ingen oskyldig får drabbas! Ingen!!!! Det är jag som är skurken till min egen olycka.

    Gilla

    • Det var då inte lite du hade på hjärtat i natt. 😉

      Men om jag ska svara på det här med politiken så är det ju så att vanligt folk tjänar på vänsterpolitik och de besuttna tjänar på högerpolitik. Det är det som jag tycker ska vägleda.

      Kikar man bar på detaljer och enstaka frågor så blir det både snurrigt i huvudet och fel. Ta till exempel Hitler. Han var djurvän och absolutist och han byggde finfina vägar och tyskarna fick ett för tiden gott välstånd. Men inte kan man bli nazist för det. Vi vet ju hur det gick.

      Och SD pratade ju om pensionärer och trygghet. Men att det inte betydde ett smack för dem märktes ju när de sänkte regeringens budget. Och bara för att de är emot EU finns ju ingen anledning att rösta på dem. De är ju nationalister och har samma grundsyn i politiska frågor som nazisterna hade i Tyskland.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

