En annan sida av saken


Hela västvärlden ställde upp

 

Ja, den  ställde upp bakom Charlie Hebdo

Det är inte konstigt. Mordattentat är aldrig acceptabla. Men utan att ha fördjupat mig i tidningens innehåll undrar jag vad den egentligen vill med sin så kallade satir. Är det att stödja rasism och intolerans mot människor som inte har anammat västerländsk kultur?

Kanske ska man säga att som man bäddar får man ligga?

Jag ställer frågan, ni ger synpunkter.

Charlie Hebdo + Pierre Gilly

 

Pierre Gilly

Vi är inte Charlie

När terrorn slår till

AB unikt

4 thoughts on “En annan sida av saken

  1. …Lars Wilks, som nu kostar oss skattebetalare miljontals kronor per år för att skydda…en man som åker på fascistiska föreläsningar, bland annat.

    Gilla

  2. En satiriker behöver inte alls vara rumsren, för då blir det ingen satir i ordets rätta bemärkelse. Men det finns ändå moraliska gränser.

    Jag jämför Charlie Hebdo med ultrapuckot med rondellhunden och det skitfula träpinnebygget i Skåne (som någon tack och lov brände ner) :-).

    Men visst var det fruktansvärt det som hände i Paris.

    Kram
    Kao

    Gilla

    • Klart att satir är satir och ska gå lite över gränsen. Det är inte det som är problemet. Istället är det ju vad man vill med sin satir. Om det handlar om att stärka rasistiska samhällsströmningar och andra fördomar så är det lika förkastligt som när man stödjer sådant på annat sätt.
      En del av Charlie Hebdons teckningar häcklar islamistisk terrorism och det har ju däremot mitt fulla stöd och det som hände i Paris fördömer jag självklart till 100%. Jag tycker bara att reaktionerna blev väldigt överdrivna om man jämför med reaktionerna när sådana här avskyvärda terrorbrott sker i länder utanför Europa. Då stannar det vid en medierapport om händelsen, vilka som tagit på sig dådet och hur många som dödats och skadats. Men inga manifestationer för det hände ju inte här! Och så tiger man om vilka som verkar i bakgrunden – bakom terroristerna. Där ser man CIA:s hand. Och det är det totalt tyst om!

      Lars Wilks är en islamofob eller kanske snarare en islamhatare som ger sig på människors tro. Jag skulle kunna ha förståelse för honom om han kritiserade ALL form av tro. Men han har valt en islamfientlig sida och då fördömer jag honom totalt. Men Nimis-skulpturen i Kullaberg gillar jag enormt, måste jag erkänna.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

