Snudd på ren verklighet


Det var tre kannibaler

 

De sökte jobb på en fabrik.

Deras chef sa till dem några varnande allvarsord: ”Okej, så här är det, jag vill INTE veta av att ni äter upp nån kollega, kund eller nån över huvud taget! Förstått?”

Kannibalerna nickade och lovade att inte äta upp nån.

Kannibaler

Tiden gick. Dagar blev till veckor och veckor till månader gick, allt var frid och fröjd. Men plötsligt kom deras chef, stormade fram till kannibalerna och skrek: ”Var är städerskan? Har ni ätit upp städerskan?”

Kannibalerna tittade på varandra och sa: ”Nä, nä! Vi lovar! Vi har inte rört henne!”

Chefen gick ursinnigt därifrån, fullt övertygad om att de ljög och att städerskan var uppäten. När han var utom hör- och synhåll viskade kannibalhövdingen till de andra och sa: ”Okej, vi har den senaste tiden ätit två mellanchefer, tre projektledare, en administratör och en personalchef utan att nån märkt det. Men vem fan var tvungen att käka städerskan?”

 

8 thoughts on “Snudd på ren verklighet

  1. ibland är jag nog glad att jag är blåögd… lite virrig ”emellanåt”, men det kostar på för mycket att ständigt ligga andra till last, mest önskar jag att jag själv kunde bidra till att försöka hjälpa till att gottgöra det jag har raserat.. frågan är om det ff går… har inte alltid full kontroll på mig själv… men man kan inte bara tänka på sig själv heller, för den delen. jag är så ledsen att jag har så himla svårt att fatta vissa beslut, inte minst budskap emellanåt… eller så är det så att jag är lite rädd för konsekvenserna. Ville ju inte ha tillbaka ett sverige i ett 1800 tal. Men där är vi väl nu? .. fy hundan.

    Gilla

  2. Det finns en paradox inom ekonomi. Det är att när ett företag hotas av konkurs eller nedläggning så går produktiviteten kraftigt upp i företaget. Det har man undrat vad det beror på och forskat en hel del i. Det fann många teorier, men forskningen kom slutligen fram till att förklaringen var denna:

    När företaget är i kris så springer alla chefer på möten dagarna i ända, reser omkring och försöker lösa krisen, vilket gör att de inte ”överser” arbetet på företaget lika flitigt. Därför ökar produktiviteten under en företagskris.

    Liked by 1 person

    • Nog för att jag har en brokig bekantskapskrets som lärt mig mycket, men kring detta saknar jag personlig erfarenhet, så jag kan tyvärr inte komma med ett expertutlåtande.

      Jag träffade på en svensk som ovetande hade ätit människokött på Borneo, men när jag förde det på tal så gick han bara utan att säga ett ord. Det var hans kompis som avslöjade varför han bara gick.

      Han tyckte väl att det var obehagligt att få veta receptet på gormet-middagen. Måste ha vart en knäppt känslig typ.

      Enligt hörsägen är det ju gott och handflatorna smakar bäst, sägs det. Så i mitt nästa liv vill jag bli kannibal

      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

