Vad var det som sabbade datorn?


Vet ej

 

Inte med bestämdhet

Men jag har mina misstankar.

Det var faktiskt med stor besvikelse som jag skiljde mig från Avast antivirusprogram, gratisversionen. Jag har trivts bra med det. Men i går slutade datorn att fungera efter uppdateringar av olika program. Det var Avast som hade uppmärksammat mig på att fem program behövde uppdateras, så jag gjorde ju det. Men sen var det kört. Datorn fungerade inte. Jag var tvungen att starta den i felsäkert läge och jag fick verkligen jobba för att hitta felet.

Det slog mig ju att det måste handla om programuppdateringarna. Ett av programmen var Glarysoft Utility, vilket jag tycker är helt underbart, men som Avast har varnat för. Det var en varning som jag ignorerat eftersom programmet är så bra. Ett annat var Malware Antimalware. Första gången jag installerade det så kraschade datorn. Men jag installerade om det i alla fall och sen har det aldrig ställt till med några problem.

Jag började med att avinstallera dessa program, men det hjälpte inte. Så jag fick ju fortsätta att avinstallera uppdaterade program. Och det tredje jag gav mig på var faktiskt Avast. Orsaken var en misstanke jag fick. Allt oftare har programmet uppmanat mig att uppgradera till betalversionen. Kunde de vara så fula att de sabbade min dator för att få mig att betala? Det är ju onekligen konspiratoriskt. Men jag tänkte som så att jag hugger till med ett försök med Avast.

Och se!

Efter det är datorn OK igen. Givetvis skaffade jag genast ett nytt antivirusprogram. Det blev AVG, som jag hade för många år sedan och som jag också var nöjd med.

Men kan det ha varit Avast? Bevis har jag inte, men mina misstankar, som sagt, de går åt det hållet!

Avast

5 thoughts on “Vad var det som sabbade datorn?

  1. Usch så jobbigt! Man har ju inte en dator för att bara fäppla med inställningar och en massa annat. I.a.f inte jag.

    Hmmm. Jag har faktiskt hört talas om att olika bolag kan sabotera för en, om man slutar använda deras produkter. Kan det vara du som har sagt det, tro? Annars måste det ha varit de som jobbar på mitt datorserviceställe.

    Kram
    Kao

    Gilla

Kommentera

