Slö polis eller kanske en …


rasist

 

Svårt att säga

Men skriver man på en site på nätet för att avslöja rasister och mordhotas och polisen inte ids att utreda, då handlar det om en av två saker.

Antingen är polisen mer än lovligt slö som inte vill försöka spåra samtalet, eller så vill polisen inte sätta dit en rasist. Är det någon som har fler förslag.

Jag kan tänka mig att båda skälen förelåg, alltså lättja i kombination med rasistiska åsikter.

Henrik Johansson har grundat nätsajten Inte rasist, men…”. Han granskar Sverigedemokraterna.

”… förra året fick Henrik ett samtal från ett dolt nummer. Mannen på andra sidan luren krävde att han skulle stänga ned sin hemsida. Annars skulle hemska saker hända Henrik – som dödshotades – och hans familj. // Polisens svar på Henriks tvivel: Gärningsmannen var omöjlig att spåra.”

Läs hur det gick.

Inte spåra sa polis

Polisens arbetsbörda

Det gillade inte polischefen

Polisen ett demokratiskt hot

Fascistisk inställning

5 thoughts on “Slö polis eller kanske en …

  1. Ping: Här har polisen brustit – eaqhan

  2. En nedlagd utredning är också en utredning som Konstapel Lundell skulle uttryckt det.

    Lean Six Sigma polisen är ute efter att avsluta fall, nedläggning är den kortaste vägen mellan anmälan och avslut.

    Gilla

      • Lean Six Sigma är ett managementsystem som söker optimera verksamheten och i slutändan undanröja allt behov av kompetens, det är som att bygga en stor robot av institutionen.

        Men i detta system så stoppar man in olika mätmetoder i institutionen, en polis mäts efter hur många utredningar som avslutas, hur många utandningstest hen administrerat osv. Sedan skruvar man på dessa parametrar för att polismannen skall fungera optimalt. Man sätter mål och skapar då sk pinnjakt. Det är därför du alltid får göra utblåskontroller i slutet av kvartalet, för då måste de få upp siffrorna i statistiken. Problemet med system är att människan, inklusive polisen omedelbart börjar arbeta emot systemet snarare än emot den uppgift systemet är där för att lösa. Polisen konstaterar att systemet inte gör någon skillnad mellan att en utredning läggs ned och att en utredning leder till åtal, för maskinen är de samma och därmed blir de samma för polismannen, för polismannen belönas inte för flitighet och eget omdöme.

        Gilla

        • Det kanske då förklarar varför det ser ut som det gör. Frågan är varför de alltid ska ha mera resurser och varför vi ska betala skatt för en inkompetent verksamhet.

          Jag minns en situation för säkert trettio år sedan. Det var fram på nattkröken och jag var på väg hem från krogen. Lätt påstruken, så klart.

          Jag gick genom Nordstan för att ta bussen. Då kom det fram en snubbe som ville sälja amfetamin till mig. Det har jag aldrig velat ha. Jag är helt emot narkotika och direkt lack på knarklangare. Den här ville väl bara sälja för att finansiera sitt eget bruk, så jag kan ju ha en viss förståelse. Men trots det så ville jag att han åkte fast.

          Trots mitt tillstånd, eller kanske just därför, så kom jag på en ganska smart idé, i mina ögon i alla fall. Så jag frågade vad han skulle ha. Det var femhundra kronor.
          ”Vänta här så ska jag se om jag kan få låna av en kompis som är inne på Murveln! Det fixar sig helt säkert.”
          Och killen stod kvar medan jag gick till Murveln. Det är en krog som funnits inne i Nordstan sedan länge och nu precis har stängt för att de inte fick sitt hyreskontrakt förlängt.

          Jag blev stoppad av deras vakter för att jag var berusad, men jag sa till dem att jag bara ville låna deras telefon för att ringa till polisen. De hade nämligen en riktig telefonkiosk (sic!) alldeles innanför entrén! ”Ja men du kan ju snacka med poliserna direkt, de är på väg hitåt. De kommer där borta., vilket jag inte hade sett.

          Så när poliserna kom fram till Murveln så berättad jag om langaren som stod runt hörnet och därför inte såg att jag pratade med polisen. Och jag sa till poliserna hur det låg till och vad jag hade sagt till langaren. Alltså:”Runt hörnet står en knarklangare som vill sälja amfetamin till mig. Jag kan gå bort till honom och låtsas vilja köpa och då kan ni gripa honom.”

          Vad hände då?
          Jo, polisen sa till mig ”Kom tillbaka i morgon när du är nykter!”
          Så djävla korkat. Trodde poliserna att knarklangaren skulle vara kvar till nästa dag?

          Jag tar mig för pannan!

          /Skvitt

          Gilla

Kommentera

