Är allt en illusion?


En del har sagt det

 

Hela universum och hela vår existens är en illusion

Tanken hisnar!

Tänk om det är så. Det är ju inte bara galningar som framfört denna tanke utan till och med framstående astrofysiker och andra vetenskapsmän.

Nåja, det där blir alltför obegripligt för mig så låt mig hålla mig på jorden och till det nära. Låt mig hålla mig till det politiska spelet och vad media skriver om det. För då blir ju illusionen mera påtaglig. Alltså att verkligheten är något annat än vad media skriver och beskriver.

Vad denna diskrepans mellan verklighet och mediebild beror på kan ju diskuteras. Och jag tror att den har flera orsaker. För det första att makten alltid sprider ut falska avsikter med sin politik, mål, intentioner och sina beslut. Och spridningen sker via media, vars redskap är journalister.

Dessa journalister har självfallet att förhålla sig till de utvalda uppgifter de får ta del av. En stor del av fakta hemlighålls och det är svårt att förhålla sig till något man inte vet något om. Då gäller det att snoka. Men för det krävs både nyfikenhet, civilkurage, medvetenhet och stor kunskap, samt en metod. Oftast kommer man långt med att följa pengarna, ”follow the money”, eftersom pengar är makt och makten är ljusskygg.

Journalister finns av alla de slag. En del är fullständigt blåögda och kan inte ifrågasätta någonting alls. Andra förstår att det inte står rätt till med det som makthavarna säger, men de sprider vidare de falska uppgifter som de matas med från maktens boningar för att det kräver minsta möjliga arbete och det betalar sig bättre eller bara för att det för dem själva är tryggast så. Några ställer besvärande frågor och en del gräver själva fram fakta. Bland de sistnämnda återfinns ett inte obetydligt antal mördade journalister runt om i världen, ej sällan kamouflerat till ”olyckshändelse” eller ”självmord”.

Så ser verkligheten ut

Det är alltså inte konstigt att vi lever i en illusion.

”Jag blickar sannerligen med sympati ut över den stora massan av mina medmänniskor som läsandes tidningar lever och dör i tron om att de vetat någonting av det som hänt under deras livstid”. Citat: Thomas Jefferson, för 200 år sedan. Inget har förändrats till dags dato.

Citatet hämtade jag från Vaken.se. Läs där om några av de journalister som har sett en del av sanningen som ska vara dold för oss.

Genomskådande journalister

För fyrtio år sedan stod debatten het i Göteborg, och särskilt i Biskopsgården, kring de närliggande raffinaderiernas planer på utbyggnad av oljedepåerna. Det som upprörde människorna var riskerna ifall det skedde en större olycka och cisternerna skulle börja brinna. Med så mycket olja i lager är följderna av en fullskalig katastrof oöverblickbara.

Eftersom dessa depåer är av så stor betydelse, inte minst för vår energiförsörjning, så var det en oro som politikerna helst blundade för.

Olyckan

En dag vid denna tidpunkt slumpade sig att jag befann mig i bergen ovanför dessa oljedepåer och hörde en gigantisk explosion. Jag tänkte genast på cisternerna och sprang över stock och sten för att komma närmare för att få en överblick. Och det dröjde inte länge innan jag såg och hörde brandbilar blinka och tuta mot olycksplatsen. Ur ett vertikalt rör stod som en svetslåga cirka 50 meter upp i skyn. Och som tur var så fick de bukt med den.

När jag kom hem berättade jag för min flickvän vad jag hade sett och hon hade hört om saken på radions lokalnyheter.

Tillsammans lyssnade vi sen på dessa nyheter och vi kikade på TV:s nyheter. Men inte ett enda ord om saken. Slutsatsen var enkel. När första utsändningen kom i lokalradion fick man genast order om att lägga locket på. Ingen mer rapportering fick ske, vare sig i radio, TV:n eller i tidningarna. Det rådde total censur! Lydiga journalister lät sig genast tystas. Ändå var det ju en stor händelse, särskilt mot bakgrund av vad som kunde ha skett ifall det hade utvecklats på värsta sätt.

Men nu fungerade censuren.

Tills idag, nu när jag tar tillfället i akt och avslöjar sanningen.

Hisingen raffenVad mer får vi aldrig veta?

Läs också om visselblåsaren Daniel Ellsberg. Jag citerar ur texten: ”Handlingarna som läckte skulle senare kallas ‘the Pentagon papers’. De bidrog till en stark opinion mot Vietnamkriget och senare även till president Nixons fall. I ett försök att tysta Daniel Ellsberg försökte Nixon genom en inre krets både utpressa och misshandla honom och det fanns även planer på lönnmord. Effekten blev dock den motsatta – Daniel Ellsberg friades från spionerianklagelserna då det uppdagades att regeringen använt olagliga metoder för att hitta bevis mot honom.”

 

Kommentera

