Yankees! (Stön!)


Jay Leno Astronomy Quiz

 

Vad heter vår galax?

Rätt svar på engelska, Milky Way. Men det vet nog varenda svensk. Och att den på svenska heter Vintergatan vet ju också varenda kotte. Men vilket svar får Jay Leno?

Vintergatan

Se själv här. Jag bluffar inte!


Fler:

Cement

Organet

Barometerfrågan

Vad beror regnbågen på?

Var finns klorofyll?

Jordytan är atmosfär

Sjuksköterskan från USA

Afrika – Sydamerikas största land

Och till sist: undervattensbron:

USA-korkat 4

Se videon själv.

 

22 thoughts on “Yankees! (Stön!)

  1. Det är så sorgligt, annars skulle jag kunnat skratta åt eländet. Många jänkare kan inte ens peka ut sitt eget land på kartan…och någon göbbe trodde att det har varit tre världskrig. Och så där pågår det i all oändlighet ‘over there’.

    Kram
    Kao

    Gilla

      • Ett vanligt svar från de okunniga är att de inte har varit utanför sitt eget land. Men det är ju ingen ursäkt för att inte vet något om omvärlden. Men de vet allt om kändisar och bilar och liknande.

        Kao

        Gilla

          • Tackar.
            Men nu måste jag fråga: just i dagarna har min dator blivit så långsam och seg. Det är nästan hopplöst. Ändå körs mitt panda antivirus och min diskfragmentering dagligen kl. 18.00 enligt schema. Panda ska väl ta bort alla virus och annat skit?

            Först försvann möjligheten att se klipp på AB:s tv-sida och jag uppmanades uppdatera Adobe. Men det är ju så krångligt när de börjar ställa frågor om operativsystem och annat.

            Nu kommer jag knappt in på de sidor jag vill, t.ex här. Det tog 20 minuter innan jag kom in på min admin.sida.

            Säg nu inte igen att min dator nog är för gammal, för det kan den ju inte bli från ena dagen till den andra.

            Kao

            Gilla

            • Nej, det kan den knappast bli från ena dagen till den andra. Frågan är om det är datorn eller Internetuppkopplingen.
              Öppna din mapp med alla dina bilder och se om det öppnar sig i normal hastighet. Det gör det säkert och i så fall är det inte datorn. Bra förresten att du defragmenterar dagligen. Det är oftare än vad som behövs, men skadar inte. Och har du schemalagt det så behöver du ju inte tänka på den saken. Bra!

              Kolla med Bredbandskollen (http://www.bredbandskollen.se/) om du har för dålig uppkoppling.Frågan är varför den skulle försämras från den egna dagen till den andra.

              Panda antivirusprogram har jag ingen erfarenhet av. Det enda jag vet är att det får bra betyg, men AVG har fått bättre. Med det vill jag inte ha sagt att du ska byta. I alla fall inte för datorprestandans skull.
              Om Panda kan du läsa här: http://panda-antivirus.sv.softonic.com/

              Jag har ju rekommenderat dig att använda Glary Utility (http://www.glarysoft.com/) som ju med bara ett klick gör de flesta justeringar och annat för att optimera datorn. Jag vet inte om du använder det.

              Jag skulle kunna kolla din dator ifall du tillåter mig att få åtkomst till den. I så fall tar vi den saken via mailen, så klart.

              Kram!
              /Skvitt

              Gilla

              • Fick ett meddelande från Mozilla att DE hade kraschat. Efter ca 30 minuter hade det löst sej och jag är åter på banan :-). Det var alltså inget fel på min dator.

                Kram
                Kao

                Gilla

              • Det var ju skönt att det det var MOzilla, inte min dators fel. Det hade tärt kraftigt på min ekonomi om det hade varit datorn.

                Tack för din uppställning!

                När jag var nyinflyttad på WordPress var faktiskt Hemimamma inne och hjälpte mej att rigga upp min blogg :-). Jag saknar henne. Hon är ju aldrig inne på bloggen längre. Det är visst Facebook som gäller för de flesta nu. Jag märker ju att alla har försvunnit från WordPress. Tråkigt.

                Gilla

                • Jo hon är aktiv som fan på fejan. Du kan ju, som jag sagt förut, skaffa ett konto i din bloggalias. Alltså bara för att se alla intressanta inlägg som finns där. Det är ju inte nödvändigt att vara på fb i sitt rätta namn. Det är ju bara om man letar efter gamla vänner och skolkamrater.

                  Här är min fb-adress: https://www.facebook.com/skvittis.skvitt

                  Jag vet inte om du kan komma in utan ett konto. Kul om du testar och meddelar mig.

                  Kram!
                  /Skvitt

                  Gilla

                    • Javisst har du det. Och du bestämmer om den ska vara offentlig eller bara åtkomlig för vänner eller bara för dig själv.
                      Du kan ha flera konton. Börja med en där du uppträder med alias. Bäst då att skapa ett nytt mailkonto enbart för det. Din mailadress till bloggen borde ju duga och då får du mail dit när andra som du följer skriver något.

                      Om du sen vill uppträda med ditt rätta namn så gör du det med ett nytt konto.

                      Jag har bara mitt Skvitts-alias.

                      Kram!
                      /Skvitt

                      Gilla

                    • Så du har inte ett offentligt FB-konto?

                      Nej. Jag kommer aldrig uppträda med mitt rätta namn. Då skulle jag få problem….

                      Kram
                      Kao

                      Gilla

                  • Jag kommer läsa alla dina nya inlägg i morgon. Idag har det hänt så tråkiga saker så att jag är engagerad i dem och försöker ”neutralisera”.

                    Kram
                    Kao

                    Gilla

Kommentera

