Söndagsinlägg tillägnat vissa kvinnor


Ej i allmänhet

 

bara till det fåtal det berör

Nästan alla kvinnor är måna om sitt utseende. Inget fel i det. Det bör även män vara. Hos båda könen gäller det bara att inte gå till överdrift. Kvinnor som vill vara fina i håret och lägga på lite makeup är bara trevligt i de allra flesta mäns ögon och för kvinnornas egna välbefinnande.

Det är inte er jag vänder mig till här. Jag tänker istället på de kvinnor som gör bröst- och läppförstoringar.

Till dessa kvinnor vill jag bara säga; det innebär allt en risk med varje form av ingrepp och resultatet blir alltid bara en försämring, plus att de män ni i så fall försöker charma är inget att ha för de går efter utseende och inte efter insidan.

Läppförstoring

Från min förra blogg hämtar jag följande:

Alla kirurgiska ingrepp, även de allra minsta, kan ge komplikationer. 

Jag minns att det stod i pressen för några år sedan om en flicka i Storbritannien. Hon piercade sig i tungan och avled. Den artikeln har jag inte hittat, men den finns nog där någonstans längre bak i Googles länkar. Däremot hittade jag denna länk om farligheten med piercing i tungan.

När det gäller bröstförstoringar minns ni kanske Uppdrag gransknings reportage om flickan Christina Hedlund som blev hjärnskadad på sjukhuset i Polen. Även det har jag skrivit om i inlägget Den onödiga tragiken. Aftonbladet skrev också om fallet och i mitt inlägg finns en länk dit.

Christina ville ha större bröst innan hon gifte sig. Nu ligger hon som en grönsak på en vårdinrättning i Sverige och något bröllop kom aldrig till stånd. Det hade aldrig behövt ske. Det var vårdslarv som orsakade hennes grava hjärnskador och givetvis sköttes allt privat i vinningssyfte, just sådant som Alliansen med Moderaterna vurmar för.

Skvitt vädjar till alla flickor, acceptera ert utseende! Kom ihåg att skönheten sitter i betraktarens öga och att skönheten främst sitter på insidan!

Endast i undantagsfall är kosmetisk kirurgi befogad, såsom t. ex. efter olyckor och vid missbildningar, men aldrig för att leva upp till skönhetsideal!

Bröstförstoringens historia

1890-talet: Flytande paraffin sprutas in. Flera kvinnor dör.

1895:  En fettknuta opereras in på kvinna som fått en tumör borttagen.

1920-talet: Buk- och skinkfett opereras in, men på grund av kroppens absorption av fettet upphör man med denna behandling.

1940-talet: Flytande silikon sprutas in i brösten på småbarmade japanska prostituerade vars amerikanska soldater föredrar större size.

1962: Bröstimplantat av inkapslat silikon opereras in på den amerikanska hemmafrun Timmie Jean Lindsay, 30 år. Det var ett test och som tack för att hon ställde upp som försökskanin fick hon en kosmetisk öronoperation gratis. Det var kemiföretagsjätten Dow Corning som desperat sökte nya marknader för sitt silikonsmörjmedel, som användes i flygindustrin.

1977: Ett silikonimplantat spricker och leder till den första rättegången kring implantat. Åtalad: Dow Corning.

1992: Stopp för silikonimplantat i USA tills cancerrisken är utredd.

2006: USA godkänner implantat med silikon efter stoppet.

Källa: Världens Historia nr 17/2011″


Översta bilden är baserad på en skärmdump från denna video.

Min förra blogg ”Skvitts”. Observera, det är ingen idé att kommentera på Skvitts eftersom någon såg till att jag förlorade access till den och jag kan alltså inte godkänna några nya kommentatorer och inte heller svara dem som sedan tidigare har godkänts att kommentera där.

Skvitts - no accsess

Till sist:

Ni som tatuerar er, man som kvinna; tänk på att inte gå till överdrift. Det kan försämra chanserna på arbetsmarknaden och den är ju kärv redan som det är.

 

 

13 thoughts on “Söndagsinlägg tillägnat vissa kvinnor

  1. Jag tycker det är väldigt tråkigt när tjejer och killar (det börjar bli allt vanligare också) opererar sönder sig själva, och speciellt i unga år!! Den förvridna bilden av vad skönhet är krossar så många människor. Gick själv genom ett helvete med en dotter som fick anorexia när hon var 15. Idag är hon 23 år, är en ätande anorektiker, och slåss genom konsten mot de förvridna kroppsidealen.
    Jag har en syster som har fixat läppar och tuttar, och speciellt läpparna var en stor miss. Hon hade så vackra läppar naturligt och behövde verkligen inte göra dem större!

    Tatueringar börjar dock bli mer och mer acceptabelt oavsett yrke. Oavsett var du har tatueringarna placerade någonstans. Däremot tror jag att motiven kan vara ett större problem inom vissa yrken.
    Men jag har sett ungdomar som har haft ansikten helt tatuerade och haft arbete. Även andra synliga delar på kroppen, som händer t ex. Det börjar också bli allt mer vanligt bland människor i ”högre positioner” inom olika yrken.

    Jag är mer tatuerad än mina barn, och jag älskar tatueringar. Det är en konstart för mig och på min kropp så är det en berättelse om mitt liv som min systerson gör åt mig. Hittills har jag bara fått positiva kommentarer om mina gaddningar, både från unga och gamla.

    Gilla

      • Hm… kanske inte mitt i nyllet i alla fall, men har en på ena örat. En högt upp på nacken är på g.
        Dock är jag mer för natur än dödskallar. Och så har jag ett yrke där de inte bryr sig om man är tatuerad eller inte. Sen är jag närmare 50 år än 18 🙂

        Gilla

        • Jag har ju inte sett dem så jag vet ju inte om de pryder eller misspryder och förresten beror det på betraktaren. Och framför allt är det ju din sak och det ska jag skita i.

          /Skvitt

          Gilla

          • Ja, och det vet jag att du gör också 😉
            För mig handlar det i alla fall inte om trend. Jag har velat tatuera mig sen jag var barn och såg gammelmorfars tatueringar. Att det dröjde massor med år var för att den första skulle vara nåt som betyder något för mig och vara rätt person att göra den. Trots allt så är det meningen att de ska sitta på mig resten av mitt liv.
            Jag hann bli 43 år innan den första blev av….

            Gilla

  2. Ju vackrare en kvinna är på utsidan, desto större och fler komplex verkar hon ha för någon kroppsdel. Något ingen annan ser, bara hon själv. Men det är ju tidsandan då alla ska se ut som en viss mall. Otäckt.

    Den som varken vill eller kan tävla med de tjusigaste inser med stigande ålder att suget efter något ‘perfekt’ bara är som att jaga skuggor. Lutar sej tillbaks, struntar i alltihop och trivs äntligen med livet.

    Kao

    Gilla

Kommentera

