Hudfärg


Vitaminbrist

 

är den sannolika orsaken

Dålig kost gav européerna vitaminbrist. Det var när vi började odla vete som vi fick i oss för lite D-vitamin. Som svar på det blektes vi till den grisskära hudfärg vi nu har. Genom att vi förlorade vårt naturliga svarta pigment kunde vi ta upp D-vitamin genom huden. D-vitamin är livsviktigt för oss eftersom brist på vitaminet leder till sjukdomar och denna brist är faktiskt förbluffande vanlig bland nordbor. Hela 82 procent (!) av ungdomar i Norrbotten lider brist på D-vitamin.

Vår blekhet är alltså en mindre än 8000 år gammal företeelse och en anpassning till den solfattiga miljön och kosten. Sett i perspektivet av homo sapiens långa historia är alltså vår bleka hud en avvikelse från det naturliga, men en anpassning för vår överlevnad sedan vi ändrade kosthållet.

Vita rasister är ovetenskapliga och okunniga, men framför allt intoleranta skithögar som borde ta sitt förnuft till fånga. Men då krävs ju bildning och det har de svårt för.

Hudfärg

För ett antal år sedan satt jag på krogen. Vid bordet bredvid satt en kille som var helt skallig. Två unga skinheads dök upp. De hade lite stubb på huvudet, cirka en eller två millimeter bara. Byxorna var av typen gröna militär och på fötterna stora svarta kängor. De var alltså helt korrekt klädda, enligt deras egen norm.

När de fick syn på den skallige killen sken de upp och kom fram och satte sig vid honom. Här hade de minsann funnit en gelike, till råga på allt ännu skalligare än de själva. Tyvärr uppfattade jag inte vad de sa till den skallige, men det lyste beundran i deras ögon. Ännu mera beundran kunde lätt skönjas i deras ansikten när den skallige började sjunga med vacker röst. Han sjöng gamla arbetarsånger med vänsterradikalt innehåll. Skinnhuvudena fattade nada. De lyssnade och gillade.

Ja, det är inte lätt att vara politiskt okunnig och naiv. Men det är lätt att vara fascist när man inget vet och inget kan. De begrep såldes inte att de satt och beundrade en politisk motståndare och det kan jag skratta åt än idag. Han som var så skallig var det på grund av cancerbehandling. Men det visste de inte. Jag säger då det.

Är man såldes totalt obildad så låter ju både rasismen, fascismen, nazismen och Sverigedemokraternas propaganda helt OK.

Hudfärg 2Mer från krogens värld

Numera är det ju rökförbud på krogarna och man får som bekant gå ut för att röka. Där stod den svartaste man som man kan tänka sig. Och jag kom i slang med honom. Han pratade engelska, men då och då lade han till svenska ord. ”Du kan ju lite svenska!”, sa jag. ”Ja, jag är från Skåne.” ”Jaha, jag tyckte väl du såg lite konstig ut”, skojade jag till det. Och så garvade vi riktigt hjärtligt. ”Varifrån?”, frågade jag. ”Sjöbo.” ”Åh fan! Hur var det då, med tanke på all rasism?” ”Ärsch, jag är också rasist!” Och så garvade vi ännu mera. Det var en trevlig och rolig typ. Lika trevlig och rolig som han var svart.

Det där med hudfärg har jag aldrig haft problem med. Jag är ju vit och får i mig D-vitamin genom solen. Då är det värre att ha naturligt solskydd om man bor i det solfattiga norden. Att dom klarar sig!

 

2 thoughts on “Hudfärg

  1. Jag har sett många asvackra negresser, men en fråga: negress får man säga men inte neger. Hur kan det komma sig?
    Sen tänker jag som så att neger är ju ett gammalt hederligt svenskt låneord som vi har haft sen fan vet när. Att skrota ordet är egentligen ett mord på vårt kulturarv och således helt fel. Man kan säga att det är lite av ett mycket minimalt steg mot folkmord.
    Å andra sidan kan ju svarta ta illa upp, ja jag vet att många faktiskt gör det också. Det väcker tankar kring tider när man hade en klart nedvärderande syn på svarta. Men om vi fortsätter att använda ordet nu i tider där bara rasitsvinen har kvar denna syn på svarta så kanske ordet avdramantiseras över tid.
    Faktum är att ordet knappast kan ersättas av något annat ord. Svarta finns på många ställen på jorden, men säger man neger så menar man ju bara svarta söder om Sahara, nu boende där eller med rötterna där.
    Jag tycker att alla ska vara stolta över sin egen hudfärg oavsett vilken färg det än är.

    Gilla

    • Frågan är problematisk. Du har poänger, men jag klarar mig mig gott med att säga svart eller afrikan. Inget av orden är dock entydiga, precis som du säger. Jag skrev själv om saken någonstans. Men det är sällan viktigt att precisera och är det nödvändigt så kan man ju kosta på sig det.

      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

