Eller varför inte …


Ibland undrar jag

 

varför kräver folk oftast bara så lite?

Det blir liksom bara halvmesyrer av det hela. Enligt Konsumentverket hade 426 000 svenskar en skuld hos Kronofogden förra året. Patrik är en man som Svenska Dagbladet har träffat. Han är 48 år. För 20 år sedan hamnade hos kronofogden. Sedan dess har bankerna nekat honom både bankkort och tillgång till internetbank. ”Bankerna bryter inte mot några regler när de nekar någon ett kort och andra tilläggstjänster. De är nämligen bara skyldiga att ge kunden ett bankkonto och inget mer. Patrik och andra i hans sits har i dag svårt att vara självständiga och betala sina räkningar. Enligt SvD är det många kommuner som vittnar om att även personer som genomgått skuldsanering nekas att bli kunder hos banken. Därmed är den onda spiralen ett faktum. Inget kort och inga kontanter att betala med och inte heller något bankkontor att gå till.” skriver Somar al Naher på AFTONBLADETs ledarsida.

Bankerna är privata vinstdrivande företag med endast ett uppdrag och endast en skyldighet. Uppdraget är att skapa vinst och skyldigheten är att förse ägarna med denna vinst. I övrigt har bankerna inga andra skyldigheter än att följa det lands lagar där de är verksamma. De har inga moraliska, sociala och samhälleliga eller andra skyldigheter. Det är spelreglerna.

Somar al Naher skriver: ”Man kan förstå att bankerna inte vill hålla i gång kontor och bankomater som kostar pengar och slukar resurser, även om det knappast är synd om bankerna. Men samhället måste ställa krav och inte bara förlita sig på bankernas egna intressen. Om bankerna inte vill hjälpa alla kunder så får man helt enkelt tvinga dem med hjälp av lagstiftning.”

En halvmesyr, säger jag. Ska man önska förändring, varför önska så lite som en fjutt bara.

Bankerna drar in till sina ägare miljarder och åter miljarder. Och de fattar sina beslut helt på sina egna premisser utan chans till överklagan för den som drabbas. Och bankerna har en enorm makt över samhället och dess beslutsfattare. Mot samhället är det som en medeltida ointaglig borg och samhället utanför denna borg kan bara stå med mössan i handen, buga och bocka och hoppas få sina önskemål beviljade.

Varför, om vi nu får önska eller om vi tillåts att kräva, varför inte kräva att alla banker förstatligas så de kommer under demokratisk kontroll och deras miljardvinster kan tillfalla staten och komma hela samhället till nytta?

Förstaliga bankerna

 

7 thoughts on “Eller varför inte …

  1. Bankerna ser sej ständigt om, som jätten ‘Gluffgluff’ efter nya mål. Har dock själv bara haft ett enda lån i mitt liv: studielånet, som jag betalade av redan 1993.

    En sak som knappast nämns är hur hårt de ansätter alla småbutiker med sina avgifter på 2,50 per transaktion. För min lilla närbutik blir det nästan 7.000kr/månad! Tobakshandlaren har satt en kort-gräns på 50kr. Det får han förmodligen inte göra, men han gör rätt. Han förlorar ju på varenda transaktion.

    Undrar vad det blir härnäst?

    Kram
    Kao

    Gilla

    • Jag har hört att det är 5:-! Men du kanske har rätt. Det där att vägra kortköp under ett visst belopp får de faktiskt inte göra. Men jag vet att det förekommer.
      Jag har alltid lite kontanter på mig just ifall jag ska handla något billigt. Det är bara med hänsyn till försäljarna som jag gör så och bara ifall det är en liten butik. På en större ICA skiter jag i det, men å andra sidan brukar det ju bli större belopp i sådan butiker så problemet uppstår inte.

      Jag undrar när Gluffgluff ska betala tillbaka sedan bankkrisen! Det lär aldrig ske och ingen politiker påminner dem!

      /Skvitt

      Gilla

  2. Amen till det!!! Jag sitter själv i den sitsen!!! Och du får inte ens öppna ett lönekonto i nån av de stora bankerna om du har betalningsanmärkningar, inte ens om du är skuldfri då!!! För de kan ju inte tjäna pengar på dig genom lån eller liknande *ARG!!*
    De tog ifrån mig allt på Swedbank utom lönekontot eftersom lönen går in där. Men kort, internetbank osv, för att de inte längre ville ha mig som kund. Deras ord bokstavligen till mig när jag ifrågasatte dem. Men de var tvugna att ge tillbaka iaf ett Maestrokort och i- banken när kontanthanteringen försvann.
    Gissa om jag ska bojkotta dem så fort jag får en chans! Har fått vetskap om en bank som funkar helt annorlunda – JAK. En svensk bank med några årtionden på nacken. Där tänker jag bli kund snart.

    Gilla

Kommentera

