SD-politiken inspirerar


Politiken

 

i praktisk handling

Det är så här den ser ut. Och Åkesson är säkert nöjd.

migrantläger + SDAB, GT, GT, GP, SvD

 

Advertisements

20 thoughts on “SD-politiken inspirerar

  1. Ja, särskilt som det gick många timmar innan vi fattade att kompassen inte funkade. Då hade det blivit natt.

    Kompisen tog ut kursen i kortet och sen kollade jag på kompassen. Under tiden hade jag styrt dit jag antog att Læsø skulle ligga. Jag hade en god uppfattning om vilket håll det var och innan dess var det ju vatten lika bekanta som den egna fickan, så vi kollade inte kompassen innan det blev aktuellt.
    När jag fick kursen och kollade så pekade den på precis rätt kurs och jag blev ganska mallig att jag hade haft så helt rätt, exakt på gradtalet!

    Fast sen upptäckte vi att den stod låst på just den kurs vi skulle ha. Sicken slump! Det berodde på att hon som ägde båten hade placerat högtalare på andra sidan skottet! (Hej Git!)

    Det var frampå natten när vi aldrig nådde Læsø som vi blev fundersamma och kollade med en annan kompass som vi hittade i båten. Sen fick båten segla sig själv tills gryningen kom. Jag vilade, kompisen sov. När det ljusnade seglade vi 5 grader hela morgonen och kom in i Varberg med vindar i orkanstyrka. Det var på morgonkulan schacken brast. En klen djävla nyckelschackel som hon tyckte var bra att ha för att sätta skotet i mantåget så det kom bort från sittbrunnen när hon bryggseglade! (Tack Git!)

    Så kan det gå!

    Kram!
    /Skvitt

    Gilla

  2. Om gärningsmannen är ”vit” så kommer nog Åkezzon jubla. Är gärningsmannen mörkhyad så kommer han säga: ”Titta, vad var det vi sa om utlänningarna?” Problemet är att det mycket väl kan vara romer som anfallit romer. Det är bl.a om detta jag ska skriva i nästa inlägg.

    Kao

    Gilla

        • Vissa saker är så självklara.
          Du vet, redan innan man hade sett månens baksida visste man att det fanns en baksida.
          Nazister, fascister, rasister och Sverigedemokrater är mänsklighetens baksida. Sen kan man ju dra slutsatser utifrån det. Eller hur?

          Kram!
          /Skvitt

          Gilla

              • Hallå! Du kan inte vara helt omedveten om vad som pågår – och har pågått precis hela dagen på mitt inlägg ”Non Violence”…..så jag är nyfiken på varför du inte kommenterar någonting där. För eller emot. Jag behöver ingen försvarare/support för mina tankar och åsikter, men det förvånar mej att inte du, i egenskap av Eaqhan eller Skvitt, har varit inne och sett eländet….ja, det är t.o.m väldigt märkligt att du har missat det inlägget och kommentarerna där.

                Kao

                Gilla

                • Jag har faktiskt inte hunnit. I går seglade jag och kom hem i dag. Har kollat mail och det ledde till inlägg.
                  Dina inlägg dyker upp i min mail, men jag hade inte kommit så långt som till att det dök upp.
                  Klart jag ska kolla.

                  Kram!
                  /Skvitt

                  Gilla

                    • Här skulle det enligt vår osäkra väderlekstjänst bli sol och tjusigt, men det blev molnigt och lite småregn. Men precis som hos dej fanns ingen vind. Så du tvingades kanske köra lite på motor ;-)?

                      Kao

                      Gilla

                    • Jag gillar bäst motorbåtar. Simmar hellre än att segla :D.

                      Det är för mycket hej och hå med segling: ”häpp! Se upp för bommen, men ta i här då! Eller är du helt hjärndöd?” osv, folk blir ju bara irriterade på varandra. Men jag tittar gärna på andra som seglar – från land eller från en motorbåt :-).

                      Kanske jag, som du, passa bättre som ensamseglare då ingen hackar på mej för att jag inte i rätt ögonblick fattar exakt vad de menar. Som du förstår har jag bara dåliga erfarenhet av segling, men jag är desto bättre på trålare med tändkulemotorer eller dubbla dieselmotorer :D!

                      Kram
                      Kao

                      Gilla

                    • Det är inte särskilt mycket man måste ”dra i snören”. På en kryss i trång farled blir det dock en hel del, men som oftast kommer man långt på samma bog.

                      För ett antal år sedan seglade jag utomskärs från Marstrand till Vinga med surrat roder och gjorde ingenting på hela vägen. Båten skötte sig helt själv. Jag skulle vilja se motsvarande med en motorbåt.

                      De flesta motorbåtar har bara en motor och dör den av någon orsak så kan katastrofen vara ett faktum.

                      För ett några år sedan var det en familj som var ute med motorbåt och på häcken fanns det en liten avsats lämpad för badning. Där hade de en drickaback för ankaret. Det är många som tycker det är ett bra arrangemang.
                      Det som hände var att backen och ankaret gick i sjön. Ankarlinan trasslade in sig i propellern och båten driftade på ett skär och krossades. Hela familjen försökte ta sig upp på skäret, men krossades av båten och dog.

                      Kram!
                      /Skvitt

                      Gilla

                    • Detta var ju en helt onödig händelse, men de kunde tydligen inte förutse risken.

                      Över huvud taget är det mycket man måste försöka förutse på sjön eftersom när något väl händer måste man lösa problemet precis där man är. Man kan inte bara ”bromsa, köra in till kanten och gå därifrån”.

                      Jag har varit med om många incidenter och annat på sjön. En del som kunde förutsetts och annat där det var omöjligt. Till det sista och allvarligaste var en totalt felaktig väderprognos i maj 1994 i en lånad båt där mycket inte var som det skulle.
                      En dålig kombination!
                      Den gången skulle vi ha omkring 7 m/s i vinden och fick orkan i byarna!
                      Långt innan vinden blev hård hade sjön byggt rejält och när vi skulle ta in på rullgenuan låste den sig totalt. Vi fick inte in en tum. Orsaken var att tjejen som ägde båten hade monterat den fel och aldrig använt den så hon upptäckte ju inte felet. Men helt klart skulle hon ju ha kollat den. Vi utgick ju från att allt var i sin ordning.

                      När jag skulle ut på förpiken i den grova sjön för att se om jag hittade felet var det omöjligt att hålla sig kvar på däck när båten dök. INGEN!!! lina fanns ombord, vilket ju var en sak vi borde ha kollat först! Å andra sidan är linor ombord så självklart så det fanns ju egentligen ingen anledning att tro annat än att det fanns ombord.
                      Mantågsstöttorna var lösa, vilket också borde ha kollats.
                      Seglet blåste självklart till trasor, så det blev ju trots allt den nödvändiga revningen till slut, men dyr 🙂 som dock gick på försäkringen.

                      Till råga på allt gick schackeln till storskotet sönder. Den var underdimensionerad. Med en pytteklen lina från en fender löste dock den saken.

                      Allt slutade faktiskt väl.

                      Kram!
                      /Skvitt

                      Gilla

                    • Oj! Det kan man kalla maxi al otur (med lite slarv inbyggt, men framförallt otur).

                      Svenska väderleksrapport kan man inte ens lita på från dag ett till dag två. Det måste vara väldigt speciellt väder här….och ja, jag vet ju att det är så.

                      Kao

                      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s