Stressen på Internet


Känns det bekant

 

eller är det bara jag som känner det så?

Jag tror inte det. Jag har till exempel ibland genom åren fått kritik för långa inlägg. Jag försöker därför undvika det så gott det går. Det är ju så att det finns så mycket på nätet att man gärna vill gå vidare och se vad som finns ”bakom hörnet” istället för att fastna i en längre text ifall den inte är tillräckligt fängslande. Känns det igen?

Det finns en smart funktion att ladda ned som gör att man får en snabb översikt över flöden man vill följa. Jag kommer strax till det, men du stressade vän kan ju se vad jag menar i min bild nedan.

feedly

Internet har ju vuxit kolossalt. Och allt började med att Donald Davies och hans team lyckades sända data från en dator till en annan redan 1965 genom att använda en metod som kallas Packet Switching, vilken används än i dag. Istället för att sända data i en löpande rad av ettor och nollor samlades dessa i små paket, vilket visade sig vara mycket säkrare och effektivare. Felen blev långt färre med den metoden.

1969 skickades den första texten via det nyutvecklade Arpanet och var ett försök att logga in på en annan dator i ett nätverk som utvecklades för att USA:s militär behövde få datorer runt om i USA att kommunicera med varandra.

Ett behov av ett standardiserat protokoll uppstod för att kunna kommunicera över olika nätverk och 1982 kom TCP/IP.

1990 skapade Sir Tim Berners-Lee den första webbsidan med hypertext och länkar och uppfann World Wide Webb, världens första webbläsare 1991. Småningom utvecklades fler webbläsare, såsom till exempel Netscape Navigator och 1995 kom Internet Explorer. Men redan två år tidigare var faktiskt 14 miljoner människor i världen uppkopplade, 0,3% av världens dåvarande befolkning! Idag har mer än 40% av världens befolkning tillgång till Internet och alltfler prylar ansluts, allt från datorer till kylskåp och kameror.

Men det kanske många med mig förknippar med Internet är väl att ta del av tidningar, se film, lyssna på musik och liknande och kanske också läsa bloggar. Och vill man få en hastig överblick över vad som är nytt så är feedly inte helt fel. Man matar in vad man vill följa och sorterar i kategorier. Sen är det är det bara att klicka på ”All” för att se allt som är nytt,

feedly all

eller välja en kategori eller kanske bara en viss källa, en viss bloggare till exempel. Kort sammanfattning, och sen om det intresserar är det bara att klicka in sig för att läsa allt. Lätt som en plätt!

 

3 thoughts on “Stressen på Internet

  1. Känner mej lite skyldig, eftersom jag har påpekat att dina inlägg oftast är så långa att jag glömmer vad som stod i början då jag kommit till slutet. Det gäller endast de inlägg som handlar om 2-3 olika saker. Jag måste scrolla upp och ner några gånger för att få med det jag vill i mina kommentarer. Men du måste ju skriva vad du själv vill. 😉 Jag blir inte stressad av det, det blir jag aldrig numera. Är det fler än jag som har sagt det?
    —–
    Nu finns ett nytt inlägg hos mej sen igår.

    Kram
    Kao

    Gilla

Kommentera

