Journalistik


Ibland går den över gränsen

 

när man till exempel glömmer bort att freda brottsoffer

allt för att sälja lösnummer. När osmakligheten tar överhand.

Jag kom att tänka på det i och med att Lindström ritade denna teckning (se originalet här):

Journalistik

Min association gick till ett soffprogram i TV för att antal år sedan. Det var en lokaljournalist som fick i uppdrag att fråga Helens i Hörby föräldrar hur de mådde när de fick veta att deras lilla dotter hade mördats. Journalisten sa, om jag minns rätt, att där gick gränsen och han sadlade om.

Nån stans går gränsen för journalistiken och dess ”krav” på att möta allmänintresset. Den gränsen markerade denne journalist.

Hur kan man bara få ett sådant uppdrag? Svaren är ju uppenbara. Alla föräldrar vet väl hur de skulle reagera om deras barn mördas. Det går inte  att formulera i ord. Så vad hade chefredaktören förväntat sig? Ursäkta, men jag går i taket! Och jag har full förståelse över att den här journalisten sadlade om.

Wikipedia

Pedofilmördaren tog sedermera sitt liv. Kanske det bästa han har gjort.

Ulf Olsson Helen Nilsson

Kommentera

