Djurens inre liv


Och

 

deras intelligens

Mycket är underskattat än i dag. Och eftersom djur allt för ofta behandlas illa, särskilt inom köttindustrin, anser jag det är av vikt att visa att de är tänkande varelser med mycket utvecklat känsloliv. Konrad Lorenz, etologins fader, sa att ”djur är känslovarelser med mycket litet förstånd”. Det var då det. Men det var också en revolutionerande tanke på den tiden. Sen dess har mycket hänt och vi vet mera. Därför är det stor synd och skam att djur än i dag behandlas illa. Kanske det allra värsta exemplet är tjurfäktning som faktiskt får EU-stöd!

Tjurfäktning

Här en video som visar en tik vars unge har dött. Hon är inte nöjd med att ungen begravts i komposten. Det ska vara en riktig gravplats och den utser hon själv!

Se denna video, hunden som försöker rädda en annan, trots att den är död efter att ha blivit påkörd av en bil. Även för en hund kan det att lite tid att ta in det ofattbara.

Läs om lussekatten Enzo.

Ennzo lussekatt

Ännu en video som visar starka känslor och gott förstånd hos ett djur. Katten som försöker sig på upplivning. Tyvärr utan att lyckas. Och att det är kört inser katten också efter en stund.

Se också hjältekatten som ingriper mot aggressiv hund.

Och hunden som räddar pojken från att drunkna.

De vilda svartbjörnarna och vetenskapsmannen är mycket sevärt.

Nog blir man berörd!

Och till sist: här en professionell EU-sponsrad djurplågare som fick sitt rättmätiga straff. Vill du se videon ska du klicka här.

 

Tjurfäktarns öga

9 thoughts on “Djurens inre liv

  1. Ping: Horn genom halsen | Se Eaqhan

  2. Människan åt ju djur (tio)tusentals år innan man lärde sej odla grönsaker, ja innan man ens lärde sej att baka bröd. Så det är inte konstigt i och för sej att vi äter djur. Det hemska är stordriften och avdagatagandet. I människans begynnelse levde man ju i ett med naturen och tog endast det man behövde för tillfället. De amerikanska indianerna och annan ursprungsbefolkning i världen lever och levde som de bör. När det gäller dem har jag inga som helst betänkligheter på dödandet av djur, för den dagliga födans skull.
    ————
    Helst äter jag kyckling och fisk. 1-2 ggr/vecka vegetariskt och ibland någon maträtt gjord på ren nötfärs. Jag har inget dåligt samvete för det. :-).
    ————
    Nu är det snart jul och då kommer jag bara äta sill, Jansson, lax och hemlagade köttbullar.
    Vad det blir ikväll 13/12 vet jag inte, eftersom min dotter och hennes kille har bjudit ut mej på födelsedagsmiddag till okänd restaurang 🙂

    Kao

    Gilla

  3. Jättefina filmer. Ett par av dem har jag sett förut, en lång video med björnmannen såg jag igår. Fantastisk. Älskvärd människa i samspel med ett häftigt djur.
    ——-
    Att EU ens tillåter det grymma djurplågeriet tjurfäktning är otroligt. Ännu märkligare att de får EU-pengar för det. Det visste jag inte. Har sett ett par videos med tjurfäktningar (och bull fight) men jag tittar bara om jag på förhand vet att människan är förloraren….
    —–
    För en tid sen såg jag ett program om våra slakterier, hur illa djuren (i detta fall kor) behandlas innan den sista dödsstöten. De skyfflas fram och tillbaks, halvdöda, mellan olika maskiner :(. Jag blev illamående.
    (Griskött har jag slutat äta, oxkött mer och mer sällan. Mest köttfärs. Men även kycklingar lider när de ska avlivas. På 80-talet vikarierade jag en månad på ett fågelslakteri i Skåne. Det var helt perverst hemskt.)

    Kram
    Kao

    Liked by 1 person

  4. Ping: Ett inlägg om djuren | Se Eaqhan

Kommentera

