Man ska inte tala illa om de döda


Det gör jag inte heller

 

men Centerpartiet och dess politik ger jag inget för

Karin Söder har nu gått vidare till okänd ort skriver AB. Vid en liten flukt på Wikipedia visar det sig att det skedde redan före jul. Att det dröjde så länge innan detta blev offentligt kan man ju spekulera i men det kan handla om att familjen inte ville basunera ut det. Hon blev 87 år.

”Karin Ann-Marie Söder, född Bergenfur 30 november 1928 i Frykerud, död 19 december 2015 i Täby, 87 år, var en svensk centerpartistisk politiker. Hon var riksdagsledamot 1971–1991, utrikesminister 1976–1978, socialminister 1979–1982 och Centerpartiets partiledare 1985–1987 (vald 1986) Som utrikesminister i regeringen Fälldin förespråkade hon nedrustning och hon fördömde USA:s planer på att skaffa neutronbomb i FN:s generalförsamling den 29 september 1977. Som socialminister förknippas hon bland annat med förslaget om att lördagsstängda Systembolaget som infördes 1982. Lördagsstängningen upphörde 2000–2001.”

En längre runa om henne finns på DN. Och så här skriver SvD.

Det fanns lite mera stake i partiet förr och på hennes tid som synes i citatet från Wikipedia.

Men en sak reagerar jag emot. Lördagsstängt på Systemet. Sådana åtgärder vet vi ju från förbudstiden i USA att det bara gagnar kriminella. Karin Söder död

Oavsett vad man tycker om droger i alla dess former så skapar förbud en grogrund för kriminella och en marknad för dem. Därför anser jag, trots att jag tar totalt avstånd från narkotika, att den ska legaliseras och säljas under kontrollerade former på samma sätt som alkohol. Därmed rycker man undan marknaden för de kriminella och man slipper gängkrig med dödsskjutningar som följd.

Om Systembolaget importerade narkotika på lagligt vis så skulle även narkotikakartellerna i Latinamerika förlora en del av sina intäkter och våldet även där minska.

Vi måste se sanningen!

Hur gärna vi än vill bekämpa droger i samhället så måste vi inse att en del vill ha droger och när droger är illegala finns också en marknad för de kriminella och för att bekämpa kriminaliteten måste deras marknad undanröjas.

Karin Söder ska däremot ha en eloge för att hon fördömde USA:s planer på att skaffa en neutronbomb. Så trots att jag inte har mycket till övers för centerpartistisk politik så finns det ju ändå något att gilla.

Att jag skulle sörja Karin Söder är för mycket sagt, men jag hoppas ändå att hon vilar i frid. De döda ska man hedra (Hitler och Pol Pot är några undantag) även de man kanske inte gillade i livet.

8 thoughts on “Man ska inte tala illa om de döda

  1. Centerpartiet var ett hyfsat parti som vurmade för landsbygden på den tiden. Karin Söder, Gunnar Hele’n och Torbjörn Fälldin var det inget fel på, förutom att de var just centerpartister, då :-). Måtte tanten vila i frid.
    ———-
    Gällande Systembolagets icke eller icke vara är du och jag inte överens alls. Jag tycker det ska vara kvar men kan gärna ha öppet på helgerna för de personer som inte kan handla på vardagarna. Systembolaget har ett världsunikt sortiment som privata handlare aldrig kommer kunna mäta sej med. Dessutom blir det lättare för minderåriga att komma åt alkoholen om försäljningen privatiseras och det är INTE bra.

    Kram
    Kao

    Gilla

    • Du måste ha missförstått mig. Jag är inte emot Systembolaget. Det är bra. De har viss koll och som du säger, ett stort sortiment.
      Eftersom vår narkotikapolitik aldrig lyckats med att göra folk narkotikafria så måste man ta nya grepp. Jag menar att Systemet skulle kunna sälja narkotika, just för att rycka undan marknaden för de kriminella, både de stora ligorna och de små langarna. Många narkomaner måste stjäla för att ha råd med knarket. Sen säljer de för en spottstyver till hälarna. Det betyder att de måste stjäla för avsevärda belopp för att få ihop till en dagsdos. Dels är det ett trauma för de bestulna och dels blir försäkringspremierna dyra.
      Om det finns något annat sätt att bekämpa brottsligheten effektivt än att legalisera knarket så är jag med på det. För, som jag hoppas framgår av inlägget, jag är verkligen ingen vän av narkotika, tvärt om.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Eh…ursäkta. Jag ser det när jag läser en gång till.
        Att man kan köpa hasch/marijuana på läkarintyg kanske kan vara något. Men inte annat, starkare sorts knark eftersom det oftast är dödligt.
        Att narkotikan inte har bekämpats, fastän det vore fullt möjligt, beror ju på att den svarta marknaden är så involverad i den vita legala och vanliga affärsmän tjänar multum på knarket. ‘Follow the money’ och du ser ju vilka som tjänar på detta. Därför får det fortsätta.
        Ibland tar man nån knarkkung, ibland bränner man ner opiumodlingar hos bönderna i t.ex Afghanistan, men de tjänar ju inte alls samma summor som de led som följer efter. MInst tjänar alltså odlaren och gatulangaren, första och sista ledet.

        Kram
        Kao

        Gilla

          • Jag är övertygad om att det är så. Det tjänar stora syften = pengar för de redan besuttna och girigheten känner inga gränser. Människoliv och lidanden är inget såna personer bryr sej om. För du tror väl inte själv att narkotikahandel (bl.a) inte skulle ha stoppats för 40 år sen om viljan verkligen hade funnits? Kampen mot narkotikahajarna är bara en dimridå. När det handlar om profit är det många som vill vara med och dela, även högt uppsatta personer.
            Kram
            Kao

            Kao

            Liked by 1 person

            • Det finns många aspekter på det här. Tyvärr har jag inte hårda fakta och då är det bäst att tiga.

              Men en sak vet jag har förekommit, för att nu hålla mig till Sverige, korrupta poliser har ibland varnat knarkhandlarna om tillslag. Sånt talas det tyst om.

              I Latinamerika är maffian så stark att den har politiskt inflytande genom sina pengar och sina hot och mord.

              Ännu värre är det i Afghanistan.

              Det jag sa om svenska poliser gäller för övrigt även Interpol.

              Kram!
              /Skvitt

              Gilla

              • Du har rätt.
                Jo, jag jobbade med missbrukare både några år på 70-, -80- och 2000-talet (praktik) och läste kriminologi och statistik (teori) -78 – -79, så jag har rätt bra koll ;-). Numera hänger jag också med rätt bra i ämnet.
                —-
                Nu kom jag plötsligt på att jag skulle skriva om Amfetamin – och varför det är så vanligt i just Sverige och ‘alltid’ har varit. Det har en ful historia. Ska fundera på det inlägget ett tag.

                Kram // Kao

                Gilla

Kommentera

