Psykopaten


Ett monster

 

som fascinerar oss alla

Böcker har skrivits, såväl faktaböcker som skönlitterära. Filmer har spelats in om dessa avskyvärda varelser, vars offer ogärna kallar dem människor. Hemsidor finns och bloggar likaså. Thefascinatingmonster, det fascinerande monstret, är en sådan blogg och handlar om egna erfarenheter av en psykopat. Författaren skriver i senaste inlägget (2015-10-02 ): ”Och varför lär vi oss inte att upptäcka dem när vi väl har varit öga mot öga med ett? Hur är det möjligt att gå på dessa spelade känslor och falska löften mer än en gång? ” Det är säkert många som har ställt sig den frågan. Har jag svaret?

thefascinatingmonster

I skrivande stund är min kommentar inte publicerad. Jag ser fram emot vilket svar jag får. Kanske du också. Under tiden rekommenderar jag att läsa FÖRSTÅ PSYKOPATI.

Psykopater finns över allt runt ikring oss. Vi ser dem inte innan det är för sent. Till dess är de osynliga, men högst verkliga och ständigt verkande. En del offer lägger aldrig ens märke till att de är deras offer. Det är inte så märkligt som det kan tyckas. De flesta av psykopatens offer är faktiskt sådana som utan att veta om har låtit sig bli deras ofrivilliga och omedvetna verktyg. De tror blint på psykopaten är villiga att göra vad som helst för att hjälpa en person som de tror har råkat ut för någons illvilja. De förstår aldrig att denne någon är en psykopats offer, baktalad, förtalad, beljugen och ondskegjord av psykopaten i ett spel som bara psykopaten vinner på. Det kan vara socialassistenter i vårdnadstvister som har fallit för psykopatens lögner, teaterspel och charm. Det kan vara poliser och andra inom rättsväsendet för att vinna ett mål där det i själva verket är psykopaten som den skyldige och bara använder dem som verktyg dör egen vinnings skull. Det kan vara grannar, arbetskamrater eller vem som helst som psykopaten utnyttjar för att få sin vilja igenom.

Det kan vara affärsmän, chefer och politiker. De finns alltså över allt. Och vem som helst kan bli deras offer.

Många går in i en relation med en psykopat utan att ana minsta oråd. De faller för charmen och kraften hos psykopaten. Ofta kvinnor. Men det finns minst en varningssignal som alla borde känna till. Det är att allt går så kvickt. Det finns otaliga exempel på att psykopaten flyttar hem till kvinnan redan efter några dagar, säger sig älska henne gränslöst och genast vill gifta sig. Efter bara veckor har de förlovat sig och strax står de brudpar. Sen börjar helvetet!

Kanske jag med sista stycket har räddad någon från att trilla dit. För vist är det sant att ”Det du inte vet kan du få ont av!”

Den osynlige psykopaten

 

15 thoughts on “Psykopaten

  1. Erfarenhet ger vishet. Så är det naturligtvis. Vid ett tillfälle mötte jag en man som var diagnostiserad som psykopat. Jag visste det. Han kom ingenvart med mig. Men om jag inte vetat? Han var hur snäll och intresserad som helst. Uppmärksam mot sin närvarande mamma. Som han annars bara hotade.
    Tror inte säkert att jag skulle kunna avgöra vem som är psykopat eller inte. Jag möter fångar, Det finns psykopater bland dem naturligtvis. Men jag kan inte skilja ut vilka som är det.

    Gilla

  2. Det fanns ju en psykopat (äkta) inblandad i min familj från det jag var tio år tills jag blev vuxen. Ändå kunde jag i yngre år först fastna i garnen hos en sådan, men däremot hade jag större styrka att bryta mig loss från dem än jag skulle ha om jag inte hade varit med om det tidigare.

    Men i många år har jag nu varit ”allergisk” mot alltför charmiga män. Alla charmiga män är inte psykopater, men jag tar inte risken. De hålls på avstånd.

    Man ska ALLTID lyssna på sin magkänsla!! Den brukar tala om sanningen om den situation som råder! Jag har också gjort misstaget att gå emot den, ”alla måste få en chans”, men den har aldrig haft fel. Nu är det min vägvisare i det mesta jag ska besluta mig för. Och den brukar visa rätt.

    Liked by 1 person

    • Det är konstigt det här med magkänsla. Jag har ju också känt den och upptäckt hur pålitlig den är.

      Jag tror att äkta charmighet känns igen och den oäkta känner magen av.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

  3. Det är lätt att falla för en psykopat. Många tror sej kanske inte vara så ”lättlurade” – för man är INTE lättlurad då man snärjs för första gången av en sån individ. För de vet exakt hur och när de ska sätta in stöten. Som offer för en psykopat blir man helt uppäten, psykopaten ser till att man inte har några vänner eller släktingar kvar att umgås med, att man tror att man själv håller på att bli galen. Allt blir fel. Precis allt. Försöker man slå tillbaka eller fly får man det bara etter värre. En psykopat ser på andra människor som han/hon ser på djur och bilar: de är till för att utnyttjas.

    Du vet ju att jag led under förtrycket från en sån person en gång i tiden, men jag lyckades komma loss. Men det kostade på. ”Du kommer alltid att minnas mej”, sa han och han hade rätt. Det går inte en enda vecka utan att jag fortfarande drar mej till minnes obehaget att leva med den galningen.

    Idag skulle jag inte falla för ett sånt monster igen. Dels känner jag igen tecknen, dels är jag inte det minsta lättflirtad.
    Kram
    Kao

    Gilla

    • De som aldrig har råkat ut för en psykopat (eller inte vet om det) säger ofta att det aldrig skulle hända dem. Det är så otroligt naivt. Man måste nog vara gravt paranoid mot mänskligheten för att undgå risken. Och det är det ju ingen som erkänner 🙂 .

      Du skulle aldrig … för du känner igen tecknen och är svårflirtad, säger du. Och visst kan du ha rätt. Du står bättre rustad än de flesta. Men tänk om du stöter på ”världens charmigaste man som vet precis vad du vill och behöver och ”älskar” dig över allt annat, passar upp och bär sig åt, finns då inte risken? Kan du vara säker på det? 100% ?

      Jag tror inte man ska säga ”aldrig”.

      Hoppas folk läser din kommentar eftersom du beskriver så bra detta med hur psykopater isolerar sina offer från deras sociala kontaktnät genom en rad lömska metoder. Som offer är man maktlös. Säger man till gamla vänner hur det ligger till så tror de inte på det. Man ”bekräftar” bara vad de har fått höra från ”trovärdig” källa (=psykopaten). Det är sjukt! De har en sådan övernaturlig förmåga att få andra att tro på deras lögner. Och det gäller även offret initialt. Det är därför jag menar att du inte ska tro att du är immun.

      Skriv gärna ett inlägg om dina egna erfarenheter.

      Kram!
      /SKvitt

      Gilla

      • Ja, jag är helt säker på att jag aldrig kommer falla ens för världens charmigaste man igen. 100% säker. Är helt ointresserad av vad andra tycker om mej idag och framförallt av att någon ska tala om för mej hur bra och tjusig jag är. Det vet jag ändå 😀
        Och ja, jag vet att folk har svårt att begripa hur sånt här verkligen kan ske. Att man får sin hjärna såpass ockuperad kan vara svårt för andra att förstå – tills de själva drabbas. Eller också aldrig.

        Kao.

        Liked by 2 people

      • Har inga som helst behov av att övertyga andra om vad jag vet och har upplevt. Inte numera. Tror de inte så gör de inte det. Inget jag kan påverka.
        Jag vet vem jag är och känner mitt värde som människa idag. När jag var yngre var jag mer beroende av vad andra ansåg/tyckte om mej. Men inte nu. Men du får ju tro vad du vill = att den enda som INTE blir lurad av en psykopat är du själv 😉

        Kao

        Gilla

        • Jag kan absolut bli lurad av en psykopat. Det är jag helt övertygad om. Jag kan till och med luras av en durkdriven försäljare. Det hände mig för drygt ett år sedan i samband med att jag köpte ny telefon. Han fick mig att byta operatör och binda på 24 månader, ändå betalade jag telefonen kontant, så varför skulle jag byta?
          Jag kunde inte i efterhand förstå hur det gick till, men det skulle ju vara så förmånligt, men blev dyrare.

          Gott nytt år och kram!
          /Skvitt

          Liked by 1 person

Kommentera

