Gott nytt år!


Adjö 2015

 

och välkommen 2016

Och så hoppas jag att året blir bättre än 2015 var.

Men den allra första önskan handlar om tiden runt tolvslaget. Och då tänker jag på alla ni som skrämmer livet ur djuren med era förbannade smällare. Jag tänker inte bara på katterna och hundarna utan även på viltet. Som sist då jag såg en vettskrämd hare springa några meter åt ena hållet och så small det på nytt och den rusade åt andra hållet, snabbt som fan men hann bara några meter innan den vettskrämd bytte riktning igen och på nytt och på nytt och om igen! Stackars krake! Jag undrar om den överlevde.

Ni som spränger sönder händerna denna afton får skylla er själva.

Sen tänker jag på Syrien. Jag hoppas att USA slutar med sin inblandning. IS (eller som det hellre bör kallas, Daesh) blir ju bara starkare av USA:s ”krig mot terrorismen”. Vad USA behöver är andra som styr.

På hemmaplan hoppas jag att Sverigedemokraterna försvinner och att LO-folk blir lite politiskt medvetna. Det krävs en del, men varför inte börja jobba på det?

Droppar SD

Och så hoppas jag på att folk slutar prata om ”tvåtusensexton” etc. Det heter ju tjugohundrasexton etc! Ska det vara så svårt att fatta? Här tycker jag att TV ska gå före och tvinga alla som som yttrar sig att säga som det faktiskt ska heta enligt språkrådet. Ni som före millennieskiftet, till exempel 1999, brukade säga ”år ettusenniohundranittionio” kan gärna fortsätta att tramsa om år ”tvåtusensexton” och så vidare.

Apropå språkfel i media, som ju borde veta bättre, hoppas jag också att man lär sig rätt genusändelser på orden. Det heter alltså ”den gamlE mannen” och ”den gamlA kvinnan”! Men allt för ofta byter journalister kön på personerna! Jag tycker man kan begära elementära språkkunskaper av yrkesfolk! Och att man i TV slipper höra ”Mmmmh!” stup i kvarten i Gomorron.

TV-kossor

Så nu börjar vi ett nytt år med goda förutsättningar, hoppas jag.

Gott nytt årGott nytt år!

Och undvik baksmälla!

6 thoughts on “Gott nytt år!

  1. Jag bannar också smällarna!! Jag fick se en liten fågel som blev väckt och blev livrädd. Han/hon flög t o m upp och ner för att försöka komma undan ljuden!

    Min svägerska arbetar på ett äldreboende och hon sa att det plågar de gamla väldigt mycket med smällarna. De blir oroliga och rädda. En del tror att det är krig och får panik.
    Jag ser absolut ingen nytta what so ever med att fortsätta med den traditionen!!!

    Jag har märkt att vi är ganska många som har tröttnat på dagens missbruk av språket. Snart går människor omkring och bara grymtar (igen).

    Gilla

  2. Jadu. Djuren lider förfärligt av alla smällare. De traumatiserade flyktingarna från krigshärjade länder, typ Syrien och Irak, också.
    ——–
    Hade en god vän på middag härom dagen. (Han är journalist på en stor dagstidning.) Jag beklagade mej över de otaliga språkliga missarna i tidningarna, särskilt AB. Undrade om man har slutat med korrekturläsare. Javisst, det var länge sen. Man har redigerare, men ändå slinker alltför många språkfel in.

    Uttryck som ”Mmm” , ”öhhh” och ”aauummm” hörs allt som oftast i teve. Särskilt på Aftonbladets webbteve verkar man ö.h.t ha svårt att få ur sej det man vill säga. Som språkälskare är det svårt att stå ut med sånt. Nu buffrar videorna så mycket när jag vill se något inslag på AB-webben, så jag slipper ju se eländet nu ;-). Jag har väl för lite megapixlar på min dator, eller vad fan det nu heter 😀 !

    Kao

    Gilla

Kommentera

