Den fackliga demokratin


Eller snarare 

 

frånvaron av den och toppstyrning

Det är intressant att få läsa det av några som är väl insatta, fast de flesta säkert vet det ändå.

”Men framför allt är det i Kommunal, liksom i de flesta förbund, närmast omöjligt för vanliga medlemmar att göra sig hörda på en kongress. Valförfarandet är indirekt och stegvist, självständiga röster och besvärliga opinioner filtreras enkelt bort innan de når de högsta beslutsnivåerna.” Ja, då var det sagt. Sagt av Göran Gustavsson, skyddsombud, medlem i Kommunal i 25 år, Lars Henriksson, skyddsombud, medlem i IF Metall på Volvo Göteborg i 37 år och Håkan Jörnborn, huvudskyddsombud, Kommunal, Jönköping.

Kommunalskandalen

16 thoughts on “Den fackliga demokratin

  1. Ping: Det är ju söndag – eaqhan

  2. Nu återstår den stora frågan, vad kommer det att kosta medlemmarna
    med fallskärmarna som troligtvis finns för ledningen.
    Vågar man föreslå att någon skall avgå när kostnaderna är större
    än för oegentligheterna.
    Viktigast på sikt är att även en medlem har möjlighet att ha insyn
    i vad förbundsstyrelsen håller på med.

    Gilla

    • Kostnaden för fallskärmarna beror ju också på hur många som får gå, om ens någon.
      Förlustaffärerna, så långt vi har fått veta, ligger på 230 miljoner. Och även om de har fått väl tilltagna fallskärmar så blir det väl inte så mycket.
      Sen kan man ju tycka att om någon får gå för att den har misskött sig så ska de inte få ut någon fallskärm. Så är det ju för deras medlemmar. Missköter de sig så de får sparken så får de ingenting utom A-kassa.

      Insyn borde ju givetvis vara en självklarhet i sådana här sammanhang, men om det vore regel var det nog många som fick gå.

      Jag är glad att jag aldrig har betalat in ett enda öre till något fack under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag fick ett sommarjobb 1971. Sen jobbade jag kvar när hösten kom för det övergick till fast anställning. Det hette inte tillsvidareanställning på den tiden, det var fast anställning. Det är nog en viss skillnad.
      Hur som helst så kom en snubbe från facket. Han hade inte pejling på när jag hade börjat jobba utan trodde väl att jag hade jobbat längre än vad jag hade gjort.
      Jag minns hans ord och mina ordagrant än i dag. ”Är det nån som har börjat här under sommaren och fortfarande jobbar kvar? I så fall ska jag skriva in dem i facket” ”Ja, jag började här i somras.” ”Då ska jag skriva in dig!” ”Det ska du inte alls!” ”Varför inte då?” ”Det har di inte med att göra!”
      Han måste ha blivit helt ställd, för sen sa han inget mera. Han fattade att jag var beslutsam och han vågade kanske inte ta en diskussion. Han visste ju inte vad jag skulle säga.

      Han hade dock inte behövt ta någon diskussion för jag visste redan då att det är lönlöst att diskutera med sådana typer.
      Anledningen till att jag inte gick med i facket är att jag anser att en fackförening ska vara en kamporganisation och inte en samarbetspartner i knät på arbetsgivaren.

      /Skvitt

      Gilla

  3. Det är ytterst sorgligt att pamparna grisat ner fackets trovärdighet, eftersom de är de enda som BORDE och KAN sätta emot då arbetsgivarna ryter.
    Kao

    Gilla

  4. Precis Svante. Det finns överallt, därför valde man Kommunal. Man valde ut det största förbundet, den största motparten emot staten. De kunde ha valt Swedbanks styrelse, SEBs, de kunde ha valt Svenskt Näringslivs ledning, de kunde ha hittat denna story var fan de ville. Men de valde kommunal.

    Gilla

  5. Någon Martin, här påstår att Aftonbladet är Socialdemokraternas tidning, och att den används för att SAP, ska få sin vilja igenom. Vad gäller ägarförhållandena för Aftonbladet vill jag poängtera att huvudägare är Schibsted, med 91% av aktierna, resterande 9% ägs av LO. Så här faller hela Martins argumentation. Varför skulle LO medverka till att fälla Kommunalarbetareförbundet? Att Schibsted skulle göra det, skulle i, och för sig inte förvåna mig, de äger ju SVD också. Det, som Aftonbladet hittat är inget, som är svårt att hitta, då det förekommer överallt där det finns så kallade förtroendevalda, och bland företagare.
    Svante

    Gilla

  6. Den här historien är närmast plågsam. Fruktansvärt att fackets representanter i toppen och (S) är så urusla och bara tänker på sig själva och sin egen bekvämlighet. Det här är kanske dödsstöten för facket och en stor fördel för högern och extremhögern 😦
    ———
    Killarna på bilden kanske skulle bli bättre i toppen, men även de kan ju drabbas av samma äckliga attityd till slut. Vad vet man?

    Kao
    .

    Gilla

  7. Det hetsas mycket emot facken nu. Först orkestrerar borgarna tramset i Göteborg. Ett bråk som visar att arbetsköparna har lättare att organisera sig, de klarade orkestrera den hetskampanjen, det visar hur viktigt facket är.

    Antar att facket står ivägen för sossarnas planer, därför använder de sin tidning för att hetsa emot den största klubben inom LO. Helt klart finns det problem inom fackföreningsrörelsen, största problemet är en brist på engagemang, fackförbunden är bara en produkt man köper numera. Kommunal är den största motparten till den största arbetsgivaren i Sverige, antar att när sossarna tagit makten tillsammans med borgarna, så är det en obekväm motpart.

    Kommunal var ju i princip det enda facket som stod upp emot borgarna under deras 8 år vid makten. Klart de måste halshuggas.

    Gilla

Kommentera

