Om det nu blir av
Det återstår ju att se om skatterna drivs in
”EU-länderna bör kunna beskatta företag även för vinster som gjorts i andra länder, som ett sätt att bekämpa skattefusk. ‘Miljarder euro förloras varje år i skatteflykt — pengar som skulle kunna ha använts till skolor och sjukhus eller för att främja jobb och tillväxt. . . Det här är oacceptabelt och vi agerar för att bekämpa det’, säger EU:s ekonomi- och skattekommissionär Pierre Moscovici” / Di
”Det är väldigt enkelt. Vinster bör skattas där de görs. Det är enkelt för företagen, tydligt för myndigheterna och uppenbart för våra medborgare, sade Moscovici. Förslagen följer i huvudsak på vad som arbetats fram inom OECD-ländernas gemensamma projekt mot skatteplanering, Beps. Förslagen ska nu diskuteras av medlemsländerna och EU-parlamentet.” / SvD
Tyvärr är jag pessimist, men visst hoppas jag att det kommer att gå igenom och att det kommer att fungera.
Det är oerhört stötande att rika inte vill göra rätt för sig. Det är så enormt egoistiskt.
‘Bättre sent än aldrig’. Tänk under alla år, ta bara de senaste tio åren, hur mycket pengar som runnit rakt ner i fickorna på dessa samhällsfördärvare.
Kao
GillaGilla
Tänk så mycket pensionen skulle kunna höjas. Tänk hur mycket man hade kunnat satsa på skolan. Tänk vad mycket som vården skulle kunnat förbättras. Äldreboenden till alla som vill ha det. Och tåg som kommer när de ska.
Allt det har dessa girigbukar faktiskt stulit från oss.
Kram!
/Skvitt
GillaGillad av 1 person
Sant.
Och så kan man sluta köpa tåg från Frankrike, som inte är byggda för vår väderlek. Det är sanslöst att man inte kollar sånt innan man gör en upphandling.
Men rälsen tillhör Banverket, som är statligt. Och får staten inte in pengar, för att privata bolag nöter sönder rälsen så vill heller ingen betala. Nästan all räls i Sverige är eftersatt. Tydligen behövs en stor olycka innan man tar itu med rälsen i landet och inte bara lappar och lagar.
Kao
GillaGilla
Jag vågar allvarligt tala inte åka tåg och det har med rälsen att göra.
Göteborgs Spårvägar köpte spårvagnar från Italien. Men först var man på studiebesök både där och i Australien innan man bestämde sig. Det kostade skjortan.
Det italienska vinet var antagligen finast eftersom det blev affär.
Vagnarna slet sönder rälsen i kurvorna. Det var ständigt tekniska fel och de rostar hela tiden. Sånt ser jag ju inte när jag åker med dem så jag har inget som jag själv har upplevt att klaga på. Från min horisont sett är det fina vagnar, men de har varit en ständig följetong i lokalpressen och i Västnytt.
Jag undrar varför de inte köpte av Hägglunds som de alltid har gjort. De vagnarna tuffar på i ur och skur fast de nu är lastgamla.
Och tips till SJ:
Men även den bäste kan få problem: Rumänien 2012:
Fast jag tycker att om Rumänien kan ha grejer kan väl Sverige också ha det.
Och så har vi klassikern:
Såhär plogar man vägarna i Missouri:
/Skvitt
GillaGilla
Klart man ska köpa svenskt först och främst. Det var väl aldrig såna stora problem beroende av vädret förr? Eller har jag glömt? Två stora diesellok och rejäla snöskovlar fram/utåt sidorna och ta sats och sen blåsa på, så försvinner snön. Ska det vara så svårt?
Kul att se tågplogfilmer igen :D.
Kram
Kao
GillaGilla
Man har ju bantat även på järnvägen. Klart det märks.
Det var mer snö förr, men tågen gick!
/Skvitt
GillaGillad av 1 person