Kvinnors kamp för frihet


Biofilmen du bör se

 

Nu går den på biograferna – Suffragette

Filmen är en spelfilm, men så nära en dokumentär den kan komma. Den är vägjord och måste ses. Personligen gillar jag inte att se filmer. Särskilt inte slasket från Hollywood. Men jag ser inga andra filmer heller. Jag föredrar fakta, nyheter, dokumentärer och vetenskapsprogram. Kalla mig gärna torrboll.

Men en film ville jag gärna se och jag ringde en väninna och frågade henne om hon ville följa med mig för att se suffragette, vilket hon ville och som jag var övertygad om.

Ska du se en film så se suffragette!

Rekommenderas: Splittrad rösträttskamp!

suffragetter.jpg

Kvinnlig rösträtt i olika länder. / Wikipedia 

Emmeline Pankhurst

suffragetter 2

 

10 thoughts on “Kvinnors kamp för frihet

  1. Tyvärr har jag inte sett filmen. Har nog inte varit på bio sen jag var med min då lilla dotter och såg barnfilm. Liksom du har jag svårt för vanliga filmer, särskilt långfilmer. Det är för mycket skjutande och annat våld.
    Men jag vet vad filmen handlar om och känner till en del om suffragetterna. Mycket modiga kvinnor som har gjort stor skillnad för dagens kvinnor. DE fick verkligen strida. Och de fick så mycket skit att jag undrar om dagens kvinnor ens skulle vara villiga att offra så mycket för att driva kampen. Men jag hoppas jag har fel.

    Kao

    Gilla

    • Som jag skriver i inlägget så rekommenderar jag den verkligen. I Gbg var biljettpriset 110 kr. Jag trodde faktiskt det i dag var betydligt dyrare att gå på bio. Jag såg att en del andra filmer kostade 150 kr, men ingen var dyrare än så.
      Vad det kostar i Sthlm vet jag dock inte.

      Sen kan jag ju ärligt säga att om man vet så mycket om suffragetternas kamp som jag vet, och som jag tror du vet, så är det ingen katastrof ifall man inte ser filmen. Men för de okunniga bör den vara ett måste. Och för de upproriska en inspirationskälla 😉

      Massor med nya bilder på min fotoblogg.
      https://skvittsnyafoto.wordpress.com
      Här är en:

      Kram!
      /Skvitt

      Liked by 1 person

Kommentera

