Storstilade planer


Göteborg

 

en stad som ska växa

Om planerna håller är en annan sak, men så här tänker sig stadens styrande:

Tyvärr tänker de ganska korkat ibland. Till exempel ska Göta älvbron ersättas med en lägre bro än den nuvarande, vilken invigdes samma år som Hitler anföll Polen, 1939.

Redan nu stoppas trafiken över bron upp när fartyg ska passera. När den nya bron är på plats kommer trafiken över bron att stoppas upp ännu oftare.

Nya bron

Och för att bygga om Centralstation så att man blir av med säcken, så ska spåren ned under jord, eller snarare ned i leran. Och den ska gå i en gigantisk U-sväng under staden istället för att ta kortaste vägen mot söder. Man väljer ett dyrare alternativ! Man kan ju undra varför.

Annonser

6 thoughts on “Storstilade planer

    • Ja, absolut. Men det finns ett problem med den lösningen. Var ska man få plats med av- och påfart på fastlandssidan om bron ska ligga ungefär på samma plats?

      Om man däremot hade inväntat att Centralens alla spår förlagts under jord, vilket väl aldrig kommer att ske fullt ut med rangerbangården inräknad, då hade saken varit biff.

      Jag tror man räknar kortsiktigt och på kostnaden. Men det är ju bara att låna upp pengar på lite längre sikt.

      För övrigt hade man kunnat gjort en smart lösning när de byggde Götatunneln. Den kostade miljarder om jag inte har fel och den har bara en funktion; att göra södra älvstranden tillgänglig genom att man fick bort en stor trafikled från markytan mellan city och älven.

      Det dyra och komplicerade med Götatunneln var att bygga upp- och nedfarterna eftersom man var tvungen att gräva sig 60 meter ned i lera innan man kom till berget. Väl där nere är det ju bara att spränga bäst man vill!

      Alltså borde man tagit ett rejält lån på sisådär 20 år. Sen skulle man ha sprängt sig in i Ramberget på Hisingen, ned under älven och anslutit en tunnel till Götatunneln. Men man skulle även ha anlagt ett gigantiskt underjordiskt garage för de som pendlar till Göteborg, de som bor i centrum och de som ska dit för att göra ärenden.
      Man hade även kunnat anlagt en supergalleria nere i berget och eftersom man då hade varit cirka 100 meter ner skulle man ha kunnat anlagt rulltrappor till Avenyn och till Järntorget, samt hiss upp till Nordstan. Alltsammans hade kostat skjortan, men det hade på 20 år betalats med P-avgifter och hyror från butikerna i gallerian och inget hade hamnat på skattsedeln!

      När man planerade Götatunneln övervägde jag att lämna in detta förslag till kommunen, men så tänkte jag att inte fan lyssnar de på mig.
      Det går fortfarande att genomföra men blir dyrare nu när Götatunneln redan är på plats.

      Nu är det som det är. Politikerna vågar inte satsa stort och det får vi leva med.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Politikerna vågar väl bara satsa på det de blir övertalade att satsa på, av de mest högljudda intressenterna…
        Nu ser jag ju inte GBG framför mej (ska ta en titt på karta sen, så jag hänger med) men att lägga trafik, garage och gallerior under jord verkar mycket vettigt i mina ögon. Då slipper man se eländet – och slipper känna lukten av det 😉

        Kram
        Kao

        Gilla

        • Innerstan är ju alldeles överbelamrad med fordon av alla slag, både i trafik och parkerade. Bland de parkerade bilarna finns sådana som ägs av cityboende personer. För dem vore det väl bäst om de kom undan gatan.

          Många kör runt runt runt hur länge som helst för att hitta en P-plats när de ska handla. För dem vore det ju en höjdare att bara svänga in i ett P-hus under stan.

          Och när onödig trafik försvinner kommer nödvändig att ta sig fram lättare.

          Som det nu är brottas politikerna med kortsiktiga lösningar och det blir ett sisyfosarbete.

          Kram!
          /Skvitt

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s