Höjd a-kassa inte tillräcklig


Taket höjdes

 

men inte tillräckligt

Trots höjningen får bara 30% inte mer än 80% av den lön de hade när de jobbade och det är för lite.

Man måste ställa krav på bättre ersättning. Helt klart.

Folk sliter och sliter ut sig allt medan kapitalisterna berikar sig helt utan att förslita sig. Och vad får arbetare som tack? Inte ett skit. Istället blir många arbetslösa. Så fungerar ett kapitalistiskt klassamhälle.

 

När nu det väl är sagt bör det väl stå helt klart att jag inte ställer de arbetslösa mot de pensionerade. Men nog fan är det så att pensionärer borde vara djävligt glada om de, som mina föräldrar, fick 80% av lönen istället för knappt 50%. Det har skett en enorm sänkning av pensionerna sedan man skrotade ATP-systemet. Och det radikalaste som PRO, pensionärernas riksorganisation, kan framföra är att man bör sänka skatten på pensionen så att den inte är högre än för löntagarna.

Det är ett rimligt krav. Men varför inte ställa kravet att  pensionärer ska få ut 80% av vad lönen låg på? Man ska kunna leva gott och njuta livets otium efter ett långt slitsamt yrkesliv!
Akassa vs pensionPRO driver inte pensionärernas intressen! Istället är de politikernas förlängda arm med syfte att stilla än åldrad generations frustrering över armodet de lev lever i.

Tidigare inlägg om pension:

AB skriver, men PRO:s tidning tiger

Svält förnöjd

Ännu inget svar

LO larmar om usla pensioner

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

Naivism

3 gånger fler fattiga på 8 år

Ska jag verkligen drabbas av fattigdom?

Skvitt synar pension, Pensionsmyndighet, mm.

Fattigpensionärer ökar kraftigt

Oj, så mycket bättre!

S och pensionerna

När Skvitt klantade sig

Den skandalösa pensionen

Pensionärerna

Inte fan ska man stjäla andras texter

Pensionsmyndigheten och propagandaministeriet

Bevisat – vi har råd med högre pensioner

Pensionsnytt

Pension – en skållhet överraskning

Fattigpensionärer ökar kraftigt

Enkätundersökning om PRO:s tidning

Mer att läsa:

Sveriges äldre rasar mot pensionssystemet

Pensionärer är alltid förlorare

Ska ni tvinga oss att lämna landet?

Fattigpensionärer söker hjälp hos kyrkan – Sveriges Radio

Varannan 70-talist blir fattigpensionär – Sydsvenskan

EU-granskning: Sverige har 800.000 fattigpensionärer

Pensions-stressen är kvar, Strandhäll

Skattebetalarna – Sveket mot pensionärerna (pdf)

Fattiga – efter ett helt liv i arbete

Var tredje pension under fattiggräns

Fattigpensionär i Sverige idag

Margareta tvingas leva i fattigdom

Det obegripliga pensionssystemet

21 thoughts on “Höjd a-kassa inte tillräcklig

    • Javisst är det vidrigt! Och PRO:s tidning tycks tro att vanliga pensionärer kan resa till Kina och Kenya. Jag vet inte om du har sett de inläggen.
      Men det är väl så att tidningen inte är för fattiga pensionärer. Måste man vända på varenda slant väljer man säkert bort medlemskap i PRO och då får man inte heller tidningen.

      /Skvitt

      Gilla

      • Det är ganska typiskt att de sätter normen så ”högt”. Det är som att de inte vill se för då måste de agera.
        De flesta pensionärer idag har inte möjligheten att ha råd med det ena efter det andra.

        Det är 20 år kvar ca för mig, jag har av orsaker inte haft möjlighet att pensionsspara så som det ser ut i dagsläget så blir det inte en stor pension för mig att leva på heller den dagen det blir aktuellt. Men jag ska se till att jag inte kommer ha några större utgifter heller innan det blir dags. Jag är också på mina barn att planera och spara. Man vet ingenting om hur systemet kommer att se ut då…

        Gilla

        • Ja, spara måste man. Det gamla traditionella pensionssparandet kan man dock glömma. När man tar ut pengarna måste man skatta för dem, trots att man skattade när man tjänade in dem.
          Pensionärer ska tydligen pungslås till döds! Och PRO-tidningen skriver aldrig om det!

          /Skvitt

          Gilla

          • Ja, nu är det annat sparande som gäller, helt klart. Det är sjukt hur mycket man måste skatta flera gånger *morr!!*
            Jaså, gör de inte? Jag trodde förut att de var till för att kämpa för pensionärernas bästa. Men jag ser ju på dina inlägg att så inte är fallet. Det är ju bara skit!

            Gilla

            • De sitter där för sina saftiga arvodens skull och champagne på konferenserna. Medlemmarna betalar!

              Hur det är att leva på existensminimum kan de inte föreställa sig och kommer själva heller aldrig att drabbas.

              När tidningen tar upp ekonomi kan det se ut så här:

              Det är knappast ett problem för en fattigpensionär!

              Och det var tydligen viktigare att minnas freden 1945 än att slå upp stort på förstasidan att många pensionärer blir vräkta för att de inte har råd med hyran.

              Klickar du på bilderna så kan du läsa texterna.

              /Skvitt

              Gilla

                • Och de sitter där av fel skäl, sin egen feta lön. Pensionärerna skiter de i. Särskilt de fattigaste.

                  Här är PRO:s ”radikala” krav:

                  Inte ett ord om att ta fram ett rättvist pensionssystem så ingen behöver bli fattigpensionär.

                  Jobba längre är lösningen. Inte ett ord om att pensionärerna bara får det sämre och sämre!

                  /Skvitt

                  Gilla

  1. Inte för att jag har något emot att betala skatt, för jag vet ju att skatterna är en förutsättning för välstånd, men jag begriper inte varför pensionärerna alls ska betala skatt. Vi har ju redan skattat för pensionspengarna en gång!
    Kao

    Gilla

    • Skatt ska betalas efter bärkraft, men det systemet har man frångått.

      Jag är också en hängiven motståndare till momsen. Den slår hårdast mot de fattigaste.

      Man behöver inte vara matematiker för att förstå att den som har låg inkomst får inget över efter normal konsumtion och betalar såldes 25% i skatt på sin konsumtion.

      Den som däremot inte behöver använda mer än hälften av sin inkomst på motsvarande konsumtion och kan spara resten betalar bara 12,5% i skatt.

      Vad en sådan person gör med sina pengar är också ganska intressant. Kanske sätter den dem på banken. Skatt 0%. Kanske köper den aktier. Skatt betalas på reavinsten vid försäljning och således blir det bara plus i en sådan affär. Och det är ju pengar som personen aldrig har behövt att arbeta för.

      Skatt behövs för att driva välfärden, skolorna, sjukvården, äldreomsorgen, infrastrukturen och så vidare. Och för att hålla samhällets budget i balans. Men efter 8 år med Alliansen pep Reinfeldt iväg med ett skuldsatt Sverige. Lika illa var det efter Moderaternas, Folkpartiets, Centerns och Kristdemokraternas regering när de lämnade över skutan till S 1994. Då fick S ett styvt jobb att återställa finanserna. Och välfärden har ännu inte återhämtat sig, men de besuttna lever i största välmåga allt sedan dess. De kan därför få börja att betala tillbaka. Höj skatten rejält för dem!

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Helt riktigt.
        De rika behöver aldrig oroa sej. De sämst betalda måste vända på varenda krona. Alltid tänka sej för. Såna som jag….
        Men ändå är jag villig att betala mer i skatt om jag med säkerhet vet att det gynnar dem som, om möjligt, har sämre ekonomi än vad jag har.
        Men de rika är de som mest klagar på skatten. Trots att de faktiskt har råd att betala den – och utan att tänka på att de får sjukvård, barnbidrag och annat för det de betalt i skatt. Särskilt den stressade medelklassen med sin fina ekonomi, som dock skyms av sitt sug efter mer och mer kapitalvaror. De som ”har gått på hela grejen”.
        Kao

        Gilla

        • Det finns höginkomsttagare vars hela lön är intecknad och tvingas de nu amortera på huslånet så blir de tvungna att flytta annars kommer kronofogden.

          En del har en förmåga att bränna hela lönen oavsett hur stor den är.

          Att skaffa sig en buffert är A&O och något alla borde göra. Tjänar man uselt finns säkert ändå något att dra in på så man kan spara, om än aldrig så lite. På sikt blir det ändå något och en trygghet för alla eventualiteter.

          Själv hade jag det uselt ställt i slutet av 70-talet, men jag sparade i alla fall ihop till en bostadsrätt. Jag rökade pipa istället för cigaretter fast jag inte gillade pipa. Sluta röka kunde jag ju inte.
          Jag levde på potatis i alla dess former, kokt, stekt, råstekt och mos, samt unnade mig inget kött. Och jag levde på spagetti med ketchup och ingenting till.

          På den tiden var bostadsrätter billiga, som tur var, men på tok för mycket för mig. Men det gick. Jag fick ihop pengarna. Och sen bodde jag så billigt så jag snabbt kom i en bra ekonomisk sits.

          Att göra samma sak i dag hade varit totalt omöjligt med de priser på bostadsrätter som gäller nu.

          2006 var jag utfattig och åkte på en ekonomisk smäll så jag back. Jag tvingades ta ett lån för att slippa kronofogden. Han hade säkert tagit min bostad.
          Efter några år hade jag kommit på grön kvist igen och då hostade jag upp allt som banken hade kvar som fordran på mig. Det blev ju billigast så. I dag har jag inga skulder, men en hygglig buffert som jag ska tulla på när jag behöver dryga ut den usla pensionen.

          Kram!
          /Skvitt

          Gilla

          • Jag tror att väldigt många ur den välavlönade/högavlönade medelklassen har skyhöga lån. Jag har aldrig begripit varför man lånar till resor och konsumtion. Mina föräldrar (arbetare) var väldigt sparsamma och tog aldrig lån. Av dem har jag lärt mej pengars värde. Det enda lån jag nånsin tagit är studielånet. Då jag fick en liten sudd med pengar i arv i början av 90-talet betalade jag av lånet rakt av. Sen dess har jag varit fri från skulder.Idag har jag svårt att leva på min pension. Jo, det går runt om jag inte köper annat än mat. Har ca 4000kr kvar efter att hyra och räkningar är betalda. Det fungerar alltså om jag inte köper något. Men nu i vintras fick jag en tandläkarräkning jag inte hade räknat med. 3000kr. Då sökte jag pengar ur en fond, som jag sen fick och kunde betala tandläkaren. Annars hade jag bara haft 1000kr kvar att leva på den månaden. Det säger sej självt att det inte hade gått.
            ———
            Att äta oerhört billigt gjorde jag i mitten på 70-talet då jag läste in gymnasiet. Det fungerar men inte hur länge som helst. Det var verkligen fattiga år.
            Kram
            Kao

            Gilla

            • Ja usch ja!

              Det borde inte vara så. En lägsta gräns för vilken inkomst man får ha. Vissa driver medborgarlön. Indien har inför det! Men inte Sverige!

              För övrigt verkar det som de flesta har lån. En kvinna ringde mig och sa att hon kunde hjälpa mig att placera om mina lån.
              När jag sa att jag inte har några lån blev det alldeles tyst i luren i flera sekunder. Det var tydligen så ovanligt att hon blev stum! 😉

              Kram!
              /Skvitt

              Gilla

              • 😀
                Ja, tydligen har de flesta lån. Det är ju att leva på framtidens pengar. Inte särskilt smart, men många lånar pengar av nödtvång.
                Kao

                Gilla

                • Det finns vissa fall där lån är bra att ta och rent av nödvändigt. Men man ska inte låna till vad som helst. Man intecknar ju framtiden. En del lever som om lånen aldrig ska återbetalas.

                  Om jag inte har råd med vanlig pryl-konsumtion så får jag ju avstå tills jag har pengarna. En avbetalning på 1000 kr hit och en annan på 1500 kr tid och så vidare leder ju till att man snart tvingas köpa allt på kredit, inklusive maten!
                  Det går ju inte, men ändå finns det folk som hamnar i den fällan. Vad tänker de med?

                  /Skvitt

                  Gilla

                  • Medelklassen, som oftast röstar borgerligt eller på (MP), kommer bli oerhört förkrossade om de blir långtidssjukskrivna eller arbetslösa. Kanske de byter sida politiskt då? Många gör ju så.
                    Nu ska ju bostadsrättsinnehavare tvingas amortera på sina lån, säger Riksbankens Stefan Ingves. Hur ska det klara det?
                    Kao

                    Gilla

  2. Ping: A-kassa vs pension | Se Eaqhan

Kommentera

