Lögnhalsen Strandhäll


Inte ensam

 

det är ett förslag från regeringen

Men i egenskap av socialförsäkringsminister är det hon som presenterar det. Och då låter det så fint att eftersom antalet sjukskrivna ökar så blir kostnaden för stor för staten och därför ska företagen vara med och betala. I gengäld får de minskad arbetsgivaravgift.

Med det upplägget luras de allra flesta i landet eftersom få vet vad den avgiften verkligen är.

Sjuka betalar

Arbetsgivaravgiften är en del av vår lön som avsätts för senare behov, eller om så vill en öronmärkt dold skatt på lönen! Det är ingen skatt på företagen. Det är inte ens företagens pengar. Däremot administrerar företagen denna avgift, som alltså kan liknas vid en skatt som enbart och uteslutande dras från löntagarna. Det är en del av alla löntagares lön, som har avståtts för att istället tas ut som till exempel pension och sjukersättning.

Går förslaget igenom är det således enbart löntagare som skjuter till dessa pengar istället för att de hade tagits ut den vanliga skattevägen, och då hade bekostats av alla skattepliktiga, alltså även företagen!

Förslaget är så vidrigt att jag bara trodde att det kunde kommit från den gamla Alliansregeringen.

Så här presenteras förslaget i DN.

6 thoughts on “Lögnhalsen Strandhäll

    • Jag borde ha skrivit att staten är med och nallar på våra pengar som företagen administrerar för vår välfärds skull.

      Arbetsgivaravgiften har ju fått helt fel namn. Men det är väl för att dölja vad det egentligen handlar om. Man skulle kunna göra en liknelse á la denna:

      Jag lägger mina växelpengar i en glasburk. När jag går i pension eller blir långtidssjukskriven (efterlevandepension och föräldraförsäkring plus några grejer till ska det också användas till) är det meningen att jag ska kunna ta pengar ur burken.
      Men då upptäcker jag att när jag har sovit har staten smugit sig in och tagit en näve stålar från burken.

      Så fungerar det.

      Var gång man sänker arbetsgivaravgiften sänker man välfärden. Dessutom får vi inte mer i lön för den sakens skull. Alltså förs pengarna över till företagarna. Det är den politiken de borgerliga står för och nu har S sällat sig till tjuvarnas skara.

      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

