Gamla flygplan, videofilmer


Växte upp med flyg

 

för jag bodde intill en flottilj

Kanske är det därför jag är så förtjust i flygplan. Präglad lik en kyckling, kan man säga. Och apropå kycklingar har jag lagt upp sådana och mycket annat på min fotoblogg. Här är en bild på hela familjen svan, för att ta ett exempel:

Men nu var det gamla plan, som sagt.

 

Det är ju tur att gamla plan flyger så sakta. När triplanet i videon nedan kraschar vid handling är det ingen som skadas.

Hör på det underbara ljudet av legendariska Spifires motor!

Utvecklingen går framåt och numera kan ett flygplan se ut nästan hur som helst.

Men detta är från den tidiga början, en Bleriot:

I dag flyger vad som helst, bara motorn är kraftfull nog. Man kan faktiskt flyga med ena vingen bortskjuten!

Men det som imponerar allra mest på mig är några ryska flygplan. Manöverförmågan bräcker allt i denna värld. Ingen kommer i närheten! Snacka om balett på hög nivå!

Jag minns från strax efter Sovjetunionens fall. Det var en svensk militärattaché som bevistade en rysk flyguppvisning. I TV-programmet kommenterade han ett ryskt flygplan, bland annat designen. Det är ett synnerligen vackert plan i mina ögon och det var det även i hans.  Men han sa också att det verkade som om de hade glömt designen när det väl kom till bakdelen på planet. OK, det kan jag också hålla med om, om allt enbart handlat om utseende. Men vad attachén inte visste, men borde ha vetat, var att just i baken sitter hela hemligheten med den extraordinära manöverförmågan.

Till sist ett numera nedlagt okonventionellt projekt. Det Kaspiska sjömonstret, som utnyttjar markeffekten för att kunna forsla tung militär utrustning under radarn på ett energisnålt sätt över hav. Vackert är det inte, men det behövs ju inte.

Ekranoplan, som de kallas, utvecklas fortfarande, men i mindre skala. Även i väst utvecklas nya små modeller, men idén föddes i Sovjetunionen. Man var dock medveten om markeffekten även i väst sedan man hade konstaterat att skadade plan under kriget som återvände hem över engelska kanalen förlorade höjd ända tills de kom ned på cirka fem meters  höjd. Sen klarade sig många piloter hela vägen hem på denna låga höjd, till deras stora överraskning. Men längre än till att konstatera denna effekt kom man inte.

 

 

 

7 thoughts on “Gamla flygplan, videofilmer

    • Ungefär så, ja.

      Man har också kombinerat luftkuddefarkost med ekranoplan. Medan jag sökte efter en för att visa hittade jag denna video:

      Med luftkudde man förflytta sig även i låg fart van mark och vatten:

      Och när det går fortare gäller markeffekten istället.

      Sen kan man ju sätta vingar UNDER en båt. Då kan det bli såhär:

      Fråga mig inte hur man håller balansen. Kanske på samma sätt som på en cykel.

      Den här är fin:

      Hydrofoil katamaran, då djävlar går det undan!

      Skvitt

      Gilla

  1. Tack för fina bilder/filmer. Är själv intresserad av gamla flygplan sen min bror som liten byggde modellplan och hängde dem från fiskelinor i taket, så de såg ut som de flög. Fina kopior av både Spitfire, Messerschmidt och andra märken. Det är en speciell känsla att vara på en flygplats än idag.
    Fortfarande är det modeller som gäller för min bror. Tåg. Nu ingår brorsan i en av Sveriges största modelljärnvägsklubbar. Han är bra på småpyssel, noggrann som han är. 🙂
    Kao

    Gilla

Kommentera

