Ät inte tonfisk!


Överfiskas

 

djurgruppen ligger risigt till  

Tack vare att sushi gjort ett segertåg över världen fiskas tonfiskarna som aldrig förr och de man får upp blir allt mindre. Dessutom är tonfisk populär på pizza och många köper tonfisk på burk. Personligen avstår jag helt från tonfisk, just för att den är hotad.
Snart finns inga könsmogna kvar och då brakar bestånden ihop. Särskilt sårbara är dessa fiskar därför att de blir könsmogna sent. För blåfenad tonfisk, i tolvårsåldern!

Status 2011

Sydlig blåfenad:
Bestånden har kollapsat och det finns knappast hopp om att det tar sig igen.

Gulfenad:
På 10 år (1998 – 2008) gick beståndet ned med 33%.

Atlantisk storögd:
Minskade med 42% från 1992 till 2007.

Atlantisk blåfenad:
Finns i två olika bestånd, ett västligt som är i fara att kollapsa och ett östligt där det finns ett visst hopp.

Långfenad:
Från 1998 till 2007 minskade bestånden med 37%

Väl att märka, dessa uppgifter är inte dagsfärska. Det är fem år sedan Illustrerad vetenskaps årsbok skrev om det och forskarnas siffror är ännu äldre. I dag är situationen än värre.

I takt med att bestånden minskar stiger priserna. Illustrerad vetenskaps årsbok skriver att i januari [2011] såldes en blåfenad tonfisk på 342 kilo i Tokyo för 2,2 miljoner kronor! Då förstår man att det är svårt att stoppa slakten.Tonfisk Illvet 2011

”… när det gäller rovfiskar har forskare till exempel upptäckt att deras bytesdjur äter upp brunalger så att de biologiskt och ekonomiskt viktiga algskogarna försvinner i haven och orsakar stora förändringar till befintliga ekosystem.” / Natursidan.se

I en annan artikel skriver Natursidan.se  ”Steve Palumbi berättar om flera stora nya hot mot havens djurliv. Det finns fabrikliknande farmer i vattnet där tonfiskar föds upp som boskap, räkfarmer som äter upp mangroveskogar i samma takt som jordbruk på land konsumerar skogar, en starkt växande gruvnäring på havsbotten och över 200 meter långa satellit-guidade fiskebåtar och långrevsfiske med 150 km långa linor som dammsuger haven på liv. Dessutom hotas det marina livet av klimatförändringar som enligt rapporten drabbar havens fauna hårdare än landlevande djur.”

Läs mer på WWFs konsumentguide för fisk- och skaldjursprodukter: ”Om vi ska kunna fortsätta äta fisk behöver vi lära oss mer om hur vi ska nyttja haven och sjöarna på ett sätt som behåller balansen i ekosystemen och bevarar den biologiska mångfalden.”

Hälften av livet i världshaven har försvunnit ”vi tänker inte på hur haven mår eftersom de ser fina ut på ytan”

 

 

4 thoughts on “Ät inte tonfisk!

  1. Jag slutade äta Tonfisk för cirka 20 år sedan, av den anledningen du beskriver, och det har inte påverkat bestånden. Jag är ju uppväxt, med närhet till Stockholms Skärgård, och det åts mycket fisk under min uppväxt, jag fiskade skälv, och åt fisk. Sedan 2008 äter jag inte fisk, och detta beroende på ett besök på Gålö. Vattnet i Östersjön, som omger Gålö, hade samma utseende, som spadet i en Surströmmingsburk. Behöver väl inte skriva att jag slutade äta Surströmming då också.
    Svante

    Gilla

    • Det krävs att många fler än du och jag slutar äta tonfisk!

      Östersjön, ett surströmmings-spad 🙂

      Jo, fisk äter jag ganska mycket, men den ska vara från västerhavet.

      Surströmming har jag bara ätit en gång. Det var inte svårt att få ned den, men efter ett par timmar kom den upp igen. Sån mat är det ju något fel på.

      /Skvitt

      Gilla

        • Det gällde inte i mitt fall. Jag drack ett par nubbar, det var allt.

          På den här tiden det handlar om kunde det hända att jag drack mig stupfull, men aldrig att jag spydde av den orsaken. Det finns alltså bara en förklaring, otjänlig mat.

          /Skvitt

          Gilla

Kommentera

