ESC – politiskt spektakel


Inte en låt

 

Nej, inte en låt har jag hört

Fast, jo! Nu har jag hört vinnarlåten. Det var ingen fröjd för örat, kan jag säga.

Min musikaliske vän och tillika professionell musiker sa som jag, ”ren djävla skit!”

Ur ett konstnärligt perspektiv är det ett lågvattenmärke, men det gäller det mesta som framförs i schlagerfestivalen. Det handlar om ren business, inte om musik av konstnärligt värde. Kapitalismen förmår ju inte att främja konst, det vet väl alla. Det medger till och med min musikaliske vän, trots att hans politiska uppfattning är diametralt motsatt min!

Men det handlar om mer än så.

Det handlar om politik i än större skala. Det handlar om att vi, pöbel, ska påverkas! Och utifrån det drog jag mina slutsatser utan att ha hört en enda låt. Däremot hade jag läst att Ukrainas låt handlade om politik. Den var en kritik mot Ryssland. Och därmed insåg jag att just den låten skulle vinna i denna rysshatets tidevarv. Det visste jag alltså utan att veta vilka ”kvalitéer” den kunde ha, hur den lät och hur konkurrenternas låtar lät.

Och visst fick jag rätt!

Synd bara att jag inte skrev det i förväg, men nu får ni tro mig på mitt ord.

ESC politiskt

Israel fick 135 poäng.  

Men, handen på hjärtat, när fan hamnade Israel i Europa? Europa.jpg

När ska fjäsket för de fascistiska, rasistiska och sionistiska judarnas illegala statsbildning ta slut?

Tro alltså inte att  Eurovision Song Contest handlar om musik! Det handlar om politik!


 

Lasses fotoblogg

 

10 thoughts on “ESC – politiskt spektakel

  1. Jag slog över en stund från en annan kanal och fick höra vinnarlåten. Texten var i allra högsta grad politisk! Låten var usel, liksom ytterligare ett par låtar jag hörde.
    Precis som du undrar jag vad Israel har i tävlingen att göra. De har ju varit med i åtskilliga år. Vad jag vet ligger Israel i Asien/Mellanöstern och tillhör inte alls Europa. 😉
    Kao

    Gilla

    • Stora delar av ukrainarna är synnerligen missnöjda med fascistregimen som tog makten i en kupp, stödd av borgarklassen. De var även missnöjda med den lagliga regeringen, men de hamnade ur askan och i elden.

      Korruptionen som de var missnöjda med har bara ökat efter kuppen, men nu sprids inte folkets missnöje i västliga media eftersom väst stödjer kuppmakarna.

      /Skvitt

      Gilla

      • Hur gick det till, ville inte folk detta? Nej det ville de inte. Det fanns ett utbrett missnöje med eliten i Ukraina, folk demonstrerade i massor för bättre livsvillkor. Men de liberala och konservativa krafterna injicerade våldsamma nazister i det utbredda folkliga missnöjet. När regeringskrisen var ett faktum, så byggde de en scen framför de folkliga demonstrationerna och ställde sig själva på den. Vi såg hur folkmassorna buade ut Julia Timoshenko på scen när hennes kompisar gjorde sig redo att gripa makten.

        Det missnöje som fanns innan är större nu. Makten i Ukraina kan bara hållas med paramilitära grupper fulla av utländska nazister, som brutalt slår ned alla som visar missnöje med den nuvarande regimen. Men det skall vi inte låtsas om. Svensk press låtsas som det regnar. Svensk press låtsas att det inte är konstigt att det finns en extra militärt råd där inrikesministern, militären och de paramilitära ingår. Det är för den som kan sovjetisk historia ett klassiskt soldatråd för revolutionen, de finns som separat militärt råd med uppgift att säkra revolutionen. Presidenten och inrikesministern sitter i detta ”soldatråd” och dirigerar våldet från de paramilitära styrkorna dit det skall sättas in för att slå ned och skrämma missnöjda.

        Liked by 1 person

  2. Nej det börjar dra åt alla håll utom mot det musikaliska… kommer icke lyssna på den ylande människan och kommer den på radion kommer jag byta kanal. Säger som din gode vän, Rene dreten på ren Värmländska!

    Liked by 2 people

Kommentera

