Om klimatet


Extremväder

 

det tycks bli allt vanligare

Men man måste skilja på klimat och väder. Ändå hänger det ihop. Frågan är om det är klimatförändringarna som är orsaken bakom översvämningarna i Paris och på fler ställen i Europa just nu.

Paris översmämmat.jpg

Något exakt svar på den frågan tror jag inte finns, men det är hög tid att börja sänka våra koldioxidutsläpp. Det är alla överens om, men det går allt för sakta. I det läget är det ju helt oförsvarligt att Vattenfall säljer ut kolbrytningen i Tyskland eftersom alla vet att köparen inte köper för att lägga ned verksamheten. Köper gör de ju för att fortsätta utvinningen och tjäna en hacka på att kränga mera kol. Och så får vi mera extremt väder, global uppvärmning och större skador. Och du och jag får betala högre försäkringspremier.

7 thoughts on “Om klimatet

  1. Ping: Antarktis pallar inte längre – eaqhan

  2. Självklart är människan medskyldig till klimatförändringarna, men det beror inte bara på oss och vårt levnadssätt. För några år sedan läste jag i någon vetenskaplig tidskrift om JORDAXELNS LUTNING. Under en period på flera tusen år lutar jorden från ca 21 graders lutning till 24 grader och under denna tid sker en enorm påverkan på vårt klimat. Tror det var extremt torrt vid 21 och extremt blött med stormar och översvämningar ju närmare 24 graders lutning man kom. Minns ej var jorden befinner sej just nu.
    Rätta mej om jag har fel.
    Vet du något mer om detta?
    Kram // Kao

    Gilla

    • Du kan läsa mer om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler

      Milutin Milanković var matematiker och levde mellan 1879 och 1958.Han beräknade jordens bana och axelns lutning och jämförde med klimatet och konstaterade att det fanns ett samband. Det var uträkningar som tog honom några decennier och när han var klar sa han att det fick vara nog. Ett sånt jätteprojekt startar man bara en gång i sitt liv. Datorer hade han ju inte tillgång till.

      När nazisterna spärrade in honom tog han det med gott mod för då fick han tid med sina beräkningar. Han blev faktiskt jämförelsevis väl behandlad när han satt internerad.

      När han presenterade sina rön var det få vetenskapsmän som ville tro på honom. Han avfärdade dem med att säga ”Ni får tro vad ni vill, men jag har rätt!” Och idag anser man att han faktiskt hade det.

      De här variationerna som han beskrev sträcker sig dock över så lång tid att det inte har någonting alls med dagens uppvärmning att göra. Däremot är det i dag nästan ingen som ifrågasätter att det beror på att koldioxidhalten i atmosfären har ökat och det beror på mänsklig aktivitet.

      Man kan spåra effekten långt tillbaka i tiden och den inleddes med att människan började bruka jorden och avverka skog. Men det tog riktig fart när industrialiseringen inleddes. Och mest påverkan har skett på bara några få av de senaste decennierna.

      Men, som jag skriver, man måste skilja på väder och klimat. Det betyder att man inte kan säga om dagens översvämningar som tidningarna har skrivit om beror på vädret eller klimatet eftersom vädret förändras hela tiden, men klimatet är en utveckling över längre tid. Men en sak kan man säga och det är att vi får allt mer extremt väder och det kan sättas i samband med klimatförändringen.

      Var jag tydlig?

      Mer intressant läsning: http://fof.se/tidning/2013/9/artikel/torvmossarna-kan-orsaka-istid

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • ”För närvarande är jordens axellutning ungefär 23,5°,[3] men den varierar mellan 22,1 och 24,5 grader med en period på ungefär 41 000 år.” Det innebär bland annat att somrarna blir varmare och vintrarna blir kallare.
        // Kao

        Gilla

        • Därför har jag bytt klädmode.

          På vintern har jag långkallingar under mina isbjörnsbrallor och på fötterna rejäla kamiker. Och så skyddar jag kroppsdelar där kärlen ligger ytligt, vrister, handleder och hals.

          På sommaren klär jag mig i penisfodral. Det medför att jag får sitta i finkan utan att frysa hela sommaren och undviker tråkigt väder och höga matkostnader. Fast maten kunde ju ha varit bättre.

          Kram!
          /Skvitt

          Liked by 1 person

Kommentera

