Bästa konsumenten


I ett konsumtionssamhälle

 

ska pengarna rulla, gärna 28 mille på 11 månader

Jag måste verkligen skratta åt det. Flickebarnet har ju bara gjort vad kapitalisterna vill att vi ska göra, konsumera hej vilt. Överallt överöses vi av reklam som vill lura på oss all möjlig dynga som vi inte behöver. Och vi får också veta hur mycket vi sparar på att köpa olika produkter.

Konsument

Men jag envisas med att påstå att enda gången vi sparar våra surt förtjänade slantar är när vi avstår från att köpa onödiga prylar. Det är bara i reklamens värld man sparar pengar på att göra av med dem.

Läs om den malaysiska studenten Christine Lee som fick 28 miljoner kronor i kredit och shoppade loss ordentligt.

Årets konsument

7 thoughts on “Bästa konsumenten

  1. Brist är källan till överkonsumtion. Jag har känt fattigdom. Jag har levt utan att veta när jag ser pengar igen. Det är ett privilegie för den rika att förneka sig saker. Den fattiga förnekar sig saker varje dag, inte som privilegiet att välja, utan av tvång. När man lever under utdragen fattigdom, när man då får en näve pengar, då agerar man inte ansvarsfullt som den priviligerade som dömer ens beteende säger är rätt. Man bunkrar inte bönor för hela slanten så man kan överleva så länge som möjligt i fattigdom. Nej, när man hållts på mattan, när man vänt varje slant i år omgiven av reklam och folk som dinglar sin lyx i ansiktet på dig dagarna i ända, reklam som förklarar för dig att du är en värdelös människa för att du inte har och har.

    När man får en bit pengar mitt i armodet, då lever man, så som man fått livet förklarat för sig. Då slösar man pengarna på onödig lyx, på alla de saker man aldrig haft, men blivit itutad är bra.

    Det krävs att nå ett priviligerat tillstånd för att göra det medvetna valet att avstå. Idag åt jag en bönsallad, 30 spänn som kommer hålla mig mätt i 3 dagar, inte för att jag måste, som så många år förr. Jag åt den för att lyx man kan uppnå, som man kan unna sig när som helst, förvandlas till aska i ens mun. För att det medvetna valet att avstå är upphöjt, vi får veta att det är fint, att man skall känna sig bra och duktig av det, en socialkonstruerad känsla av godhet infinner sig i självförnekelsen, en känsla av överlägsenhet mot de svaga som inte kan låta bli lyx och frosseri. Den känslan finns inte med tvånget att avstå lyxen, ingen talar om för dig i reklam, media och internet att du är en god människa när du inte har råd med lyx. Med tvånget kommer känslan av maktlöshet, känslan av att vara värdelös, ilska och depression som väller över en från reklam, media och en omgivning som isolerar sig från en med högre och högre ”paywalls”.

    Först när man lämnat prekariatets tillvaro, där man inte vet om det finns fler pengar i framtiden, först när man nått ett visst stadie av trygghet att de pengarna man har nu, inte kommer vara ens sista, först då kan man börja spendera pengar klokt.

    Om du trodde du höll i din sista tusenlapp, skulle du handla 30 burkar bönor att äta ensam hemma. Eller skulle du smälla alltihop på en kalaskväll i goda vänners lag? Att vara i prekariatet och sparsam är som en dödsdömd som äter hälsosamt.

    24 år av en tillvaro kastad mellan överlevnad för dagen och extrema dekadens är många av mina generationssyskons liv, eller har varit.Prekariatet lever än, där ute utanför min trygga vrå, mellan hopp och förtvivlan, från dag till dag.

    Gilla

    • Det är väl så att människor är olika. Själv har jag alltid sett till att varje månad går med vinst, om än aldrig så lite.

      Det fanns en tid då jag för att uppnå detta levde på potatis som jag varierade på olika sätt, kokt, stekt, råstekt eller mos. Det sista var lite lyxigt.
      Jag varierade med spagetti med ketchup.
      Röka kunde jag inte avstå från, men jag kunde ersätta cigaretter med pipa.

      Även med den ekonomin kunde jag alltså få varje månad att gå plus.

      Samtidigt kände jag en del med samma inkomst jag själv hade haft innan jag tvingades dra ner på allt. Och de hade ungefär samma boendekostnad. Men innan lönen kom måste de låna. Och det var mig de lånade av!

      Intressant är att väldigt få tycks ha något kvar när lönen kommer. Det märks på flera sätt. Till exempel när en personalfest ska planeras. Då är det stående att man förlägger den till helgen efter lönen ”för då har ju folk fått pengar!” Faktum är att har man inte råd att gå ut med arbetskamraterna helgen innan lönen så har man det inte heller helgen efter att man har fått den, vilket märks helgen som kommer före nästa lön! Så enkelt är det. Men när lönen kommer, då bränner varenda krona i plånboken på en del och de är kungar i baren.

      Mitt tips: om man nu inte klarar att spara kan man väl ändå vänta med att ta på sig spenderbyxorna till dagarna INNAN lönen kommer. Då vet man ju vad man har råd att bränna. Och man hart alltid pengar till eventuellt oförutsedda utgifter. Det tipset ogillar säkert inkassoföretagen.

      Men det jag reagerade på och som fick mig att skriva inlägget är den förljugna reklamen som försöker slå i oss att vi sparar pengar när vi handlar. Och eftersom sådana annonser är så vanliga så måste det vara ett bra säljargument.

      /Skvitt

      Gilla

      • Jo, jag har länge sagt att man inte kan spara på att handla, tjäna på att handla osv. Det är lögn och vilseledande reklam.

        Tro mig, när du omöjligt KAN få det att gå ihop. Då skiter du i allt, när allt hopp har lämnat dig då super man upp sista tusenlappen. När det fanns tryggheten i att det kommer pengar i framtiden, som jag kan förutse, då är det ris och bönor som gäller för mig. Men steget nedanför, prekariatet, det är en bipolär tillvaro. De materiella förutsättingarna är den osynliga handen på beteende och psyke.

        Liked by 1 person

  2. Herregud! (Om tjejen)
    ———-
    Jag har heller aldrig begripit hur man kan spara genom att köpa. Det är så dumt att man tar sej för pannan och stönar av ilska.
    /Kao

    Gilla

    • Visst! Och ”köp tre betala för två”! Det betyder att de tar alldeles för mycket per styck.

      Eller det här med att man ska sätta in hundra kronor och få 500 att spela för. Det är ju bara för att locka in folk i spelandets helvete.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

