Den heliga kvinnofriden


En självklarhet

 

i vårt land alltsedan vikingatiden

Den Bonnierägda tidningen Världens Historia har jag en lite kluven inställning till. Den har en förmåga att undvika varje fråga som berör arbetares klasskamp. Men det är ju som sig bör. Sådana frågor gagnar inte en härskande klass. Och då tar man inte upp den typen av frågor. De skulle ju kunna leda till en medvetenhet hos arbetarklassen som skulle kunna hota kapitalets och borgarklassens makt.

Med det förbehållet sagt kan jag ändå rekommendera tidningen, trots att man måste komplettera sin kunskap genom andra källor.

I senaste numret, 9/2016, tar man upp en hel del om vikingatidens samhälle. Och jag tyckte det var intressant att läsa om kvinnans rättigheter, vilka presenterades i denna ruta:

V Historia 9 2016 vikingkvinnor till blogg.jpg

Det är ganska fantastiskt hur moderna vi var redan då, för drygt tusen år sedan! Var vi kanske till och med mer moderna då än nu? I vart fall var vi absolut mer moderna än dagens islamska samhällen och i det samhälle vi hade för hundra år sedan då det sas att kvinnan ska tiga i församlingen.

I dag utsätts kvinnor för sexuella trakasserier och får ofta höra i rätten frågor om sin klädsel vid tillfället.

Vi har en bit på vägen att gå innan kvinnors frid blir en självklarhet för alla.

Vi ska ju behandla andra så som vi själva vill bli behandlade. Då är ju den ibland bland vissa personer bristande respekten för kvinnor helt i strid med denna ganska självklara levnadsregel. Och ser man på islam så brister det i högsta grad. När perversa religiösa ideologer och imamer får bestämma avslöjar de sina egna perversioner. Tyvärr får kvinnor då lida.

burka.jpg

 

 

 

 

10 thoughts on “Den heliga kvinnofriden

  1. Noterar också i texten du visar att man talar om ”fri kvinna”. Det innebar alltså att de icke fria kvinnorna, slavinnorna, inte hade den självklara friheten.
    Kao

    Gilla

  2. Vi kvinnor var bra mycket friare under vikingatiden än vi är idag. Det var då kristendomen började få fäste här och skam och skuld i överflöd…..
    Jag hävdar återigen att mycket av synen på oss och att män tycks tro att vi är fria objekt för deras tafsande lustar beror allra mest på porren. Det är för jävligt att man inte kan (kunde) klä sej som man vill och få gå omkring oantastad var som helst i åtminstone Sverige/Europa!
    ———-
    Det spelar ingen roll hur mycket hucklen och tyg en kvinna i ett muslimskt land klär sej i. Hon blir ändå avklädd med blicken. Ibland undrar jag om de muslimska männen tänker med k***n i.st.f med hjärnan. Se här:
    https://kaobyterblogg.wordpress.com/2016/05/25/till-ett-liv-utan-sloja-muslimska-kvinnor-berattar-kao/

    Kao

    Gilla

    • På AB-bloggen gjorde jag ett inlägg där jag hävdade (och jag har inte ändrat åsikt) att om vi alla gick nakna så skulle det inte vara så spännande med kroppar. Men ju mer de döljs dess mer sätts fantasin i rörelse. Och därför är ju islamiskt påbud att kvinna ska dölja sin kropp från topp till tå helt kontraproduktivt och föder bara sexgalningar.

      Att det är män som tafsar och ytterst sällan kvinnor beror helt på vår roll i det sexuella spelet (men absolut inget försvar). Hanen kan ju egentligen få obegränsad avkomma och i naturen är det egentligen det enda som räknas att sprida sina gener. Honorna däremot har en begränsning i hur rikligt med avkomma de kan producera. Den här könsskillnaden leder till att hanar alltid är på hugget.

      Hos människa har i viss mån detta könsspecifika beteende blivit mindre uttalat, men syns likväl fortfarande. Det är ofta mannen som tar initiativet och uppvaktar, inte tvärt om (fast det kan förekomma).
      Och tyvärr finns det män som är idioter och både tafsar och våldtar.

      Kram!
      /Skvitt

      Gilla

      • Att diskutera hanar och honor är ganska löjligt. Även om det stämmer. Men män bör ju vara såpass civiliserade att de tänker med hjärnan. Män verkar inte heller begripa att kvinnor inte vill ha sexuella komplimanger. Om man inte är ett par, alltså. Jag vill absolut inte höra vad en man skulle vilja göra med mej….och jag ser det definitivt inte som en komplimang om han tafsar på mej! Det är att gå över en gräns som varenda man vet att den finns. Men som vissa struntar i totalt.
        ———-
        Och slöja är som sagt kontraproduktivt, om man nu som kvinnlig muslim vill vara i fred för mäns snuskiga blickar.
        Jag har varit i flera muslimska länder och kvinnor är som villebråd och männen dreglar och mäter kvinnor med blicken. Det är avskyvärt!
        Kao

        Gilla

        • Jag tycker inte alls att det är fel att tala om oss som hanar och honor för vi följer trots allt evolutionära och genetiska mönster även om vår kultur mm döljer en del av det.
          Men tänker man på detta så förstår man ju vissa mönster.

          Det du skriver om beslöjade i muslimska länder bekräftar bara vad jag redan har sagt.

          Kram!
          /Skvitt

          Liked by 1 person

  3. Du har helt rätt om islam. Och jag är förbannat trött på att se alla dessa skurkärringliknande kvinnor med sina huvuddukar. Vill de vara religiösa så OK, men inte fan ska de skylta på allmän plats med saken. Det får de hålla privat! Så gör ju vi! Det är hög tid att förbjuda sånt. Jag var nästan på väg att lämna tandläkarstolen när det kom in en tandläkare med huvudduk. Man ska ju inte behöva må illa bara för att man går till tandläkaren!
    Men som den väluppfostrade man som jag är så bet jag ihop. Fast jag såg på henne att hon noterade min avsky. Och det fick mig att stanna i stolen. Budskapet gick hem utan att ett ord yttrades om saken. Tyvärr tror jag inte att hon vidtog några åtgärder för att låta sig integreras. Hon jobbar säkert kvar i sin provocerande klädsel.
    Fyttifan! Nu är jag tvungen att byta tandläkarmottagning bara för hennes skull att hon inte kan klä sig som folk så man slipper att må illa.

    Gilla

Kommentera

