Orlando – HBTQ:s Utøya!


När min flickvän gick bort

 

hon fick cancer, gick bort, och jag sörjer henne ännu

Jo, det har gått sju år, plus ett antal månader sedan dess. Och inte blir sorgen och saknaden mindre bara för att tiden går. Den läker inte ett sådant sår, ska ni veta!

Men vad har det med Orlando-massakern att göra, kanske ni tänker? Egentligen inte så mycket. Eller kanske just det. För med massakern finns ju många efterlevande som nu saknar nära och kära.

Jonas Gardell gick ut med ett klockrent konstaterande, Orlandomassakern är HBTQ-rörelsens Utøya!

Hur fan kan man förhålla sig till en sådan sak? 

Alltså attentatet: Frågan får väl sökas i vissa människors förvirrade hjärnor, påverkade av intoleranta synsätt och krav på att kunna påtvinga andra människor sin egen syn på vilken sexualitet man får ha. Och det är ju inte bara islamsk intolerans det handlar om. Samma intolerans finns ju även inom den kristna högern i USA.

Att jag inte kan begripa hur man kan finna sexuell dragning till det egna könet leder mig inte till att jag känner hat till sådana människor. Kärleken är ju ändå det största och låt homomänniskor också få älska.

Orlandomassakern.jpg

Orlandomassakern berör mig på ett personligt plan. Inte för att jag känner personer med homoböjelser. Men jag kan ju gärna berätta om när jag var totalt förkrossad av att min flickvän hade gått bort. Då råkade jag hamna på en sån där krog för homofolk. Han som stod som vakt kände ju inte igen mig och sa direkt till mig vad det var för ställe. Men jag gick in ändå. Lite konstigt egentligen och jag kan inte erinra mig varför jag gjorde det.

Men så blev det och så jag började snacka med folket. Men jag klargjorde också att jag inte var en av dem, men heller inte hade något ont av dem.

Jag var ledsen och behövde snacka av mig. Och det kan jag säga, en sån empati har jag aldrig känt som då. Djäkla vad det värmde. Och jag ångrar inte en sekund att jag gick dit för jag hade antagligen inte mötts av den värmen på något annat ställe i hela stan. Jag tror att människor som hela tiden får utstå antipati, hat och hot har lättare för att känna empati för sina medmänniskor.

Tack ska ni ha, alla HBTQ-personer, vars läggning jag inte begriper mig på!

 

3 thoughts on “Orlando – HBTQ:s Utøya!

  1. Ping: Intolerans – eaqhan

  2. Hej!

    Beklagar din sorg och visst du har rätt – en del sorg bleknar inte utan gör sig påmind vid skilda tillfällen.
    Det viktiga är att man genom sorgen och förlusten av den man älskar måste få finnas där som en lika stor del av livet som då hon fanns vid din sida – kanske vi en dag mötas ånyo.

    Själv har jag två vänner – sedan många år – som är homosexuella.
    Dessa två räknar jag som de bästa vänner jag har och har haft mycket roligt tillsammans.
    Kanske för att de visar en helt underbar självdistans till sin egen sexualitet – som förövrigt inte är något allmänt samtalsämne även om det ibland kan beröras – och jag har fått lära mig så mycket genom dem – för även jag har varit oförstående till homosexualitet men inser att det handlar inte om böjelsen i sig själv utan kärleken till en annan människa.

    Händelsen i Orlando är förfärlig men knappast överraskande mot bakgrund av de generösa vapenlagar man har i USA.
    Därutöver visar religionen – oavsett vilken – på en inskränkt syn på våra medmänniskor som delar upp oss i acceptabla respektive icke acceptabla – vilket strider mot min egen värdegrund där varje människa har ett oinskränkt värde och skall respekteras utifrån det.
    Religion har ingen plats hos mig även om jag respekterar de som finner sig själva religiösa.

    MVH//Björn

    Gilla

Kommentera

