Lögnaktig läkemedelsbransch


Vinstintresse driver alla företag

 

och ofta tar det sig ohedeliga uttryck

Egentligen ser vi det varje dag när vi möts av reklamen. Tänk så bra och billigt allt är när det visas i annonser i våra media! Men håller det verkligen måttet? Nej, långt ifrån alltid.

Det värsta jag själv kan minnas är vad jag råkade ut för på båtmässan på Svenska Mässan för många år sedan. Det var en engelsman som stod och demonstrerade borr av krom-vanadinstål. Med dem kunde man borra igenom en stålfil, vilket han visade. Och filen var det inget fel på, det visade han också! Jag blev så imponerad att jag köpte en sats för 450 kronor, vilket var mycket pengar på 80-talet.

Det dröjde länge innan jag fick användning för borren. Jag skulle borra i aluminum. Och det var mer än borren klarade! Jag hade borr som var helt värdelösa, men försäljaren hade då rest hem för länge sedan.

Lurad!

Nu kollade jag några äldre nummer av tidningen Forskning & Framsteg. På sidan 19 i nummer 7 2013 skriver tidningen om läkemedelsföretag att 34% av alla annonser för antidepressiva läkemedel i Läkartidningen åren 1994 – 2003 var vilseledande, ett förskönande ord för lögnaktiga.

Hela texten är återgiven i bilden nedan.

Lögn om läkemedel.jpg

Narurligtvis är detta synnerligen allvarligt. Särskilt när det gäller läkemedel står ju hälsan på spel och vad gäller depressioner är det ju faktiskt inte helt ovanligt att de utan rätt behandling leder till suicid, alltså självmord. Då är det än viktigare att man kan lita på läkemdelsföretagen.

Tidningen skriver också att under samma period (1994 – 2003) ökade försäljningen från 130 miljoner till till över en miljard. Kan den ökningen ha berott på att läkare lurades att förskriva undermåliga preparat? Fundera på det!

Och skulle mannen på Svenska Mässan kunnat sälja ett enda borrset ifall han hade demonstrerat skräpborren han sålde istället? Fundera på det!

 

 

 

En tanke på “Lögnaktig läkemedelsbransch

  1. Pingback: Tobaksindustrin – eaqhan

Lämna en kommentar