Jag måste ge mig själv backläxa!


Jag hade fel!

 

Jag gisslade Åkesson för hans kulturförslag

I Almedalen slog han ett slag för folkmusik i förorterna och i förra inlägget, som jag alltså ger mig bakläxa för, lade jag då upp den här bilden:

Ståuppkomiker Åkesson.jpg

Jag var okunnig om folkmusik och folkdans och trodde att det skulle vara något som var alldeles särskilt svenskt. Inget kan vara mera fel, enligt  Martin Aagård i AFTONBLADET som hyllar Jimmie Åkessons kulturinsats. Hans förslag att sprida kunskap om svensk folkmusik i förorterna är genialt eftersom det visar de nya svenskarna att svensk kultur är en mix av alla möjliga kulturer och att kultur förändras och alltså utvecklas även av de nytillkomna.

Martin Aagård berättar att polskan kommer från Polen, schottis från Böhmen och de svenska folkvisorna från tyska schlagers. Calle Jularbo var en av resandefolket och introducerade romsk dragspelsmusik i Konungariket Sverige.

”Äntligen kom Sverigedemokraterna med ett bra kulturpolitiskt förslag!

I dag i Almedalen presenterade Jimmie Åkesson förslaget att vi bör skicka folkdanslag och folkmusiker till förorterna för att hjälpa till med integrationen.

Och det är faktiskt en strålande idé.

Det skulle vara en fantastisk möjlighet att sprida riktig kunskap om folkmusiken utanför de frälstas skara.” /  Martin Aagård I ATONBLADET

Så här kommenterar Sven tycker Åkessons förslag: ”Heja Jimmie Åkesson, han har äntligen insett vad andra kulturer betytt för det vi kallar ‘svensk kultur’. Fast jag tror inte att han begriper detta!”  Så kan det ju vara 😉

Kommentera

