Inlägg utan politik


Allt är inte så förbannat eländigt

 

men det är sannerligen ingen god värld vi lever i

Nu är det dock fredag och nu när helgen kommer så ska jag inte förpesta helgen för er, mina kära läsare, med all världens elände, trots att jag ju storknar av all vedervärdighet som denna värld består i. Faktum är ju att jag snart inte orkar att ta upp allt som jag vämjes över. Och allra minst nu inför helgen, som jag ju vill att ni ska njuta av.

Därför ska jag nu berätta om en seglats som inte var så särkilt anmärkningsvärd. Det var bara en tur från Göteborg till Hönö och tillbaka.

Bakgrund:

Jag köpte en båt förra året och sålden den samma år på hösten till en vän som visste nada om båtar. Han visste knappt mer än skillnaden på vad som är för och akter på en båt. Men han är ambitiös och han gick såldes en navigationskurs i våras och senare en segalarkurs på en hel vecka. Men fortfarande har han en del att lära, så klart, och det får han lära sig av mig. Därför går vi ut när vädret passar så han får öva lite mera.

Jag är verkligen imponerad av honom. Han satsar på den här nya grejen att börja lära sig segla. Men det jag mest av allt imponeras av är hur tuff han är. Det bevisade han i går. Då seglade vi till Hönö i Göteborgs norra skärgård. Det var hans dröm för dagen att komma dit på egen köl och köpa sig en äkta hönökaka.

Jag, som instruktör, tyckte att jag hade hela sjökortet i huvudet, men eftersom det var många år sedan jag senast seglade in till hamnen i Hönö Klåva så begick jag ett misstag. Vi kom in fel väg och det var ju helt mitt fel. Det var så grunt att jag såg botten nästan hela tiden. Men båten sticket ju bara 0,85 meter så vi fixade det. Det gick vägen! Men just den vägen skulle vi ju inte ha tagit för att komma in till hamnen i Hönö Klåva. Det insåg vi under färden. Ortsborna som såg oss väntade säkert på att få se oss gå på grund.

Puh!

rJa, det var pirrigt och nervpåfrestande innan vi kom rätt, men till slut kunde vi lägga till vid kaj och min kompis som har köpt båten av mig skötte hela manövern för segel trots att han ganska nyligen, som sagt, knappt kunde skilja för från akter. Klart att jag imponeras av vad han på så kort tid faktiskt har tillägnat sig av kunskaper.

Sen seglade vi tillbaka och då kom regnet två timmar tidigare än vad väderprognosen sade oss. Shit!

Hönö-Göteborg.jpg

Det är ju alldels självklart att man ska ha bra regnställ med sig i båten, men är det i början av säsongen kanske man inte alltid har fått det med sig till båten. Det är ju mycket som ska ombord.

(Början av säsongen i början av augusti? Jo i detta fall! Sjösättningen blev väldigt sen. Och sen hände inte mycket mera. Så allt tog sin tid. Seglen kom inte upp i samband med sjösättningen och när de väl satt på plats … ja då hade lång tid gått. Så var det – bara för att förklara.)

Jag har själv gjort misstaget att segla ut innan jag har fått med ett väderskyddande seglarställ som står emot alla tänkbara oväder och hamnat i ett rent djävla skyfall. Då, en gång, hände det mig att jag blev så genomvåt att jag inte kunde ha blivit ett skvatt våtare iflall jag hade badat med kläderna på. Men fullt så totalt blöt som jag den gången blev klarade han sig ifrån, han som nu äger min senaste båt, men blöt blev han, finnen.

Finsk sisu

”Jag går ner i kajutan”, sa jag. ”Sen kan jag ta en törn vid rodret och avlösa dig. Det är ju onödigt att vi båda blir helt genomvåta.”, sa jag och menade att vi fick dela på plågorna, men han tog på sig att fixa allt själv och styrde in båten till hamnen utan min hjälp. Finnar är av ett segt virke. Men han frös så han skakde när vi kom in till hamnen, ska ni veta!



Det är sannnerligen ingen god värld vi lever i, skrev jag inlednigsvis.

Det är ju fredag och nu börjar helgen. Så jag ville ju bespara er lite av världens elände. Men om ni orkar ta till er världens elände så vassego:

Videoupptagningar visar hur djur som fraktas från EU till Turkiet för halalslakt utsätts för extremt lidande som strider mot EU:s regler för djurtransporter tar Svt upp. Kreatur lastas på överfulla lastbilsflak, utan vare sig mat eller vatten i 40 gradig värme under många dygn.Klart de lider fruktansvärda kval innann de dör i blodförlöst av att få sina halsar avskrurna. Gravida kor kejsarsnittas utan bedövning innan de får sina strupar avskrurna därför att de måste avlivas efter religiösa regler. Fy fan!

Det här djurplågeriet har många bottnar

Det handlar inte bara om islam. Judar har samma djävla förbannade vidskepliga föreställningar att djur måste slaktas genom att halsen skärs av på det levade djuret annars är det ”orent”.

Jag har bara en sak att säga: Satans djävla förbannade vedervärdiga vidskepligt dåraktiga idioter. Dessa djurplågande judar och muslimer, må de aldrig kommat till det himmelrike de tror sig komma till efter döden. Må de hellre leva i det brinnande helvete de tror på! Där hör de hemma!

Men det finns en annan botten också på detta hemska djurplågeri.

Vinstdjurplågeri

Och då handlar det om kapitalets vinstintresse. Det är ju tydligen betydligen billigare att frakta de stackars slaktdjuren till Turkiet än att slakta dem där de är uppfödda och ska ätas. Att då låta djuren få mat och vatten på den långa färden mot döden är en för kapitalisterna  en onödig kostnad som drar ned vinsten för dem som sätter vinstintresset framför djurens tortyrliknande lidande. Nog fan blir man förbanad. Och allra mest förbannad blir jag på de myndigheter som ser detta pågå dag efter dag, år ut och år in, utan att de reagerar, trots att det bryter både mot moral, etik och ett flertal lagpagrafer inom EU.

Men det är ju inget nytt.

Redan för minst 20 år sedan uppmärksammmades att djur fraktades under vidriga förhållanden till Portugal för att slakten där då var billigare än här i Sverge (och svenska jobb försann). Men ingenting förändrades. Frukatanvärda djurtransporter fortsatte. Kapitalisternas vinstintressen går alltjämt före alla paragrafer som rör djurrätt och så är det alltså än i dag. Det finns lagar som skyddar djuren, men de gäller inte i verkligheten när kapitalets vinster hotas. Djur får plågas till döds om vinstintresset är det viktigaste. Fy fan sägern jag bara!

 

2 thoughts on “Inlägg utan politik

Kommentera

