Det kan de gott ha


Men

 

det är väldigt fel med dödsstraff

Och lika så stympande straff. Det är ju trots allt så att det förekommer ganska ofta i alla länder att oskyldiga döms och då ska det i straffskalan inte förekomma straff som är oåterkalleliga. Det är min absoluta ståndpunkt.

Hur vet vi att de 36 hängda verkligen var IS-gubbar?

Hängda IS-krigare.jpg

Visst är jag primitiv då jag skriver i rubriken att de gott kan ha det. Visst kan jag känna så, men när jag tar mitt förnuft tillfånga och inte bara går på känslor så föredrar jag att de ruttnar i fängelse istället och kommer man senare på att någon av dem var oskyldig så kan den ju släppas fri.

Det finns en annan aspekt att också beakta när det gäller dödsstraff. Det kan ju uppstå ett behov att åter igen förhöra en dömd person om vad den har gjort, men döda talar som bekant inte. Därför måste dödsstraff fördömas var helst det förekommer. Och det gäller även terrorister och en del andra grova brottslingar, hur gärna man än kan känna att de inte förtjänar att få leva!

Man får inte vara så medeltidsprimitiv som islamistiska stater är och en del andra också, såsom till exempel USA och Kina. Wikipedia.

Dödsstraff.jpg

Kommentera

