Lite lätt del två


Jo,

 

så här är det!

Klart jag kan göra inlägg utan att presentera mina politiska åsikter. Det senaste gjorde jag ju igår. Ja, alltså att inte propagera för dem, mina åsikter.

Ni som följer mig regelbundet undrar kanske vad som har tagit åt mig. Bryr jag mig inte om att försöka höja människors politiska medvenhet? Eller människors medvenhet om miljön som brakar åt helsike? Eller att antibiotika andvänds inom livsmedelindustrin i sådan utsträckning att vi själva snart inte har verksamma mediciner mot banala infektioner?

Ärligt talat, mina vänner, så inser jag att jag inom min resterande livstid aldrig kan förändra världen. Och jag fick aldrig barn som jag behöver bry mig om framtiden för. Så rent egoistiskt tänker jag som så, att vill ni inte lyssna på mig så får det väl vara så!

Men annars har jag ett alternativ till vårt samhällsystem. Läs här.

Kapitalisterna  - miljö.jpg

När vinster och profit får styra så drabbas vi alla. Därför måste vi få ett slut på det  kapitalistiska samhällssystemet där det privata intresset går före allt annat och där till att stater måste underordna sig mäktiga personer. Det är ju inte demokrati!

 

 

 

2 thoughts on “Lite lätt del två

  1. Jag har inte hellre barn, så ibland tänker jag också: Nämen ta nu och skit i det hela! Men se det går inte, jag lyckas inte. Vi har olika åsikter i mångt och mycket, du och jag, lika i en hel del. Och det är nog bara att acceptera det som det är – att vi båda kommer att gneta på så gott det går, var och en på sitt håll och kanske med helt olika frågor. Det måste ha någonting med vår karaktär och uppväxt att göra, det där med att inte ge upp. Jag är smålänning. Gott nytt år!!! 🙂

    Gilla

    • Smålänning ja. Jo, jag tror på att folk från olika landskap har olika kynnen. Landskapens förutsättningar för försörjning, särskit förr när vi stod naturen nämre, har kanske format karaktärerna. Smålänningarna sägs vara snåla, men man kanske hellre bör säga att de är sparsamma. De var tvungna att vara det när de steniga jordarna inte gav så mycket.

      Det finns två landskapstyper som har utmärkt sig för att vara extra trevliga. Det är smålänningar och värmlänningar. Kanske samma natur har format dem.

      Och så har vi som kontrast det så kallade gnällbältet. ”Vackert väder i dag!” ”I dag ja!” Aldrig nöjda!

      Men man ska inte generalisera. Å andra sidan ligger det ju en del i det. Och när det kommer till helt andra folkslag blir skillnaden ännu större. De mest omtänksamma människor jag har stött på är från Västafrika söder om Sahara. Och de värsta är de som hängivet ger sig åt islam oavsett var de kommer ifrån. För att nu inte tala om dem som praktiserar så kallad hederskultur, hur nu det kan ha med heder och kultur att göra.

      Jag kan ju också inflika att när min flickvän gick bort råkade jag i min sorg hamna på en krog för homosexuella. De var de mest förstående som jag träffade på unde denna svåra tid. Kanske för att de själva är en sådan utsatt grupp.

      När jag var ung kunde jag inte tollerera när folk hade annan politisk uppfattning än min egen. Jag kände mig alltid tvungen att försöka få dem på andra tankar. Idag bryr jag mig inte. Flera av mina bästa vänner är åt höger, en del till och med extremt åt höger. Ändå respekterar vi varandras åsikter. Kanske jag har gett upp? 😉 Fast det är ju också mest stimulerande att diskutera med folk som inte håller med mig. ”Ja, det tycker jag med! Ja, det tycker jag med! Ja, det tycker jag med! Det blir ju bara tråkigt! 🙂

      Nu känner jag inte samma lust längre att skriva om elände och orättvisor. Men så går det par dagar och så måste jag ge mig på det igen, fast för ett tag sen pockade behovet på mycket mer ofta.

      Gott slut och gott nytt år!
      /Skvitt

      Liked by 1 person

Kommentera

