Sjukvården


Dagliga rapporter

 

om svenska sjukvårdens nedmontering

Det läser vi ju hela tiden om. Det finns ingen anledning att jag ska ta några exempel på det. Alla vet ju ändå. Det är bara att läsa tidningarna och se nyheterna på TV. Istället visar jag en bild av Lindström, lite redigerad av mig.

lindstom-sjukvard

Men OK, en länk bjuder jag på: Väntetider ökar: ”Katastrofalt på många akutmottagningar”. Jag saxar ett par rader: ”I underlaget finns förstås exempel på väntetider på över tio timmar och det är framför allt de äldsta som drabbas av det. Värst var det i gruppen över 80 år på Sahlgrenska och Mälarsjukhuset i Eskilstuna. De extrema fallen med väntetider på flera dygn som rapporterats i både Stockholm och Göteborg under januari finns inte med.”

Orsaken är ju ”brist” på pengar. Främst ”räcker de inte” till rimlig sjuksköterskelöner. Och hur kan det komma? Tja, sveriges skapade värden hamnar i fickorna på de mest förmögna. Skatterna har över lag sänkts, inte minst genom Alliansens skattesänkningar. Men över lag har de rikaste under ett antal decennier fått allt lägre skatt och fler möjligheter att slippa skatt. Det är lätt att se sambandet, bara man lägger samman ett och ett.

2 thoughts on “Sjukvården

Kommentera

