Oförklarlig strålningsökning


Fukushima

 

strålar mera nu än tidigare

En sak är jag glad för, jag lyckades aldrig få några barn. Egentligen ville jag det inte heller. Men nu när jag börjar bli gammal så tänker jag som så att det hade varit trevligt i alla fall.

radioaktiv läcka 2.jpg

Men medan jag fortfarande trodde att jag kunde få barn så tänkte jag att det inte finns en framtid för dem. Redan då insåg jag att världen inte tål mänsklighetens miljöpåverkan på vårt lilla klot. Risken för ett krig mellan stormakterna kändes också ganska rimligt och att kärnvapen skulle komma till användning kunde inte negligeras.

Kärnvapnen finns fortfarande. Frågan är om det någonsin kommer fram en regim som är galen nog att använda dem. Omöjligt är det ju inte så länge dessa vapen finns. Men ett större och förhoppningsvis (sic!) mer realistiskt hot är alla andra sätt som miljön påverkas. Klimatet förändras och allt fler arter utrotas. Människorna blir allt fler och förbrukar mer av jordens resurser än jorden tål. Framtiden  ser dyster ut. Därför är jag trots allt väldigt glad att jag inte har barn, vars framtid jag skulle oroa mig för. Och jag är glad att inom en ganska snar framtid få lämna detta jordeliv och komma ifrån det med blotta förskräckelsen.

Så nu var det sagt

Kärnkraftverket i japan, Fukushima som drabbades av tsunamikatastrofen 11 mars 2011, havererade ju som bekant när flodvågen vällde in över skyddsmurarna som var tänkta att stå emot en tsumanivåg. Men vågen blev ju större än vad skyddsmuren var planerad för, som bekant.

Och vad har hänt sen?

”Knappt sex år senare har konsekvenserna av katastrofen fortfarande inte tyglats. Faktum är att de når nya nivåer.

Radioaktiviteten i reaktor nummer två har nämligen under de senaste veckorna nått den högsta nivån någonsin.  … Radioaktiviteten har nu uppmätts till 530 sievert per timme. Tidigare har nivån legat på 73 sievert i timmen.” Det skriver Illustread vetenskap.

fukushima-stralningsokning

Lite radioaktivitetsspill hit och lite dit

Radioaktivitet läcker överallt ut från olika källor. Inte bara från Fukushima. Tillsammans blir det en hel del. Det plusas på hela tiden och radiaktiviteten har lång livstid innan den försvinner. Vissa radiaoktiva isotoper kommer att finnas kvar när jorden går under om cirka 4-5 miljader år!

Några ofarliga nivåer existerar inte. Till och med den naturliga bakgrundsstrålningen påverkar, vilken man anser har en viss betydelse för att mutationer uppkommer. Dessa har dock varit helt avgörande för att driva evolutionen, vilket vi har vår existens att tacka för. Men samtidigt är de flesta mutaioner skadliga för drabbade individer.

Människan har bara ett val, att en gång för alla avsluta eran med kärnkraft och kärnvapen, annars slår det tillbaka på människan och alla jordens övriga livsformer. Världen måste införa nollnivå för såväl kärnvapen som kärnkraftverk för kommande generationers skull! Men personligen oroar jag mig inte. Karon lär snart ta mig med på färjan över floden Styx och föra mig till Hades där jag är i säkerhet i eviga tider.


Mer+pil Mindre.jpg

Klicka här för att läsa andra inlägg i saken av Skvitt.

 

 

One thought on “Oförklarlig strålningsökning

  1. Ping: Radioaktivt utsläpp ökar | Se Eaqhan

Kommentera

