Den automatiske storebrodern


Han är här

 

Den opersonlige storebrodern

”Mindmancer har lärt kameror att tänka. Med teknologi som gör att kameror kan urskilja ifall människor gör intrång på ett område eller om en brand uppstår, öppnades möjligheten att digitalisera säkerhetsbranschen genom automatiserad bevakning. På så sätt effektiviseras åtgärden och det sätts in rätt resurs, vid rätt tid och på rätt plats.” Läs mer här.

Visst låter det bra, så länge tekniken inte missbrukas, men tänk denna teknik i en totalitär diktatur! Jag ryser!

kamerasmart-1984

Dagens ungdom har bristande kunskap om det mesta som den äldre generationen tar för givet att alla vet, men å andra sidan hänger ju vi inte med i det nya tekniska som ungdomen anser är så självklart att behärska, jag märker det själv. Så om dagens ungdom inte vet vad jag jag tänker på när jag skriver om ”Storebror” så är det inte så konstigt. Och det är ju främst yngre jag skriver för. Därför skriver jag, ni bör läsa 1984! Men det gäller även de äldre som har missat denna klassiker. Orwells Storebror är i dag fullt möjlig och kan övervaka helt automatiskt. Det sker redan i stor skala, men det kan göras i än större skala!

Vi måste hela tiden vara på vår vakt. Demokrati är inget självklart och slår vi inte vakt om den kommer någon förr eller senare att ta den ifrån oss. Världen och historien är full av exempel på just det!

One thought on “Den automatiske storebrodern

  1. Ping: Läcka om intrång och avlyssning – eaqhan

Kommentera

