Nazismen inom SD


 

SD

ett parti med rötter inom nazismen i Sverige

Med en skicklig partiledare har ju deras rötter nästan fallit i glömska bland våra medborgare. Och bland dem som inte intresserar sig så mycket för politik är det något som de inte ens har en aning om. Det gäller ju bland annat en av mina vänner.

Han bor i en invandrartät och kriminellt belastad förort och har ingen högre utbildning, samt slutade jobba i ganska unga år, levde på soc och lyckades sen med konststycket att bli förtidspensionerad. Det var ju ganska lätt på den tiden. Men det har ju straffat sig och nu när han är ålderspensionär så har han bara garantipension!

Svensk förort.jpg

Jag bodde faktiskt i hans stadsdel en kortare tid då man utför stambyte i mitt hus. Jag kunde själv konstera att det inte var ovanligt att höra skottlossning, mest om kvällarna. Och det var lätt att se att merparten av barnen på småskolan som jag passerade på vägen hem mestadels var mörkhyade. Det var som att passera genom Afrika på vägen hem.

Min vän, ”Kalle” (fingerat namn), vill flytta därifrån, men han saknar ekonomiska möjligheter till det. Bara flytten kostar mer än han kan betala för. Han sitter ju i klorna på Kronofogden! Hela hans situation frusterar honom, men han tycks omedveten om att han har bäddat för det själv och lika omedveten är han om politik.

Nu röstar han på SD. Han gör det för att han är obekväm med alla invandrare i bostadsområdet. Det är bland annat sådana som han som ger SD sina sympatier och röster!

När vi träffas pratar vi inte politik för det är han ointresserad av. Jag minns en gång som vi satt ett gäng och pratade och vi kom in på politik. Det var ett snack där vi alla blev väldigt engarerade, utom ”Kalle”. Han satt tyst ett tag, men sen protesterade han. ”Sluta! Kan vi inte tala om nåt annat? Ska vi snacka om politik så går jag!”, sa han. Så av hänsyn till honom slutade vi tala politik och samtalet gled över till sport och vilka lag som … och … vem gjorde målet och hur och …

Jag fattar inte hur det kan vara så förbaskat intressant när vuxna människor bara leker, men för vissa är det viktigare än vad som händer i världen. En av dessa ”vissa” är alltså ”Kalle”.

”Jag röstar på SD”, sa han. ”Jag är trött på alla invandrare.” Och jag förstår honom. Att vara som en utlänning i sin egen stadsdel, som att bo i ett U-land i tredje världen, det är ju ingen höjdare. Men han har ju noll koll på att SD står för en politik som går långt bortom den SD vill tala öppet om. Och däför är han samma lätta offer för deras politik som samma sorts människor var i Tyskland på 30-talet! Och han är ju tyvärr inte ensam i sin politiska okunskap, vilken gör honom till en lättlurad sympatisör! Nazist eller rasist är han ju inte, dagens sanning!

Politik vill han inte snacka om, men politik lägger han ju sig ändå i utan att veta om det. Han lägger sin röst på SD utan att ha en aning om vad deras politik i grund och botten går ut på!

SD nazism.jpg

Länk

Inte i något annat parti än SD hade en nazist kunnat ta plats i kommunfullmäktige. Och ingen nazist hade valt något annat parti än SD för att nå en position. De nära sambanden mellan nazismen och SD är den enda förklaringen, så klart. Men sådant är inget som ”Kalle” har koll på. Det enda han bryr sig om är att han numera känner sig som en främmande fågel i den stadsdel han är född och uppvuxen i och oförmögen att flytta ifrån.

Om ”Kalle” hade haft ett uns intresse av politik hade han förstått att det enda som gagnar honom är vänsterpolitik och det bästa för alla som försörjer sig på lönearbete vore om vi löneslavar tog makten över borgarklassens kapitalister! ”Men det lär ju inte hända i mitt liv, så nu skiter jag i hur det går. Jag ska ändå snart dö!”, som jag sa till en annan av mina vänner, adelsmannen, militären och den som håller sig till höger på den politiska skalan. Men vi kommer ofta bra överens ändå 🙂 . Kanske för att han är så väl förtogen med politiken och förstår kommunsimens idévärld, men inser att den inte gagnar hans klassintessen.

Önsketänkande

Om ”Kalle” och alla andra ur arbetarklassen hade förstått lika väl som adelsmannen vad som gagnar hans och deras egna klassintressen! Då hade vi helt klart haft ett bättre och jämlikare samhälle!

Kommentera

