Ett beslut


För andra gången

 

pajade min dator som var specialbyggd

Jag älskade den. Den var ganska rejäl och till ett pris som verkligen var juste. Det var ett bygge enligt mina egna specifikationer och det var Europadata som fixade det.

min fotoblogg skriver jag aldrig några texter, men jag gjorde ett undantag. Datorpaj.jpgJag fick kommentarer:  ”Ja jag vet hur det känns när datan pajar.” Jag avstod från att tillrättavisa. Data är ju data och maskinen man kan se data på är till exempel en dator. Många gör fel där!

Fel gjorde även jag. Jag skrev: ”Min superdator ska ju renoveras.” 

Men jag rättade mig sen. Ljuga vill jag ju inte, så jag skrev: ”OK, det där med superdator är kanske överdrivet. Mycket överdrivet egentligen. Med superdator menar man ju egentligen sådana där datorer som forskarna använder och som tar upp ett större rum. En sån har jag INTE!
Men vattenkyld 16-processors med i7, ett av de bättre grafikkorten (inte det bästa för det behöver jag inte) och tre hårddiskar – SSD + två vanliga (1TB + 2 TB) är ju inget som brukar tillhandahållas av de vanliga teknikbutikerna. Och om så vore skulle den säkert ha kostat minst 30.000. Min kostade 13.000 och reparerades och uppgraderades för 2.500. Och det tycker jag var jämförelsevis billigt. Synd bara att den redan är paj IGEN.”

Nu har jag tänkt om. Europadata skiter jag i. OK att de byggde en fantastisk dator åt mig, men nu har den pajat två gånger! Det får räcka! Mitt förtroende är förbrukat. Så det blir nog en vanlig ”köpedator”, trots allt. Hårddiskarna plockar jag ju ut och stoppar in i min hårddiskdocka så inget går förlorat.

 

Kommentera

