Skvitt ser på bostadslån


Banklån

 

om jag ser det ur mitt historiska perspektiv

Ville man ha en bostadsrätt så var det sällan mer än några tusenlappar som krävdes, men pengarna var ju lite mer värda då och inkomsterna betydligt lägre. Så det blev till att låna om inte föräldrarna hade sparat en längre tid.

Å andra sidan var det inte bara att gå in på banken och säga ”fly mig ett lån på femton – trettiotusen, jag ska köpa lägenhet!” Lån var ingen rättighet och inget som prackades på någon vanlig löntagare, så som det ju är i dag. Skumma låneinstitut var heller ännu inte uppfunna. Och få hamnade i ”Lyxfällan”! Det såg staten till.

Bostadsrätt 2.jpg

Det var snarast en ynnest att få låna i banken (andra långivare fanns ju knappast) och man fick så snällt stå med mössan i hand och bedyra att man hade fast anställning och inga andra skulder. Ändå var det inte säkert att man fick ett lån ens för att köpa en bostad.

Men kunde man hitta någon som gick i borgen så kunde det lösa sig. Och det kunde ju inte alla. Därför inrättades något som kallades kommunalborgat bostadsrättslån och det var maxat till 15.000 kronor och 75% av köpesumman, vilket ju inte låter så mycket idag, men det var andra priser då.

Detta kommunala initiativ var något som jag kunde utnyttja och det har jag aldrig ångrat. Jag bor billigt och det är jag glad för nu när jag är pensionär och bara har hälften i inkomst mot när jag jobbade. Mina föräldrar hade 80% i inkomst jämfört med lönen! Så visst har det försämrats! Men det var ju andra tider då.


Mer+pil.jpg om pension av Skvitt

Att vara pensionär idag

Det gynnar oss inte

Tände eld på sig – varför

PRO och storsvindlarna

Pensionssystemet-en-vinstmaskin (Inte för pensionären)

Lägre pension

50.000 kr / mån i pension

”Skvitt, du har ju skrivit om pension”

LO larmar om usla pensioner (Tiger totalt det gör däremot PRO)

Vad ska pensionärerna göra med alla sina pengar?

Bevisat – vi har råd med högre pensioner

Pensionsnytt

Skvitt synar pension, Pensionsmyndigheten, mm

Pension en skållhet överraskning

Fattigpension­ärer ökar kraftigt

Den skandalösa pensionen

S och pensionerna

Pensionärer bjuds på hamburgare + fler korta påsknyheter

Pensionärerna

PRO erbjuder

Sverige: äldre svälter

PRO-ordförande har ordet

Sverige: äldre svälter

PRO-ordförande har ordet

AB skriver, men PRO:s tidning tiger

Svält förnöjd!

Ännu inget svar

Tala är silver …

Fler äldre, färre äldreboenden

Pensionssystemet

Allt fler fattiga

SvD vs PRO pensionären

Kommentera

