Katastrofalt politiskt beslut


Västlänken

 

tåg på omväg under Göteborg

Göteborgs politiker tycks ha huvudet helt under armen. Hur förklarar man annars varför de vill dra tågen under Göteborg i en stor omväg, Västlänken. Men sunda medborgare visar sitt missnöje.

Västlänken 2.jpg

Kortaste vägen mellan två punkter är en rät linje. Det har varit känt sedan urminnes tider, men tydligen inget som hittills nått fram till styrande politiker.

Man beräknar att projektet ska kosta 20 miljarder, men det är en högst ungefärliga prislapp! Och som alla vet så tenderar stora projekt att fördyras rejält. Och man talar även om belopp på över 30 miljarder!

”Kostnaderna för Västlänken är redan tre gånger högre än notan för Älvsborgsbron, Götatunneln, Lundbytunneln och Tingstadtunneln – tillsammans”, skriver Christer Lövkvist i GP:s granskning. Och för att förstå hur mycket 20 miljarder egentligen är påpekar han att det motsvarar Volvobilar, kofångare mot kofångare, ända från från Svinesund till färjeläget i Helsingborg!

Och kanske kommer det att handla om två filer hela den vägen innan slutnotan är betald!

Dyrt lär det bli, eller som han påpekar: ”Vi tittar på den senast gjorda kalkylen för Västlänken, den från 2009. Där framgår att själva tunneln, alltså enbart det sex kilometer långa nakna hål som ska grävas genom lera och sprängas genom berg, utan stationer, utan spår och annat som krävs för att köra tåg, kan kosta allt från 5,8 till 18 miljarder kronor.”

Jag kommer osökt att tänka på tunneln genom Hallandsåsen. Då var det så viktigt att spara in ett par minuter i restid med tåg. När det gäller den planerade tunneln under Göteborg kommer det däremot att leda till längre restider av två skäl. Det ena är att det är omöjligt för tågen att köra snabbt i krökarna under stan. Det andra skälet att tågen ska stanna vid två hållplatser förutom vid dagens Centralstation, nämligen

Centralstation Göteborg.jpg

under Haga och vid Korsvägen. Och just dessa stationer tycks vara hela poängen med Västlänken. Det är få som kommer att ha nytta av de hållplatserna. Och det kommer att reta gallfeber på dem som tar snabbtåget söderöver eller från motsatt håll.

Det man vann i tid genom Hallandsåsen äts upp mer än tiofalt av Västlänken om man passerar Göteborg!

Men bortsett från längre restid, en astronomisk summa och att Göteborg under byggtiden kommer att drabbas av orimliga trafikstörningar, samt att enorma schaktmassor måste transporteras bort i en hårt belastad trafikmiljö, så finns det en annan aspekt: man kommer inte att kunna bygga dubbelspår på Bohusbanan! Det skriver Mats Lövgren. ”Marieholmsbron är för låg för att trafikeras av många tåg och en tågtunnel under älven hamnar för djupt för att kunna anslutas till pendeltågstunneln.”

Västlänken - alternativ.jpg

Så nog kan man med fog påstå att Västlänken är ett katastrofalt politiskt beslut. Och detta beslut har Miljödepartementet idag gett klartecken till! Det kan du läsa här.

I mitt midsommarinlägg lyfte jag fram två andra exempel på att Göteborgs politiker borde omyndigförklaras. Du kan läsa det här, ifall du missade det.

Västlänken 3.jpg



Bonus.

Ni äldre känner ju till tiderna när man inte kunde plocka till sig själv av vad man ville ha utan fick köa framför disken och beställa vad man ville ha. Kanske bara en halv böj.

 

Annonser

6 thoughts on “Katastrofalt politiskt beslut

    • Antagligen inget alls. Det enda han antagligen är ute efter är att få med de som står utanför facket. Lyckas han med det så är han säkert helt nöjd och hans mål är uppnått. Du vet, snack utan verkstad.

      /Skvitt

      Gilla

  1. Min första association gick till ett uttalande
    av nobelpristagaren Dario Fo som lyder:
    ” politiker är som duvorna på Marcusplatsen
    först äter dom ur din hand sen lyfter dom
    och skiter på dig”

    Liked by 1 person

    • Han sa faktiskt att det var socialdemokrater som var som duvor, annars har du rätt.
      Och det stämmer djävligt bra på S.

      Karl-Petter Thorwaldsson uttalade sig nu i TV och sa som det är; under trettio år har S gynnat de rika och sett till att klyftorna har ökat katastrofalt. Det var innebörden. Något citat har jag inte hittat ännu.

      /Skvitt

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s