Inget ont som inte har nåt gott med sig


Hesa Fredrik tjöt

 

i Stockholm av misstag och skrämde folk

”Larmsignalen ”Hesa Fredrik” sändes av misstag ut över Stockholm på söndagskvällen.

Enligt SOS Alarm ligger den mänskliga faktorn bakom det kritiserade haveriet.

… ett handhavandefel. … den mänskliga faktorn … Vi har brustit i våra rutiner” / AFTONBLADET

”Det gick inte att ringa till 112 eller polisens växel 114 14. … Varken Försvarsmakten, polisen eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, visste till en början varför larmet gått. … Först efter elva minuter i ovisshet kom förklaringen. ‘Hesa Fredriks’ varning till allmänheten var ett falsklarm. … I vanliga fall är det SOS Alarm som kontaktar radion. Men Sveriges Radio uppger att de själva fick ringa och undersöka vad som hänt. … Trots kaoset och stockholmarnas förvirring valde SOS Alarm att inte skicka ut signalen ‘faran över’. … En av hemsidorna som gick ner var MSB:s  webbplats. … Hemsidan krisinformation.se uppdaterade dock inte om falsklarmet förrän klockan 22.49 – 50 minuter efter att det gick ut.” / AFTONBLADET

Jag kommer att tänka på krigsåren och påståendet ”svensk beredskap är god!” Det vet vi nu att det bara var lögn. Likadant tycks det vara idag!

Felvarning.jpg

Nu var det ju bara bra att det hände. På så vis upptäcktes att kapacitet saknas för att alla oroliga ska kunna gå in på MSB:s hemsida, utan att den blir överbelastad och kraschar, och ta reda på vad som hänt och få tips om vad de ska göra för att inte råka illa ut, t. ex. stänga fönstren och hålla sig inomhus eller uppsöka skyddsrum. Och dessutom upptäcktes att rutinerna inte fungerade, att svensk beredskap helt enkelt är urusel.

Det uppdagades att SOS alarm och polisen inte har tillräckliga resurser i sina växlar. Särskilt välbekant är väl polisens långa svartider. I vart fall har jag egen erfarenhet av det. Och att där sitter rena puckon i polisens växel. Jag har skrivit om det tidigare.


Mer+pil.jpg Exempel:

T. ex. när jag inte alls kom fram, eller som den gången när jag fick syn på en person som skulle sitta inne. Istället för att genast skicka en bil ville växeltelefonisten veta personens fullständiga namn och personnummer! Samtalet drog ut på tiden och jag blev irriterad, varpå telefonisten undrade varför jag var arg! Hade det med saken att göra? Under tiden tappade jag personen ur sikte och upplyste givetvis telefonisten om att hon hade schabblat bort ett gripande.

Det här inlägget skulle kunna göras mycket långt ifall jag tog upp allt jag har varit med om i kontakten med polisen i samband med tipsande. Men det var ju inte det som detta skulle handla om.