Snöovädret 1995


Det här med snö

 

Ibland kan det komma lite väl mycket.

Så var det den 17 november 1995. Jag hade ju fått upp mitt båthus för att kunna jobba med båten, men det blåste sönder den här fruktansvärda dagen. Och det som sen fanns kvar av mitt båthus klättrade upp på grannens båt så han slog sönder vad som fanns kvar av huset. Och det gjorde han rätt i och jag klandrade honom inte för det.

Dagen efter tog jag mig ut till min båt och såg eländet.

Jag storknade! Jag frös! Jag gav upp!

Jag tänkte att jag måste ta hand om detta en annan dag. Just nu var det en allt för överväldigande uppgift så kallt som det var. Jag pulsade i snön minst en halvmil tills jag kom till en fungerande kollektivtrafik. Det var inte mycket som fungerande den här dagen. Allt var insnöat.

Det här var ju innan jag blev pensionär så jag hade ju ett jobb att sköta och därför tog det lite tid innan jag kom ut till båten igen, men då jag sedan väl kom ut så hade snön frusit och mitt båthus, det som var kvar av det, hade frusit fast som i cement.

När jag väl kunde återanvända resterna av båthuset och bygga upp det på nytt med nyinköpt material så kommenterade mina båtgrannar: ”Bygger du båthus nu när vi river våra?”

Jo, så var det. Jag var tvungen att bygga upp det igen för båten skulle ju målas. Så gjorde jag vare år.

Johan Håkansson skriver: ”!Herregud, vi diskuterar ju ofta Nato och vår försvarsförmåga – men vi kanske skulle börja här trots allt. Att lära oss hantera ett rejält snöfall först. Smid om svärden till plogbilar”. Läs mer.

Snö.jpg

Faktiskt ett intressant koncept att närma sig den verkliga sanningen, verkligheten och vad politiken faktiskt går ut på. Men vad jag menar med det får du själv fundera över. Jag ger inga ledtrådar.

Kommentera

