Jag har haft en enorm tur


På olika sätt

 

Ja, faktiskt på rent osannolikt många olika sätt

Jag föddes i Sverige. Bara det!

Jag föddes i en tid då allt bara blev bättre i Sverige. Andra världskriget hade gått ganska lindrigt förbi oss och hade avslutats innan jag föddes.

Mina föräldrars föräldrar hade levt under långt sämre förhållanden. Svälten stod nästan och knackade på farstun hos dem. Men även om jag inte växte upp i lyx så hade vi det aldrig svårt ekonomiskt när jag var barn. Farsan drömde om att bli rik och spelade på tipset utan framgång. Men som tur var spelade han aldrig för mer än han hade råd med. Å andra sidan hade han haft bra mycket mera pengar på dödsbädden ifall han aldrig hade spelat. Men det är ju en annan sak och något de riktigt spelberoende bör tänka på.

Jag har haft en enorm tur.

Jag har växt upp i vetenskapens tidevarv. I en tid då tro på gudar inte styr oss, när kyrkan inte kan få folk brända som häxor. Inte för att jag kan se att det hade hänt mina föräldrar, mig eller min syster, men det hade kunnat hänt grannfrun. Hon var nämligen lite psykiskt sjuk.

Och vad hade kunnat hända hennes dotter? Illa var det ju ändå. För trots allt var det inte allt som var så bra ens när jag var barn. För när hon blev med barn utan att vara gift och till och med med en utlänning (en italienare gud bevars!), då gick ju snacket ska ni veta! Och hon fick flytta till hemlig ort.

Men jag har haft en enorm tur som föddes i rätt tid och på rätt plats. Inga krig, ingen torka som i Sahelområdet där folk svälter. Och jag bor inte i den muslimska delen av världen där man idag spränger sig ihjäl för att ta sina medmänniskor med sig i döden då de inte har den rätta tron.

Jag har haft en enorm tur som inte föddes som palestinier i ett flyktingläger för att Israels judar har ockuperat min hemtrakt. Och jag hade tur som inte föddes som jude, rom, halt, lytt utvecklingsstörd eller som den kommunist jag idag är (och för alltid kommer att bli) i hitlertyskland. Jag hade gasats!

Och samma nazister fick i år lov att vara med i Almedalen! Det är ju en skandal av stora mått! Och det hade nog inte gått för sig när nazisternas förbrytelser låg i allas minnen. Så visst går en del helt åt fel håll numera. Borgarklassen breder ut sig och tar allt mera makt!

När jag var barn ville alla partier sälja ut sitt budskap med affischer med rykande skorstenar för att visa oss deras fantastiska framtidstro, deras planer och deras politiska gåvor till oss (deras valboskap), så att vi skulle gå en god framtid till mötes utan att fundera på koldioxidens klimatpåverkan.

Men saker och ting har förändrats. 

När jag var barn var klimatet bra och stabilt och inget som man pratade om. Miljöförstöringen hanterades med högre skorstenar och så var det bra med det!Miljö-metanhotet.jpg

När jag var barn fick pappa en vecka längre semester. Och sen en vecka till och en vecka till. Och sen gick han i pension och fick 80% av lönen i pension. Så egentligen hade det varit bäst för mig att vara född 1913. För pensionen är ju inte som på min fars tid. Nu är pensionen nästan bara 50% av lönen. Så jag har kanske inte haft den maximala turen även om jag har haft bra mycket tur i mitt liv, trots allt.


Mer+pil.jpg om global uppvärmning

Det är ju knappast någon nyhet, men ”när permafrosten smälter släpps urgamla lager av metan ut i atmosfären, visar forskning. Det kan påskynda den globala uppvärmningen mer än vad man hittills har antagit.” Läs mer här.

Och jag kan bara konstatera att jag har haft en fantastisk tur med livet; att vara född så att jag hinner dö innan klimatkatastrofen slår till. Född blev jag ju efter att det var riktigt dåligt i Sverige och dör gör jag ju innan det går käpprätt åt helvete i världen. Kan man ha mera tur?


Ännu Mer+pil.jpg om klimat

Skvitt tänker tillbaka

Vackra bilder på backande glaciär

Det nya klimatet

Antarktis pallar inte längre

Låt dig inte luras

Smart tänk

Om klimatet

Vinter i Göteborg

 

Vinter i GBG bloggreklam

Självförstärkande effekter

Slutet är nära!

Falsk forsknings nederlag

Teknikens baksida

 

 

4 thoughts on “Jag har haft en enorm tur

  1. Jag gillar det du skriver.

    Jag undrar bara vilken typ av kommunist du är?

    Själv gillade jag John Lennons låt Imagine men hittade aldrig någon organisation som jag tyckte stämde med mina tankar.

    Sedan snubblade jag över två.
    The Venus Project
    Och
    The Zeitgeist Movement.

    Har du hört talas om dom?
    Vad tror du om deras idéer?

    Liked by 1 person

      • Jag är mer en ”fritänkare”. Jag ser på människan som ett steg mot nästa (och bättre) Homo-variant. Kanske transhumanism kommer öka farten på den långsamma evulotionen.

        The Venus Projekt har inget med det att göra. Deras vision är likt kommunismen bara genom att alla gemensamt delar på allt och strävar mot jämlikhet.

        Zeitgeist Movement är lite friare men vill att den vetenskapliga metoden skall råda framför ideologiska principer.

        Fast jag är också glad att få leva just nu och just här.

        Liked by 1 person

Kommentera

