Intressant forskning


om

 

vilka som prideparaderar

”Ung, välutbildad medelklass med vänstersympatier.

Så ser de typiska deltagarna i Prideparaderna i Stockholm och Göteborg ut, liksom i paraderna i många andra europeiska länder.

Det är en central slutsats i en enkätstudie av sociologerna Abby Petersen, Mattias Wahlström och Magnus Wennerhag, så pinfärsk att den ännu inte har publicerats, där man frågat ut paraddeltagare i sex länder.” Det skriver Petter Larsson, som har läst ny forskning om vem som går i prideparaden. Och även om andras sexuella läggning är lika ointressant för dig som den är för mig rekommenderar jag ändå att du klickar på länken ovan.

Pride.jpg

Nej, jag har aldrig deltagit i en prideparad. ”Förmodligen har det att göra med att det är fortfarande är mer socialt skambelagt för en heteroman att associeras med homosexualitet än för en kvinna”. Fast det är inte hela förklaringen. Det är nog det som har spelat in allra minst, faktiskt. Det är helt enkelt en ickefråga för mig, vilket jag kanske ska skämmas för eftersom jag blir djupt upprörd de gånger dessa personer utsätts för hatbrott. Och det är ju personer som är mina politiska motståndare som begår dessa brott. Så visst borde även jag paradera.

Kommentera

